توشیبا از بورس خداحافظی کرد

این شرکت بزرگ ژاپنی توسط گروهی از سرمایه‌گذاران که در رأس آنها شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی ژاپن اینداستریال پارتنرز (JIP) قرار دارد - و همچنین شامل شرکت خدمات مالی اوریکس، شرکت نیروی چوبو الکتریک پاور و شرکت تراشه‌سازی Rohm است- خصوصی شده است. این خرید ۱۴میلیارد دلاری پس از مبارزه با سرمایه‌گذاران کنشگر خارجی که این شرکت سازنده باتری، تراشه و تجهیزات هسته‌ای و دفاعی را فلج کرد، توشیبا را نصیب ژاپنی‌ها کرد. توشیبا در بیانیه‌ای ضمن تقدیر از تداوم درک و حمایت سهامداران از این شرکت اعلام کرد: اکنون گام بزرگی به سوی آینده‌ جدیدی برداشته شده که قرار است با حضور یک سهامدار جدید رقم بخورد.

ارزش سهام توشیبا روز سه‌شنبه در آخرین روز معامله خود، در ۴۹۵۰ین بسته شد که ۰.۱درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت.

هر چند هنوز دقیقا مشخص نیست که توشیبا تحت مدیریت مالکان جدید خود، چه مسیری را طی کند؛ اما انتظار می‌رود تارو شیمادا، مدیرعامل این شرکت که پس از فروش توشیبا، در سمت خود باقی می‌ماند، روی خدمات دیجیتال سودآور تمرکز کند. حمایت شرکت JIP از شیمادا، برنامه قبلی این شرکت برای همکاری با یک صندوق دولتی را تغییر داد. برخی از فعالان صنعت می‌گویند که تجزیه توشیبا ممکن است گزینه بهتری باشد.

دولت ژاپن به دقت به نظاره تحولات توشیبا خواهد نشست. حدود ۱۰۶هزار نفر در این شرکت کار می‌کنند و بخشی از فعالیت‌های این شرکت برای امنیت ملی حیاتی است.

چهار مدیر اجرایی شرکت JIP و همچنین یک نفر از سرمایه‌گذاران اوریکس و چوبو الکتریک به هیات‌مدیره توشیبا خواهند پیوست. یک مشاور ارشد از گروه مالی سومیتومو میتسویی که وام‌دهنده اصلی توشیبا است، به تیم مدیریتی جدید ملحق خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، تغییرات و تحولات در توشیبا آغاز شده و این شرکت با شرکت Rohm برای سرمایه‌گذاری ۲.۷میلیارد دلاری در تاسیسات تولید برای تولید مشترک تراشه‌های نیرو، متحد شده است.