رکورد مصرف بنزین شکسته شد

اوجی درباره الزام دولت برای جابه‌‌‌‌‌‌‌جایی سوخت مایع با خطوط لوله و راه‌آهن یادآور شد: متاسفانه در سال‌های گذشته به‌ویژه در دولت قبل احداث خطوط لوله جدید انتقال فرآورده نداشتیم اما با آغاز این دولت طراحی و احداث این خطوط آغاز شد؛ برای نمونه خط لوله‌ هزار و ۵۰۰‌کیلومتری از مبدا هرمزگان به شمال کشور طی دو سال‌اخیر آغاز شده و به‌زودی فاز‌نخست این خط لوله به طول ۴۶۰ کیلومتر تا جنوب کرمان به بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری خواهد رسید. وزیر نفت ادامه داد: با بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری از فاز‌نخست خط لوله یادشده از تردد بیش از ۲‌هزار کامیون سوخت‌‌‌‌‌‌‌رسان جلوگیری خواهد شد، ادامه این خط لوله (تابش) نیز ظرف ۲ تا ۳ سال‌آینده تکمیل می‌شود. اوجی با یادآوری اینکه عملیات اجرایی خط لوله پارس که یک انشعاب از خط لوله تابش است و به سمت استان فارس می‌رود به‌زودی آغاز می‌شود، افزود:  روزانه نزدیک به  ۱۵‌میلیون لیتر نسبت به روزهای نخست آغاز به‌‌‌‌‌‌‌کار دولت سیزدهم افزایش تولید بنزین در کشور داشته‌‌‌‌‌‌‌ایم.

وی با بیان اینکه با احداث پتروپالایشگاه‌های نفتی در سال‌های آینده موضوع کمبود بنزین به‌‌‌‌‌‌‌صورت بلندمدت حل خواهد شد، گفت: هیچ‌‌‌‌‌‌‌گونه افزایش قیمتی برای بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی در دستور کار دولت نیست و خبرهای منتشرشده از سوی برخی رسانه‌های معاند تنها با هدف تشویش اذهان عمومی است. در همین رابطه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از شکسته‌شدن رکورد مصرف بنزین با ثبت رقم مصرف ۱۳۷‌میلیون لیتر بنزین، همزمان با افزایش ترددهای بین‌‌‌‌‌‌‌شهری در روزهای پایانی تابستان خبر داد. علی‌‌‌‌‌‌‌اکبر نژادعلی در گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو با «شانا» در این‌باره اظهار کرد: رکورد مصرف روزانه بنزین در روزهای پایانی شهریور ماه، همزمان با افزایش ترددهای بین شهری و درون‌شهری به‌ویژه مناطق شمالی و شمال‌شرق کشور درحالی شکسته شده‌ که میانگین مصرف بنزین از ابتدای شهریور امسال تاکنون، ۱۲۲‌میلیون لیتر بوده‌است.

وی افزود: میانگین مصرف بنزین در شهریور‌ امسال (۱۲۲‌میلیون لیتر) در مقایسه با مدت مشابه پارسال (شهریور ۱۴۰۱)، حدود ۱۲‌درصد و‌ برابر ۱۳‌میلیون لیتر در روز افزایش یافته‌است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به مصرف بسیار بالای بنزین طی روزهای اخیر و لزوم سوخت‌‌‌‌‌‌‌رسانی ‌‌‌‌‌‌‌بموقع و مناسب به‌جایگاه‌‌‌‌‌‌‌های عرضه سوخت تاکید کرد: با توجه به افزایش تردد جاده‌‌‌‌‌‌‌ای و خیل بسیار عظیم مسافران مسیرهای شمالی و شمال‌شرق کشور، از رانندگان درخواست می‌شود با تسهیل در عبور و مرور، مسیر تردد را برای نفتکش‌های حامل سوخت باز بگذارند تا سوخت موردنیاز مردم، در زمان مناسب به مبادی عرضه منتقل شود.

نژادعلی تصریح کرد: کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ستاد و تمامی مناطق کشور در وضعیت آماده‌‌‌‌‌‌‌باش برای سوخت‌‌‌‌‌‌‌رسانی مناسب به نیروگاه‌ها (با توجه به آغاز فصل سرما) و مجاری عرضه بوده، همچنین همه‌جایگاه‌‌‌‌‌‌‌های عرضه سوخت در تمامی نقاط کشور، پیمانکاران و رانندگان نفتکش‌های جاده‌‌‌‌‌‌‌پیما در آماده‌‌‌‌‌‌‌باش کامل برای عرضه مناسب سوخت در روزهای پایانی تابستان هستند. وی از مردم درخواست کرد با توجه به افزایش ترددهای جاده‌‌‌‌‌‌‌ای، افزایش مصرف سوخت و احتمال شلوغی جاده‌‌‌‌‌‌‌ها، نهایت همکاری را در مدیریت مصرف سوخت به‌عمل آورند.