روز دوشنبه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در دیدار با تولیدکنندگان روسی صنعت نفت از به تاخیر انداختن کاهش محدودیت‌های عرضه توافق شده در اوپک‌پلاس سخن گفت. درباره توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک، طی هفته‌های اخیر با رشد چشمگیر مجدد مبتلایان جدید به بیماری کووید-۱۹ و تضعیف در بخش تقاضا زمزمه‌هایی درباره به تعویق انداختن یا بازبینی در برنامه افزایش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای در ابتدای سال ۲۰۲۱ به گوش می‌رسد. البته در حال حاضر با افزایش محدودیت‌های کرونایی به دلیل رشد ابتلا در کشورهای اروپایی چون آلمان، فرانسه، بریتانیا و اخیرا در ایتالیا چشم‌انداز تقاضای نفت و سوخت در اروپا بار دیگر تهدیدات جدی بر سر بخش تقاضا احساس می‌شود. آمارهای چشمگیر در ایالات متحده نیز خطرات را افزایش داده است. کامرزبانک اظهار داشته است که هم‌اکنون امیدواری بر سر آن است که جلوگیری از رشد تولید توسط اوپک پلاس باعث شود تا حدودی اثرات موج دوم شیوع کرونا بر بازار خنثی شود و به نظر می‌رسد تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ که واکسن برای این بیماری در دسترس باشد این وضعیت ادامه خواهد داشت.

از آنجا که به نظر می‌رسد اوپک و متحدانش به دنبال تاخیر در افزایش مجدد تولید در ماه ژانویه هستند، باز هم ناامیدی و نگرانی‌های زیادی پیرامون اعضایی چون عراق و نیجریه که دائما از سهمیه تولید خود تخطی می‌کنند در بازار وجود خواهد داشت. چنین رفتارهایی از سوی تولیدکننده بزرگی چون عراق بی‌تردید منجر به تضعیف تلاش‌های اوپک پلاس برای حمایت از بازار نفت می‌شود. بر اساس نظرسنجی بلومبرگ تولید اوپکی‌ها در ماه اکتبر با ۴۷۰ هزار بشکه در روز افزایش به ۲۴ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است. از سوی دیگر افزایش تولید نفت لیبی، که به همراه ایران و ونزوئلا از توافق کاهش تولید مستثنی شده نیز بر نگرانی‌های اوپک پلاس درباره آینده بازار افزوده است. اوپک پلاس قرار است جلسات بعدی خود را در تاریخ ۳۰ ماه نوامبر و اول دسامبر برگزار کند و به نظر می‌رسد تصمیمات این جلسه می‌توانند یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده آینده بازار باشند.  جری وایر، رئیس هیات‌مدیره شرکت بازرگانی ترافیگورا نیز عنوان کرد که موج دوم شیوع منجر به کاهش تقاضای جهانی نفت به سطوح ۸۸ تا ۸۹ میلیون بشکه در روز خواهد شد که بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، بیش از ۱۰ درصد کمتر از سطوح تقاضا در سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد بود. یکی از فاکتورهای مثبت و دلگرم‌کننده بازار نیز افزایش خرید نفت توسط چین در هفته‌های اخیر عنوان شده است.

 با توجه گسترش ظرفیت پالایش توسط پتروشیمی ژ جیانگ و گروه پتروشیمی شنگ‌هانگ واردات نفت چین از روسیه تا آنگولا را افزایش داده است و طبق گزارش‌ها رشد ۸۲۳ هزار بشکه‌ای در واردات روزانه نفت این کشور مشاهده شده است. تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه به وقت تهران) قیمت شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با رشد ۲۶/ ۱ دلار در هر بشکه به ۳۸ دلار و ۷ سنت رسیده که حاکی از رشد ۴۲/ ۳ درصدی قیمت‌ها در بازار است. شاخص نفتی برنت دریای شمال نیز با رشد مشابه ۲۲/ ۱ دلار به قیمت ۴۰ دلار و ۱۹ سنت معامله شد که از رشد ۱۳/ ۳ درصدی بهای این شاخص در بازار روز سه‌شنبه نسبت به روز کاری پیشین خود خبر می‌دهد.