معرفی ۲۰ ثروتمند اول آمریکا

 هیچ‌کس از بازار پررونق، بیشتر از ثروتمندان آن بازار سود نمی‌‌‌برد. دوران پاندمی باعث رشد روزافزون ثروت ۲۰ثروتمند نخست آمریکا شد که بخش عمده آنها در حوزه تکنولوژی هستند و ثروت هشت نفر از این افراد از ۱۰۰میلیارد دلار هم فزونی گرفته است. هیچ‌یک از این هشت نفر در بین ثروتمندان سال ۲۰۱۷ قرار نداشتند. به بار نشســتن کسب‌وکارهای تکـــنولوژی، بنیان‌گذاران و صاحبان سرمایه حوزه تکنولوژی را بر صدر جدول ثروتمندان نشانده است. سال گذشته مجموع ارزش دارایی ثروتمندان آمریکایی به ۵۰۰میلیارد دلار نمی‌‌‌رسید، اما حالا از ۸/ ۱تریلیون دلار هم عبور کرده است. بی‌سبب نیست که این افزایش ثروت، بحث‌‌‌های مالیاتی جدیدی را پیرامون ثروتمندان در ایالات‌متحده و سایر کشورها روی میز آورده است. برخی از افراد درون لیست، عملکرد نیکوکارانه قابل‌توجهی را هم به ثبت رسانده‌اند. مجله «فوربس» در جدیدترین شماره خود، ۲۰ثروتمند نخست آمریکایی را معرفی کرده است که بخش قابل‌توجهی از آنها را شخصیت‌‌‌های صاحب‌نام حوزه تکنولوژی تشکیل می‌دهند.

  ۱) ایلان ماسک

میزان ثروت: ۲۹۶ میلیارد دلار

منبع ثروت: تسلا، اسپیس‌ایکس

سن: ۵۰ سال

محل اقامت: آستین‌تگزاس

روزگاری شرکت خودروسازی تسلا تا مرز ورشکستگی پیش رفت، اما حالا این شرکت برای هشتمین فصل مالی متوالی، عملکرد مالی بسیار خوبی به جای گذاشته است. فروش خوب و پیش‌بینی مثبت بازار سهام به آینده این شرکت در نهایت به افزایش ۱۲۰میلیارد دلاری ثروت ماسک انجامید. امسال تسلا از یک روبات به نام «تسلابات» هم رونمایی کرد. دیگر شرکت ماسک یعنی اسپیس‌ایکس هم نخستین ماموریت انسانی خود را امسال انجام داد، این در حالی است که هنوز این شرکت فضایی وارد بازار سهام نشده است. در زمینه مالیات و بحث‌‌‌های نیکوکاری هم ماسک امسال سروصدای زیادی به پا کرد. او در سپتامبر ۲۰۲۱ در توییتی اعلام کرد که قصد دارد ۵۰میلیون دلار به یک مرکز تحقیقاتی پزشکی در زمینه کودکان کمک کند و این دقیقا بعد از ۲۰۰میلیون دلار افزایش سرمایه اسپیس‌ایکس اعلام شد. او همچنین ۲۵میلیون دلار به یک بنیاد غیر‌انتفاعی ماسک اعطا کرد. او اخیرا هم اعلام کرده است که ۱۰۰میلیون دلار از سهام تسلا را برای پرداخت مالیات می‌‌‌فروشد.

