نفت ایالات‌‌‌‌‌‌متحده  و چالش گرمایش زمین

 لازم به‌ذکر است، این حجم از گاز هدر رفته برای تامین نیازهای سالانه سبد انرژی بیش از نیمی از خانه‌‌‌‌‌‌های آمریکایی کافی است. انتشار گاز نامرئی که سهم بزرگی در گرم‌شدن کره‌زمین دارد، حدود هشت‌برابر بیشتر از هدف داوطلبانه اعلام‌شده در اجلاس آب و هوای سازمان‌ملل در سال‌گذشته توسط ۵۰شرکت بزرگ نفت و گاز از جمله بریتیش‌‌‌‌‌‌پترولیوم، شل و اکسون‌موبیل است. محققان صندوق دفاع از محیط‌زیست، داده‌ها را با استفاده از حسگرهای متصل به هواپیماهایی با اهداف ویژه جمع‌‌‌‌‌‌آوری کردند که بین ژوئن تا اکتبر سال‌گذشته میلادی، بر فراز ۱۲حوضه بزرگ نفت و گاز در ایالات‌‌‌‌‌‌متحده به پرواز در آمدند. این حوضه‌‌‌‌‌‌ها بیش از ۷۰‌درصد از تولید نفت و گاز کشور را پوشش می‌دهند. محققان یادشده اعلام کردند؛ این داده‌ها جامع‌‌‌‌‌‌ترین گزارش در مورد انتشار گاز متان در صنعت نفت و گاز ایالات‌‌‌‌‌‌متحده است که تا به امروز گردآوری شده و به‌‌‌‌‌‌منزله زنگ خطری برای صنعت است که به اندازه کافی برای رفع نشتی از تجهیزات و حذف گازهای مشعل و تخلیه گاز، سرمایه‌گذاری نکرده‌است.

جریمه ۱۵۰۰دلاری برای هر‌ تن انتشار

رگولاتورهای نفتی غالبا تمرکز خود را بر محدود‌‌‌‌‌‌سازی میزان نشت متان به جو معطوف می‌کنند؛ عاملی که دانشمندان باور دارند منشأ تقریبا یک‌سوم افزایش دمای جهانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای از آغاز عصر صنعتی است. تولیدکنندگان آمریکایی با یک چارچوب نظارتی جدید سختگیرانه روبه‌رو هستند که توسط آژانس حفاظت از محیط‌زیست در سال‌جاری میلادی اجرا می‌شود و ممکن است تا سال‌۲۰۲۶ با جریمه‌‌‌‌‌‌های مالی به ارزش ۱۵۰۰دلار به ازای هر‌تن متان منتشرشده روبه‌رو شوند. رزالی‌‌‌‌‌‌وین، مدیر صندوق دفاع از محیط‌زیست، در این رابطه گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که صنعت تا چه حد باید برای کاهش انتشار متان و اهمیت این مکانیزم‌های نظارتی جدید برای تشویق صنعت به انجام محدودسازی انتشار، پیش برود.»

این گزارش نشان می‌دهد که مناطق قدیمی‌‌‌‌‌‌تر تولیدکننده سوخت‌های فسیلی، احتمالا به دلیل چاه‌‌‌‌‌‌ها و تجهیزات قدیمی‌‌‌‌‌‌ و مستعد نشت، سطح انتشار بالاتری دارند. اپراتورهای نفت و گاز می‌گویند؛ تلاش‌ها برای مقابله با انتشار گاز متان را با جایگزینی تجهیزات نشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار و کاهش شعله‌ورشدن و تخلیه گاز در جو‌ افزایش می‌دهند. در عین‌حال اما،‌ گروه لابی برتر صنعت نفت آمریکا، مقررات متان دولت بایدن را در دادگاه به چالش می‌کشد. در پاسخ به آخرین یافته‌‌‌‌‌‌ها، API اعلام کرد؛ صنعت نفت و گاز هر روز در تلاش است تا تقاضای روبه‌رشد انرژی را برآورده کند و در عین‌حال در کاهش انتشار متان، پیشرفت داشته‌باشد. بن‌‌‌‌‌‌کیهیل، تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت که انتشار متان به‌‌‌‌‌‌طور قابل‌توجهی بین حوضه‌‌‌‌‌‌ها و حتی درون حوضه‌‌‌‌‌‌ها متفاوت است، زیرا در این صنعت حتی با وجود بهترین عملکرد، عقب‌‌‌‌‌‌ماندگی‌‌‌‌‌‌هایی نیز وجود دارد. او افزود: «این موضوع به داشتن مقررات فدرال جامع و استانداردهای عملکرد قوی که برای همه اپراتورها اعمال می‌شود، اهمیت بیشتری می‌دهد.»

