معاملات آتی پیش از این به دلیل نگرانی‌هایی مبنی بر گسترش محدودیت‌های آمد و شد و قفل‌شدن شهرها به دلیل همه‌گیری ویروس‌کرونا و بازیابی ضعیف تقاضای جهانی سوخت کاهش یافته بود. نیویورک پس از افزایش میزان مبتلایان جدید در کنار لندن اکنون تحت سخت‌ترین قوانین برای مقابله با گسترش شیوع بیماری کووید-‌۱۹ قرار دارد و از چهارشنبه به سمت دومین قفل کامل پیش‌می‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی هم پیش‌بینی تقاضای خود را برای سال آینده کاهش داد. این نهاد در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد عرضه واکسن کووید-۱۹ در ماه‌جاری برای مبارزه با همه‌گیری بیماری کرونا، روند کاهش تقاضای جهانی برای نفت را به سرعت معکوس نخواهد کرد. همین گزارش برای مقابله با تاثیر مثبت داده‌های مثبت چین کافی بود که مطابق آن میزان فرآوری نفت خام روزانه در ماه گذشته این کشور رکورد شکست که نشانه‌ای درخشان برای نشان دادن بازیابی مصرف سوخت در این کشور است.

خوش‌بینی‌ها به تزریق واکسن در کشورها، باعث شد امیدها به بهبود مصرف سوخت مجددا افزایش یابد و همین امر از پایان ماه اکتبر تاکنون حدود ۳۰ درصد قیمت نفت را افزایش دهد. با این حال اوپک نیز در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد به دلیل پیامدهای طولانی پاندمی ویروس‌کرونا، روند بهبود تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ بسیار آهسته‌تر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود.  جیووانی استاونوو، تحلیلگر کالایی در UBS Group می‌گوید: «عوامل بنیادی با توجه به محدودیت‌های جدید تردد، به یک عقب‌نشینی اشاره می‌کنند.» قراردادهای آتی شاخص نفتی وست‌تگزاس اینترمدییت برای تحویل ژانویه در بورس کالایی نیویورک (نایمکس) در ساعت ۱۶ به وقت تهران با ۲۵ سنت افزایش به ۴۷ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید و با سرعتی کمتر از روز دوشنبه در حال افزایش است. این بالاترین ارقام قیمت فروش معاملات آتی از اوایل مارس تاکنون است. قراردادهای آتی نفت برنت دریای‌شمال برای تسویه‌حساب در ماه فوریه نیز روز دوشنبه با نیم‌درصد افزایش به ۵۰ دلار و ۵۴‌‌ سنت در هر بشکه رسید.

البته باید توجه داشت فقط ایالات‌متحده و اروپا نیستند که در حال تدارک اقدامات جدیدی هستند که می‌تواند بر مصرف سوخت تاثیر بگذارد. در آسیا هم ژاپن پس از افزایش موارد ابتلا، سیستم تشویقی سفرهای داخلی خود را به مدت دو هفته به حالت تعلیق درآورد و همزمان نیز موارد جدید ابتلا به کرونا در کره‌جنوبی جهش کرد. هانس ون‌کلیف، اقتصاددان ارشد بخش انرژی در شرکتABN Amro هم گفت: «امروز انتظار داشتم پس از اعلام خبر قفل‌شدن‌های جدید فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد شود.» به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران گروه ANZ هم در یادداشتی عنوان کردند: «در حالی که بازار با عرضه واکسن‌های کووید-۱۹رونق گرفته بود، مسیر حرکت به سمت عادی شدن تقاضا کماکان دشوار مانده است.»