فرصت سوزی به سبک واشنگتن-2

چین چگونه ایالات متحده را در کارائیب زمین زد؟

کدخبر: ۶۳۱۰۳۵
اقتصادنیوز: تلاش‌های امنیتی و انعطاف‌پذیری دولت بایدن در ارتباط با چین ناکام می ماند. بخش عمده از پولی که برای تولید داخلی نیمه هادی ها در نظر گرفته شده به سمت تولید تراشه های با سرمایه و فناوری در کارخانه های ساخت صرف شده است. اما امنیت ملی ایالات متحده به کنترل یک زنجیره تامین کامل تر بستگی دارد - از طراحی تراشه گرفته تا مونتاژ، آزمایش و بسته بندی. اکثریت قریب به اتفاق این گام ها هنوز در آسیا، به ویژه در چین انجام می شود.
چین چگونه ایالات متحده را در کارائیب زمین زد؟

به گزارش اقتصادنیوز، کارخانه های ساخت جدید مستقر در آریزونا و تگزاس همچنان باید تراشه های خود را برای تکمیل به رقبای ژئوپلیتیکی ارسال کنند. در حوزه وسایل نقلیه الکتریکی، هیچکدام از متحدان ایالات متحده در اروپا یا آسیا نمی توانند کنترل چین بر مواد معدنی حیاتی مورد نیاز این خودروها را لغو کند. آنها منابع طبیعی ندارند و مقررات و هزینه های زیست محیطی باعث می شود پالایش در مقیاس بزرگ در این مناطق رقابتی کمتر شود.

از زمان قدرت گرفتن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اوایل سال 2021، دولت او تلاش کرده تا تهدیدی را که سلطه زنجیره تامین چین برای ایالات متحده ایجاد می کند، کاهش دهد. در 100 روز اول، بایدن دستور داد تا تجزیه و تحلیل گسترده ای از زنجیره تامین برای چهار حوزه حیاتی امنیت و ثبات اقتصادی ایالات متحده انجام شود: مواد معدنی حیاتی، باتری های با ظرفیت بالا، نیمه هادی ها و داروها. این بررسی نشان داد که مواد معدنی که تلفن‌های همراه و رایانه آمریکایی‌ها را تامین می‌کنند، بیشتر از چین می‌آیند، و همچنین بخشی از مواد فعال که در 120 داروی اساسی وجود دارد. این تجزیه و تحلیل نشان داد که وسایل نقلیه الکتریکی ایالات متحده، پنل های خورشیدی و صنایع توربین بادی چقدر به کارخانه های چینی وابسته هستند.در همین راستا نشریه فارن افرز مقاله منتشر کرده و به فرصت های از دست رفته واشنگتن به واسطه این سیاست پرداخته است. اقتصادنیوز این یادداشت را به سه بخش ترجمه کرده که بخش نخست تحت عنوان «چین چگونه امریکا را دور زد/ خیز پکن در آمریکای لاتین برای واشنگتن چه معنایی دارد؟» منتشر شد و در ادامه بخش دوم آمده است.

پیوند گم شده

علیرغم تلاش های ایالات متحده، ادغام کشورهای آسیایی با چین احتمالا در سال های آینده عمیق تر خواهد شد. در سپتامبر 2020، 15 کشور آسیایی - از جمله چین، و همچنین متحدان اصلی ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی - مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای را امضا کردند که قصد دارد تولید را در سراسر اقتصادهای آسیایی هماهنگ کند، تعرفه ها را حذف، تعرفه های گرمکی را ساده و قوانین مبدا را یکسان کند. با گذشت زمان، محصولات تولید شده در سراسر آسیا احتمالا ورودی های چینی بیشتری خواهند داشت، به خصوص اگر چین به تمایل خود برای پیوستن به مشارکت فرااقیانوس آرام و پیشرونده دست یابد. هنگامی که ترامپ ایالات متحده را از قرارداد قبلی، یعنی مشارکت ترانس پاسیفیک خارج کرد، به کشورهایی که به این توافق پایبند بودند، انگیزه داد تا زنجیره تامینی بدون ایالات متحده تعریف کنند.

آمریکای لاتین امید به ایالات متحده برای تنوع بخشیدن و جابجایی زنجیره‌های تامین آسیب‌پذیر خود برای مواد معدنی حیاتی، نیمه هادی‌ها، داروها و باتری‌های با ظرفیت بزرگ را حفظ کرده است. آمریکای لاتین دارای ذخایر فراوان نیمی از بیش از چهار ده ماده معدنی است که بایدن آن را حیاتی می دانست. این منطقه دارای فراوانی خاصی از مواد معدنی مورد نیاز برای ساخت باتری است: تخمین زده می شود که 60 درصد از ذخایر لیتیوم جهان، 23 درصد از گرافیت جهان، و بیش از 15 درصد از منگنز و نیکل را در خود جای دهد. آمریکای لاتین در حال حاضر بخش عمده ای از مس جهان را استخراج می کند که برای ساخت وسایل نقلیه الکتریکی، توربین های بادی و سایر فناوری های سبز حیاتی است.آمریکای لاتین نیز از طریق پیوندهای تجاری ترجیحی رسمی از قدرت بالایی برخوردار است، زیرا اکثریت توافقنامه های تجارت آزاد ایالات متحده با کشورهای منطقه است. اینها هزینه های واردکنندگان و صادرکنندگان را کاهش می دهد و از سرمایه گذاری ها محافظت می کند. آنها همچنین به تامین کنندگان مواد معدنی حیاتی اجازه می دهند از یارانه های ایالات متحده برای وسایل نقلیه الکتریکی استفاده کنند. مکزیک می‌تواند جاه‌طلبی ایالات متحده برای ایجاد زنجیره‌های تامین وسایل نقلیه الکتریکی انعطاف‌پذیر را تقویت کند.