نقش ذخایر نفتی

از سویی دیگر، در صورتی‌که قیمت جهانی نفت بدون انتظار قبلی جهش‌کرده و بالا بماند، این رخداد می‌تواند به کاهش هرچه بیشترسطح ذخایر استراتژیک نفت آمریکا دامن بزند. واقعیت این است که ذخایر نسبتا خالی، دستاورد قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اتکایی برای دولت ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده به‌همراه ندارد. براساس آخرین داده‌های موجود، سطح ذخایر استراتژیک این کشور در چند ماه گذشته افزایش تدریجی را تجربه کرده‌است. سطح ذخایر استراتژیک ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده از ۵۹۳‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۷۰۰‌‌‌‌‌‌‌هزار بشکه در پایان سال‌‌‌‌‌‌۲۰۲۱، تا حد چشمگیری کاهش داشته‌‌‌‌‌‌ و تقریبا به نیمی از رکورد ۷۲۶‌‌‌‌‌‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای (از اواخر سال‌‌‌‌‌‌۲۰۰۹ تا اوایل سال‌‌‌‌‌‌۲۰۱۱)، رسیده‌‌‌‌‌‌است.

به‌رغم اینکه ذخایر استراتژیک ایالات‌‌‌‌‌‌متحده، بزرگ‌ترین ذخیره اضطراری شناخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده در جهان به‌‌‌‌‌‌شمار می‌آید، واقعیت غیرقابل‌انکار این است که منابع استراتژیک موجود آمریکا، مدت بسیار کوتاهی از نیاز داخلی نفت این کشور را پوشش می‌دهد. تنها در نیمه اول سال‌‌‌‌‌‌۲۰۲۲ میلادی، معادل ۱۰۰‌‌‌‌‌‌میلیون بشکه نفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خام از محل ذخایر استراتژیک، به بازار داخلی آمریکا تزریق شد. قیمت بنزین تا دسامبر سال‌‌‌‌‌‌۲۰۲۲ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط بالاتر از ۳ دلار و ۶۹‌‌‌‌‌‌‌سنت در هر گالن بود؛ این در حالی است که قیمت این فرآورده در پایان سال‌‌‌‌‌‌۲۰۲۲، تا سطح ۳ دلار و ۲۱‌‌‌‌‌‌سنت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ازای هر گالن ریزش پیدا کرد. در حال‌حاضر اما سطح ذخایر استراتژیک این کشور، به‌‌‌‌‌‌شدت افت کرده‌است.

از زمانی‌که رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور بایدن مجوز فروش از محل ذخایر استراتژیک را برای مبارزه با افزایش قیمت نفت پس از آغاز درگیری روسیه و اوکراین در سال‌‌‌‌‌‌۲۰۲۲ صادر کرد، سطح ذخایر به پایین‌تر حد خود طی حدود چهار دهه‌‌‌‌‌‌گذشته رسیده‌‌‌‌‌‌است. تلاطم‌های بازارهای جهانی نفت و پیچیدگی‌های تجارت فرآورده‌های پالایشی ایالات متحده، نشان‌دهنده این حقیقت است که آزادسازی ذخایر استراتژیک، تاثیری غیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مستقیم بر نوسان قیمت نفت و بنزین در ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده دارد. بر اساس یک عادت قدیمی، شل، بریتیش‌‌‌‌‌‌پترولیوم و اکسون‌‌‌‌‌‌موبیل به درخواست اظهارنظر در این زمینه، پاسخ ندادند.