راه‌‌‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر 2 هزار میلیارد تومانی «هلدینگ خلیج‌‌‌فارس»

به‌منظور ارزیابی عملکردها در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ یکشنبه گذشته نشست تخصصی بررسی نقش صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال با حضور علی عسکری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس، رشید قانعی مدیرعامل پترول و روح‌‌‌اله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌‌‌جمهور برگزار شد. در این مراسم دهقانی با بیان اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس در سال ۱۴۰۱ پیشرو در تحقق شعار سال حرکت کرده است، گفت: در این مسیر صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر حوزه پتروشیمی را با پیشنهاد سرمایه ۲هزار میلیارد تومانی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و توسعه اقتصاد صنعت پتروشیمی در زنجیره‌‌‌های پایین‌‌‌دست تشکیل شد که امیدواریم در سال جدید این صندوق راه‌‌‌اندازی شود. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان رئیس‌‌‌جمهور افزود: امیدواریم سال آینده چند پروژه تاثیرگذار صنایع پایین‌‌‌دستی اجرا شود؛ زیرا ثروت نهایی در پایین‌دست است.

وی تصریح کرد: ستون فقرات اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان‌‌‌ها هستند و از آنجا که اقتصاد مقاومتی تنها راهبرد توسعه کشور است، نقش دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها بسیار بااهمیت است. دهقانی ادامه داد: بنابراین چرخ توسعه کشور باید بر محور دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها بچرخد.  در ادامه این نشست علی عسکری با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه صنایع پایین‌‌‌دستی پتروشیمی ۱۳پارک شیمیایی در دستور کار هلدینگ خلیج‌‌‌فارس قرار گرفته است، اظهار کرد: هم‌‌‌اکنون هفت‌پارک مکان‌‌‌یابی و مقدمات کار فراهم شده است. مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس با اشاره به تشکیل صندوق خطرپذیر شرکتی برای حمایت از دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها تصریح کرد: هلدینگ می‌‌‌تواند از سهم مالیات در این صندوق سرمایه‌گذاری کند و تا ۲‌هزار میلیارد تومان تعهد کرده‌‌‌ایم.

عسکری با تاکید بر فاصله گرفتن از خام‌‌‌فروشی تصریح کرد: توسعه صنایع پایین‌‌‌دستی با توانمندی داخلی همسو با شعار امسال است و این صنعت افزون بر اشتغال‌زایی بالا، دانش‌بنیان نیز خواهد بود. وی به هفت‌پارک شیمیایی کشور اشاره کرد و گفت: چابهار هاب لوره کشور خواهد بود، پارک جاسک مختص پتروپالایشگاهی است و سیریک، نایبند، دیلم و دشتستان مکان‌‌‌های این پارک‌‌‌های هفت‌گانه هستند. وی ادامه داد: پارسیان پارک پایین‌دستی متانول است که قیمت محصولات آن تا چهاربرابر قیمت فعلی خواهد بود. مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس تصریح کرد: این شرکت حمایت از دانش‌بنیان‌‌‌ها را با قدرت پیش می‌‌‌برد و نیازهای فناورانه شرکت‌های زیرمجموعه به دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها ارائه شده است.

 اهداف سال آینده هلدینگ خلیج‌‌‌فارس

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس در حاشیه این مراسم و در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه تولیدات پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس در سال آینده تحول ویژه‌‌‌ای پیدا می‌کند، گفت: هلدینگ در سال گذشته مجتمع جدیدی را افتتاح نکرده است و تلاش کرده‌‌‌‌‌‌ایم تناژ و ظرفیت‌‌‌های موجود را افزایش دهیم. وی ادامه داد: تناژ در سال گذشته حدود ۵/ ۷‌درصد بود و امسال حدود ۵‌درصد رشد داشته است. عسکری تصریح کرد: مجموعه فروش هلدینگ خلیج‌‌‌فارس در داخل و در سطح بین‌المللی و بین‌مجتمعی حدود ۴/ ۱۴میلیارد دلار تخمین زده شد که امسال از مرز ۱۶میلیارد دلار عبور خواهد کرد که البته افت قیمت‌ها در سطح جهان تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به راه‌‌‌اندازی سه‌مجتمع بزرگ در هلدینگ خلیج‌‌‌فارس در سال آینده، تناژ تولید رشد خواهد کرد. وی با بیان اینکه پروژه پالایش گاز یادآوران یا هویزه موجب افزایش تناژ و درآمد هلدینگ خواهد شد، گفت: راه‌‌‌اندازی پروژه بزرگ گچساران با ظرفیت تبدیل یک‌میلیون تن اتان به اتیلن از دیگر پروژه‌‌‌های سال ۱۴۰۲ هلدینگ خلیج‌‌‌فارس خواهد بود که البته به علت کمبود خوراک، احتمالا به این ظرفیت نرسد. عسکری افزود: پروژه آمونیاک هنگام هم با ۷۰۰‌هزار تن ظرفیت اجرا خواهد شد که در مجموع تولید هلدینگ را افزایش خواهد داد.