1

برزیل، کاستاریکا، مکزیک و پاناما در موقعیت خوبی قرار دارند تا جای کشورهای آسیایی را در آزمایش، بسته بندی و سایر مراحل نیمه هادی کم سرمایه بردار و با فناوری کم مصرف پر کنند. این منطقه در حال حاضر سالانه ده ها میلیارد دلار واکسن، مواد دارویی فعال و داروهای آماده برای مصرف کننده تولید می کند و میزبان موسسات تحقیق و توسعه پیچیده است.مکزیک در حال حاضر انواع داروها و تجهیزات پزشکی تولید می کند و سالانه 800 میلیون دلار دارو به ایالات متحده صادر می کند. حتی تولیدکنندگان کوچکتر مانند آرژانتین و اروگوئه بیش از 30 درصد داروهای مصرفی خود را تولید می کنند. این پایگاه های تولیدی می توانند به تامین کنندگان جایگزین قوی تبدیل شوند.با سرمایه‌گذاری مناسب در آموزش و زیرساخت، طی یک دهه، شرکت‌های آمریکایی می‌توانند تمام لیتیوم مورد نیاز خود را از «مثلث لیتیوم» پر جنب و جوش آمریکای لاتین - آرژانتین، بولیوی و شیلی - تامین کنند و با کارخانه‌های شلوغ در مکزیک برای تولید برق شریک شوند. وقتی بیماران آمریکایی از پزشکان خود می پرسند که واکسن های اوریون، سرخک و سرخجه فرزندانشان از کجا آمده است، پاسخ می تواند برزیل باشد. گوشی های هوشمند آمریکایی می توانند دارای فناوری تراشه ای باشند که در پاناما آزمایش و بسته بندی شده اند.

2

فرصتی که نادیده گرفته شد

آمریکای لاتین در حال حاضر دسترسی بزرگی به اقتصاد مصرف کننده ایالات متحده دارد. ایالات متحده بزرگترین شریک تجاری منطقه است که سالانه بیش از 1.1 تریلیون دلار کالا و خدمات مبادله می کند. این کشور همچنین بزرگترین سرمایه گذار خارجی آمریکای لاتین است که تقریبا در 40 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی را که منطقه دریافت می کند، سهیم است. فرهنگ سیاسی آمریکای لاتین نیز آن را به یک متحد طبیعی تبدیل می کند. آمریکای لاتین جایی است که دموکراسی و توسعه به هم می رسند: بیش از 550 میلیون شهروند در آنجا همچنان از صندوق های رای برای حل اختلافات و رسیدگی به شکایات خود استفاده می کنند. افکار عمومی در منطقه عموماایالات متحده را بهتر از رقبای ژئوپلیتیکی خود می‌دانند: نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که اکثریت قوی آرژانتینی‌ها، برزیلی‌ها، کلمبیایی‌ها و مکزیکی‌ها دیدگاه مثبتی نسبت به ایالات متحده دارند. چهار دهه نظرسنجی که در سال 2022 توسط مرکز آینده دموکراسی گردآوری شده نشان می دهد که ایالات متحده برخلاف سایر کشورهای در حال توسعه در آمریکای لاتین محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.پس چرا ایالات متحده از تعامل تجاری یا استراتژیک با آمریکای لاتین غفلت می کند؟ قانون تراشه و علم در حال انجام مطالعاتی در مورد توانایی کاستاریکا و پاناما برای مشارکت در زنجیره تامین نیمه هادی است. و مقامات ایالات متحده در تلاش هستند تا بودجه بانک توسعه بین آمریکایی (IDB) را برای حمایت از پیشنهادات شرکت های آمریکایی برای پروژه های آماده سرمایه گذاری در منطقه افزایش دهند. اما این نشان دهنده جاه طلبی مورد نیاز ایالات متحده نیست.

کسری زیرساخت در آمریکای لاتین بسیار زیاد است. حمل و نقل در داخل و بین کشورهای آمریکای لاتین به دلیل کمبود جاده های آسفالته، خطوط راه آهن، بنادر تجاری عمیق و پروازها گران است. تشریفات اداری بوروکراسی به هزینه های کسب و کار در منطقه می افزاید. بسیاری از صنایع جدید نیاز به تخصص دارند که نیروهای کار آمریکای لاتین هنوز فاقد آن هستند. کشورهای آمریکای لاتین نیز باید خودشان از فرصت ها استفاده کنند. دولت‌های محلی برای جذب بهتر شرکت‌های آمریکایی و دیگر بین‌المللی باید در زیرساخت‌ها، آموزش و حاکمیت قانون سرمایه‌گذاری کنند. آنها باید به طور استراتژیک در مورد جاهایی که می توانند به بهترین شکل در زنجیره تامین پر کنند، فکر کنند، خود را متمایز کنند و در اجزای خاص تخصص داشته باشند به جای تلاش برای انجام همه این کارها.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید