چشم‌انداز پلیمر در همایش دنیای‌اقتصاد

چهارمین همایش و نمایشگاه اقتصاد صنایع پلاستیک ایران به همت مجموعه «دنیای‌اقتصاد» و انجمن ملی صنایع پلیمر ایران از سه‌‌‌‌‌‌شنبه ۳۰خرداد ماه آغاز به‌کار می‌کند. در این همایش تخصصی در وهله ابتدایی به بررسی نقش و جایگاه صنایع پلاستیک به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرشاخه‌‌‌‌‌‌های صنعت پتروشیمی در اقتصاد ایران پرداخته می‌شود و در گام بعدی وضعیت حاکم بر اقتصاد کلان کشور با نگاهی به چشم‌‌‌‌‌‌انداز تورمی و شرایط ژئوپلیتیک ایران و جهان و تاثیر آن بر اقتصاد تبیین شده و در نهایت نیز کارشناسان صنعتی و اقتصادی حاضر در همایش «اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران» با استناد به سیگنال‌های جهانی و داخلی، سمت‌‌‌‌‌‌وسوی بازارها در سال‌جاری را تبیین می‌کنند.

اقتصاد؛ ضرورت صنعتگران دهه‌جاری

فعالیت صنعتی و تولیدی در ایران ظرف دهه‌های اخیر از عملکرد اقتصادی فراتر رفته و مواجهه متعدد فعالان صنعتی با بحران‌های اقتصادی، نوسانات ارزی، تحریم و فشارهای خارجی باعث شده‌است تا تولیدکنندگان در کشور برای استمرار فعالیت و موفقیت در آن علاوه‌بر دانش تخصصی نیاز به اطلاعاتی جامع در حوزه سیاست و اقتصاد داشته باشند. درواقع کسب اطلاعات کافی درخصوص شرایط ژئوپلیتیک دنیا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، داشتن چشم‌‌‌‌‌‌اندازی روشن از وضعیت تورمی کشور، وضعیت بازارهای مالی و کالایی در دنیا و تاثیر آن بر بازارهای داخلی ضرورتی گریزناپذیر برای صنعتگران در دهه‌جاری است. این ضرورت باعث شد تا انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با همکاری مجموعه «دنیای‌اقتصاد» نسبت به بر‌‌گزاری چهارمین همایش «اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران» مبادرت ورزد.

به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که چهارمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران، همایشی دومنظوره با رویکردی تخصصی نسبت به وضعیت صنعت و بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلاستیک‌‌‌‌‌‌ها و همچنین بررسی و تبیین وضعیت اقتصادی کشور در میانه بحران‌های داخلی و خارجی است، از همین‌رو کارشناسان حاضر در آن به بررسی موضوعات مهمی نظیر دورنمای توافق یا عدم‌توافق برجام و تاثیر آن بر آینده ارزی در کشور می‌پردازند که این موضوع علاوه‌بر آنکه دغدغه امروز صنعتگران و تولیدکنندگان است، تبدیل به سوال مهم مطرح میان سایر اقشار جامعه نیز شده‌است؛ سوالی که در این همایش با بررسی زوایای مختلف پاسخ‌داده می‌شود. بررسی تبعات سیاست و داده‌های اقتصادی و مالی بر محیط کسب‌وکار، بررسی موانع صادراتی پیش‌‌‌‌‌‌روی صنایع تکمیلی و ارائه راهکار درخصوص کاهش این موانع و نگاهی به وضعیت کنونی نظام ارزی در کشور و تاثیر آن بر عملکرد بخش تولید از دیگر موضوعات اصلی موردبررسی در این همایش خواهد بود.

در عین حال، از آنجایی‌که وضعیت تورمی و چشم‌‌‌‌‌‌انداز اقتصاد ایران در کشور بر عملکرد کنونی صنایع اثرگذار می‌شود و فعالان صنعتی نیاز جدی به ارائه چشم‌‌‌‌‌‌انداز روشن از وضعیت آینده اقتصادی کشور دارند، در این همایش با حضور کارشناسان و اساتید اقتصادی وضعیت تورمی کشور در سناریوهای مختلف تبیین شده و پیش‌بینی از تحولات قیمتی و وضعیت بازارها ارائه می‌شود. بررسی نقش و جایگاه صنایع پلاستیک در اقتصاد ایران موضوع مهم موردبررسی در این همایش است. صنایع پلیمر به‌طور عام و صنعت پلاستیک به‌طور ویژه سهم بسزایی در اشتغال‌زایی، تولید ناخالص ملی، صادرات و ارزش‌‌‌‌‌‌آفرینی ملی دارد. صنعت پلیمر در ایران بر پایه وجود مزایای طبیعی نظیر ذخایر غنی نفت و گاز شکل‌گرفته و توسعه‌ یافته‌است.

چندین دهه‌فعالیت در بخش پتروشیمی و شکل‌‌‌‌‌‌گیری زنجیره ارزش‌افزوده کامل در این حوزه باعث شده‌است تا امروز اقتصاد ایران از مزایای متعدد فعالیت این بخش منتفع شود. در این شرایط تبیین مزایای فعالیت این صنعت برای کشور باعث می‌شود تا سیاستگذاران کلان اقتصادی کشور، در تصمیم‌گیری‌های خود توجه ویژه‌‌‌‌‌‌ای به این حوزه داشته باشند. در کنار موضوعات کلان مطرح و موردبررسی در همایش « اقتصاد صنایع پلاستیک ایران»؛ میزگردهای تخصصی متعددی با حضور فعالان این حوزه از ابتدا تا انتهای زنجیره، کارشناسان و سیاستگذاران برگزار می‌شود تا زمینه ارائه راهکار برای برون‌‌‌‌‌‌رفت از چالش‌ها و بهبود وضعیت کنونی حاصل شود.

محورهای همایش

- چند نرخی‌بودن و نوسانات بهای ارز و تاثیر آن بر بازار مواد اولیه محصولات داخلی و صادراتی پلیمری

- اثرات تورم و سیاست‌های پولی بر وضعیت تولید؛ با نگاهی به سیاست‌های انقباضی دولت و محدودیت‌های اختصاص منابع بانکی

- اثر تحریم‌ها بر تامین مواد اولیه و دانش فنی مورد‌نیاز در صنایع بالادستی و پایین دست

- تاثیرات تعدد قوانین و آیین‌نامه‌ها براقتصاد صنایع پلیمر

-توسعه پایدار زنجیره ارزش صنعت پلیمر با نگاهی به صنعت پتروشیمی

- تبیین نقش و اثرات واقعی پلیمرها بر محیط‌زیست

این همایش و نمایشگاه از روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه ۳۰ خرداد تا روز پنج‌شنبه اول تیر ماه به مدت ۳ روز در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. علاقه‌‌‌‌‌‌مندان به حضور در این همایش می‌توانند با مراجعه به سایت همایش‌های «دنیای‌اقتصاد» به نشانیwww. events. donya-e-eqtesad. com نسبت به ثبت‌‌‌‌‌‌نام اقدام کنند. در ضمن بازدید از نمایشگاه برای عموم آزاد است.