  ۲) جف بزوس

میزان ثروت: ۲۱۰میلیارد دلار

منبع ثروت: آمازون

سن: ۵۷سال

محل اقامت: سیاتل

جف بزوس، امسال از مدیرعاملی آمازون کنار رفت تا بخش عمده فعالیتش را روی بلندپروازی‌‌‌های فضایی متمرکز کند. شرکت فضایی بلواوریجین او توانست نخستین سفر انسانی خود را به فضا انجام دهد. بزوس نسبت به سال قبل ۲۲میلیارد دلار ثروتمندتر شد. البته او نخستین نفر در لیست ۴۰۰ثروتمند فوربس است که توانست به ثروت ۲۰۰میلیارد دلاری برسد. با این حال، بخش مهمی از ثروت جف بزوس به‌خاطر طلاق به همسر سابقش ارث رسید. بزوس فعالیت‌‌‌های نیکوکارانه مختلفی دارد. همین چند هفته قبل در اجلاس اقلیمی گلاسکو او متعهد به کمک مالی قابل‌توجه برای کاهش سوخت‌‌‌های فسیلی شد. در ماه جولای سال ۲۰۲۱ بنیان‌گذار آمازون تعهد کرد که ۲۰۰میلیون دلار به انستیتو آموزشی سمیتسونیان اعطا کند تا آموزش فضایی را ترویج کند. این بزرگ‌ترین کمکی بود که این موسسه از زمان تاسیس، یعنی از ۱۸۴۶ تاکنون دریافت کرده بود. موزه هوا و فضای سمیتسونیان، ۷۰میلیون دلار برای بازسازی ساختمان و تجهیز به تکنولوژی‌‌‌های پیشرفته اختصاص داد. سایر ۱۳۰میلیون دلار کمک به ساخت موزه‌‌‌ای تحت‌عنوان بزوس اختصاص خواهد یافت.

امسال و بعد از پرواز موفق سفینه فضایی‌‌‌اش ۲۰۰میلیون دلار دیگر به فعالیت‌های خیرخواهانه اختصاص داد.

  ۳) مارک زاکربرگ

میزان ثروت: ۱۳۴ میلیارد دلار

منبع ثروت: فیس‌بوک

سن: ۳۷ سال

محل اقامت: پالوآلتو

حالا نام فیس‌بوک و زاکربرگ با جنجال و سروصدا گره خورده است. بی‌سبب نبود که او امسال تصمیم به تغییر برند فیس‌بوک به «متا» گرفت. در ماه آگوست، کمیسیون تجارت فدرال اقدام حقوقی جدیدی علیه این شرکت به‌راه انداخت که در صورت موفقیت، بخش کسب‌وکار واتس‌‌‌اپ و اینستاگرام از یکدیگر مجزا خواهد شد. به‌رغم تمام انتقادات و افشاگری‌‌‌ها و فشارهای رگولاتوری علیه این شرکت، به‌نظر نمی‌رسد فعلا ثروت زاکربرگ با تهدید روبه‌رو شود. در ماه ژوئن امسال ارزش بازار فیس‌بوک برای نخستین‌بار به یک‌تریلیون دلار رسید که همین ۵/ ۴۹میلیارد دلار ثروت بیشتر را برای زاکربرگ به همراه آورد.

  ۴) بیل گیتس

میزان ثروت: ۱۳۴ میلیارد دلار

منبع ثروت: مایکروسافت

سن: ۶۵ سال

محل اقامت: مدینا، واشنگتن

پایان زندگی مشترک بیل و ملیندا گیتس بعد از ۲۷سال تاثیر قابل‌توجهی بر ثروت او گذاشت و برای نخستین‌بار طی سه‌دهه او را از بین دو ثروتمند اول جهان پایین کشید. در ماه مارس بیل گیتس ۷/ ۵میلیارد دلار از سهام خود در شرکت‌هایی همچون راه‌‌‌آهن ملی کانادا و Deere & Co را به ملیندا واگذار کرد. گیتس طی یکی دو سال اخیر سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زمینه واکسن کرونا انجام داده است. او همچنین ۲/ ۲میلیارد دلار روی Four Seasons Hotels سرمایه‌گذاری کرد و میزان سهامش را از ۴۸‌درصد به ۷۱‌درصد رساند.

  ۵) لری پیج

میزان ثروت: ۱۲۳ میلیارد دلار

منبع ثروت: گوگل

سن: ۴۸ سال

محل اقامت: پالو آلتو

۶) سرگئی برین

میزان ثروت: ۱۱۸ میلیارد دلار

منبع ثروت: گوگل

سن: ۴۸ سال

محل اقامت: لس‌‌‌آنجلس

دو برادر بنیان‌گذار گوگل بعد از کناره‌‌‌گیری از سمت‌‌‌های اجرایی در آلفابت، این شرکت را رها نکرده‌‌‌اند و همچنان در هیات‌مدیره آن حضور دارند. گوگل امسال به‌خاطر انحصار، هم در داخل آمریکا و هم در خارج از این کشور زیر فشار زیادی قرار گرفت، اما دو برادر کم‌سروصدا چندان نگرانی از این بابت ندارند.

