بی‌میلی اژدهای زرد؛ عامل رکود بازار نفت

بسیاری از ناظران بازار منتظر نتایج انتخاب چین و برنامه‌های این کشور در مقابل سیاست کوویدصفر بودند. به گفته کارشناسان در صورت کم کردن محدودیت‌های قرنطینه‌ای، واحدهای صنعتی نیز به فعالیت برمی‌گردند و تقاضای نفت افزایش پیدا می‌کند. اما متاسفانه با بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا، دولت چین تصمیم به ادامه سیاست قرنطینه‌ای گرفت و بازار را نسبت به آینده ناامید کرد. اوپک هم با توجه به روند نزولی بهای نفت، خبر داده‌ است پیش‌بینی خود از قیمت را اعلام خواهد کرد.

بررسی روند هفتگی دو شاخص نشان می‌دهد کف‌خوابی شاخص برنت در هفته‌ای که گذشت روی ۹۱دلار بود و اوج قیمتی این شاخص در ۲۷ اکتبر یعنی ۵ روز پیش ۹۸دلار بوده ‌است. برای شاخص نفت سبک آمریکا هم ۸۱دلار کف قیمتی و ۸۹دلار اوج بهای هر بشکه در هفته گذشته بود. از طرف دیگر، نشانه‌های کند شدن روند رشد تولید در حوزه پرمین آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین حوزه تولید نفت شیل این کشور، تا حدی از قیمت نفت آمریکا حمایت کرده ‌است. ادامه سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در راستای افزایش توان دلار با بالابردن نرخ بهره هم در غبارآلودگی آینده سرمایه‌گذاری بازار نفت بی‌تاثیر نیست.  صادرات نفت آمریکا در هفته گذشته رکورد زد و قیمت نفت این کشور را ۴/ ۳درصد افزایش داد. قیمت نفت خام برنت هم ۴/ ۲درصد افزایش هفتگی داشت که دومین هفته پیاپی افزایش قیمت آن را نشان می‌داد.

این کشور ۱۵میلیون بشکه نفت خام را از محل ذخایر استراتژیک با هدف پایین آوردن قیمت‌ها به بازار تزریق کرد که با توجه به تقاضای روزانه نزدیک به ۱۰۰میلیون بشکه‌ای عملا تاثیری روی بازار نگذاشت. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته بود هدف ۷۰دلار برای هر بشکه نفت آمریکا را دنبال می‌کند؛ درحالی‌که پایین‌ترین بهای این شاخص در یک ماه گذشته ۸۱دلار بوده ‌است و وارد کانال ۷۰ دلار نشد. در عوض با خبر کاهش تولید روزانه ۲میلیون‌بشکه‌ای از سوی اوپک‌پلاس به ۹۳ دلار هم رسید. هر Mmbtu گاز طبیعی هم بیشتر از ۶ دلار فروخته ‌شد که نسبت به روز گذشته کمتر از یک درصد افزایش داشته ‌است. بنزین در حالی در بازار جهانی هر گالن ۸/ ۲دلار فروخته شد که در هفت روز گذشته نرخ بالای ۳دلار برای هر گالن را تجربه کرده‌ بود.