چین بازار نفت را  سبز رنگ کرد

 واقعیت این است که افزایش قیمت نفت تا حدود زیادی به بازگشایی درهای بزرگ‌ترین خریدار و واردکننده نفت‌خام جهان بازمی‌گردد. علاوه‌بر آن می‌توان عواملی نظیر امید به تعدیل رشد نرخ بهره در ایالات‌متحده درکنار بهبود معنادار اوضاع بازار سهام در آسیا و تضعیف ارزش دلار در تراز تجارت بین‌‌‌‌‌الملل را از دیگر مولفه‌‌‌‌‌های تاثیر‌‌‌‌‌گذار بر رشد اخیر قیمت نفت برشمرد. نفت برنت تا زمان تنظیم این گزارش با ۶۰/ ۲دلار یا ۳۰/ ۳‌درصد افزایش، به ۱۰/ ۸۱دلار در هر بشکه رسید؛ ‌درحالی‌که نفت‌خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا با ۸۰/ ۲دلار یا ۷۰/ ۳‌درصد افزایش، به ۵۰/ ۷۶دلار رسید.

تاماس‌وارگا از کارگزاران نفت PVM گفت: در شرایط فعلی بازار، اوضاع چنان است که اگر با اتخاذ سیاست‌های صحیح، از وقوع رکود مجدد جلوگیری شود، رشد تقاضا و درخواست جهانی برای خرید نفت، انعطاف‌‌‌‌‌پذیر و روبه‌‌‌‌‌رشد باقی خواهد‌ماند. او افزود: در شرایط کنونی، واقعیت غیرقابل‌انکار این است که بازگشایی تدریجی اقتصاد چین، موجبات بروز حمایت قیمتی برگشت‌‌‌‌‌ناپذیر از نفت و فرآورده‌های نفتی، حداقل تا چند ماه آینده را فراهم خواهد آورد. افزایش قیمت اخیر به‌دنبال افت بیش از ۸‌درصدی هر دو شاخص نفتی در هفته گذشته اتفاق افتاد، افت قیمتی که به باور ناظران بازار سوخت‌‌‌‌‌های فسیلی، بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در روزهای آغازین یک سال ‌از سال‌۲۰۱۶ تاکنون بوده‌است. چین برای اولین‌بار در سه سال‌گذشته و پس از بحران همه‌‌‌‌‌گیری کرونا در سطح جهان، در اجرای بخشی از «مرحله‌جدید» مبارزه با کووید-۱۹، مرزهای خود را در روزهای پایانی هفته گذشته بازکرد.

پکن پیش‌بینی کرده‌است که حدود ۲‌میلیارد سفر داخلی در طول ایام سال‌نو چینی انجام شود که با افزایش معنادار، تقریبا دوبرابر سفرهای ثبت‌شده در سال‌گذشته و ‌برابر با ۷۰‌درصد از آمار سفر در سال‌۲۰۱۹ خواهد بود. به‌رغم افزایش مجدد قیمت نفت در روز دوشنبه، هنوز این نگرانی وجود دارد که جریان عظیم مسافران چینی در طول تعطیلات پیش‌‌‌‌‌رو، می‌تواند به‌صورت بالقوه افزایش مجدد شیوع کووید-۱۹ را رقم زده و وقوع پیامدهای اقتصادی گسترده‌‌‌‌‌تری را دامن بزند. این نگرانی‌ها در ساختار بازار نفت منعکس شده‌است. هر دو قرارداد کوتاه‌مدت برنت و نفت‌خام ایالات‌متحده با تخفیف تا ماه آینده معامله می‌شوند، ساختاری که به‌عنوان «کنتانگو» شناخته شده و در معنای عام بدان معناست که قیمت آتی کالایی خاص، بیشتر از قیمت نقد پیش‌بینی‌شده توسط سرمایه‌گذاران باشد؛  وضعیتی که با صعودقیمت نفت از بین رفت.