رشید قانعی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس موسوم به پترو، با بیان اینکه خوشبختانه با وجود شرایط تحریمی، مشکلات حل شده است، افزود: در پارک‌ها (علم ‌وفناوری) طرح‌های متنوعی تعریف کردیم. او ادامه داد: زنجیره پایین‌دستی ظرفیت‌های پایین حتی کمتر از ۱۰۰هزار تن را دارند که سرمایه‌گذاری کمی در آنها انجام شده است. در این خصوص با شرکت‌های دانش‌بنیان در حال مذاکره هستیم. قانعی با بیان اینکه ۶۰۰میلیون دلار طرح در دست اجرا داریم که عموما برای تکمیل زنجیره ارزش است، اظهار کرد: با این طرح‌ها ۳۶۰هزار تن به ظرفیت تولید پترول اضافه می‌شود. مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس افزود: نماد پترول برخلاف روند بازار در ماه‌های گذشته رشد داشته است که این اثر مدیریت و معرفی مناسب شرکت در ماه‌های اخیر بوده است.

او با تاکید بر اینکه تامین خوراک در پتروشیمی ایلام باعث کاهش فعالیت تا ۵۰درصد شده بود گفت: با مذاکره با یکی از شرکت‌های داخلی درخصوص تامین خوراک به میزان ۶میلیون یورو تامین مالی کمک کردیم. او ادامه داد: تاکنون ۳۰درصد از ظرفیت تکمیلی را جبران کردیم و هدفمان این است که در آذرماه امسال ۱۰۰ درصد راندمان ظرفیت تولید داشته باشد. قانعی اظهار کرد: لردگان تا قبل از قطعی برق به۷۰درصد ظرفیت تولید رسیده بود که خوشبختانه مشکلات قطعی برق حل شده  و به ۸۵درصد ظرفیت رسیده است. او ادامه داد: امیدواریم تا دو ماه آینده به ۱۰۰درصد ظرفیت برسیم. برنامه افزایش ظرفیت ۱۲درصدی نیز از سال بعد پیگیری می‌شود. او در پاسخ به این سوال که چرا لردگان در دو ماه گذشته روی کدال نبوده است افزود: جنگ اوکراین روی قیمت‌های جهانی اثرگذار است و برخی اوقات تصمیم بر تعویق فروش محصولات لردگان به جهت افزایش قیمت بیشتر است.

او ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که محصولات نیز تاریخ مصرفی دارند و انبار کردن آنها تا مدت زمان محدودی امکان‌پذیر است. اما نوید درآمدهای بالاتری را به ما می‌دهد. اوافزود: اکنون ۸ طرح تولیدی در پترول داریم که پتروشیمی صدف و ارغوان گستر و آرمند از آن جمله است. قانعی تاکید کرد: همچنین ۳ پتروشیمی تولیدی داریم که شامل پتروشیمی ایلام، ارومیه و لردگان است. در پتروشیمی ارومیه کودهای متنوع تولید می‌شود و یک واحد کریستال ملامین دارد.  او ادامه داد: در ابتدای کار، ظرفیت پتروشیمی ارومیه را بررسی کردیم تا واحد سولفات پتاسیم آن را به ۱۰۰درصد برسانیم.

مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه ‌اسید کلریک به عنوان محصول جانبی تولید می‌شود، افزود: یک واحد جانبی در حال ساخت است تا از این محصول، محصولی تولید شود که اکنون نیاز کشور از واردات تامین می‌شود. از مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تولید محصولات در پتروشیمی ایلام حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است. در محصولات شیمیایی نیز رشد فروش خوبی داشتیم. او با تاکید بر اینکه پتروشیمی ایلام با مشکل خوراک روبه‌رو بود، افزود: ۳ روش پیش‌بینی کردیم تا خوراک این واحد را به ۱۰۰درصد برسانیم. او از حضور هلدینگ خلیج فارس برای توسعه چاه‌های تنگه بیجار خبر داد و گفت: با این کار تا ۲۰ سال، گاز تولیدی از این چاه‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی ایلام مورد استفاده قرار می‌گیرد. او افزود: در یک سال آینده ۵ محصول دانش‌بنیان جدید به سبد محصولات پتروشیمی اضافه شود.