  ۷) لری‌الیسون

میزان ثروت: ۱۱۷ میلیارد دلار

منبع ثروت: صنعت نرم‌‌‌افزار

سن: ۷۷ سال

محل اقامت: لانائی (Lanai)

بنیان‌گذار، مدیر تکنولوژی و رئیس هیات‌‌‌مدیره شرکت اوراکل در ماه دسامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که محل اقامتش را به جزیره لانائی (Lanai) در هاوایی منتقل کرده است. او این جزیره را ۳۰۰میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ خریده بود. به‌جز این، الیسون مشغول خرید و فروش ملک در دیگر نقاط هم بوده است؛ ازجمله ۸۰میلیون دلار برای خرید یک ویلا در پالم بیچ پرداخت کرد.

  ۸) وارن بافت

میزان ثروت: ۱۰۲ میلیارد دلار

منبع ثروت: برکشایر هتوی

سن: ۹۱ سال

محل اقامت: اوماها

وارن بافت از طریق شرکتش برکشایرهتوی میلیاردها دلار سهام شرکت‌هایی همچون اپل و آمازون را در اختیار دارد. او در ماه ژوئن ۵۰۰میلیون دلار در استارت‌آپ فین‌‌‌تک برزیلی Nubank سرمایه‌گذاری کرده است.

وارن بافت در ماه ژوئن ۲۰۲۱ مبلغی بالغ بر ۱/ ۴میلیارد دلار به خیریه اختصاص داد. او ۱۵سال قبل متعهد شده بود که ۹۹‌درصد ثروتش را به خیریه ببخشد و زمانی این تعهد را انجام داد که بیش از ۴۷۴‌هزار سهم شرکت برکشایرهتوی را در اختیار داشت. او هم‌اکنون ۲۳۸‌هزار سهم این شرکت را در اختیار دارد که نزدیک به ۱۰۰میلیارد دلار می‌‌‌ارزد. همچنین ۴۱میلیارد دلار از ثروتش را به پنج خیریه از جمله خیریه بیل و ملیندا گیتس اعطا کرده است.

  ۹) استیو بالمر

میزان ثروت: ۵/ ۹۶میلیارد دلار

محل ثروت: مایکروسافت

سن: ۶۵ سال

محل اقامت: هانت پوینت، واشنگتن

مدیرعامل سابق مایکروسافت فعلا همچنان مشغول بسکتبال است. ساخت ورزشگاه ۱۸هزار نفری برای تیمش لس‌آنجلس کلیپرز برای او یک‌میلیارد دلار هزینه به‌جا گذاشت.

  ۱۰) مایکل بلومبرگ

میزان ثروت: ۷۰ میلیارد دلار

محل ثروت: بلومبرگ LP

سن: ۷۹ سال

محل اقامت: نیویورک

شهردار سابق نیویورک که سال گذشته ۲/ ۱میلیارد دلار از ثروتش را به خاطر نامزدی ناموفق در انتخابات ریاست‌جمهوری یا حمایت از دیگر کاندیداها خرج کرد، نخستین ثروتمند غیر‌تکنولوژی در این لیست است. او از طریق بنیاد خیریه بلومبرگ ۶/ ۱میلیارد دلار را به مبارزه با کرونا و تغییرات اقلیمی اختصاص داد.

  ۱۱) جیم والتون

میزان ثروت: ۸/ ۶۸ میلیارد دلار

محل ثروت: وال‌‌‌مارت

سن: ۷۳ سال

محل اقامت: بنتونویل

  ۱۲) الیس والتون

میزان ثروت: ۹/ ۶۷ میلیارد دلار

محل ثروت: وال‌‌‌مارت

سن: ۷۱ سال

محل اقامت: فورت ورث

  ۱۳) راب والتون

میزان ثروت: ۶/ ۶۷ میلیارد دلار

محل ثروت: وال‌مارت

سن: ۷۶ سال

محل اقامت: بنتونویل

وال‌مارت بزرگ‌ترین شرکت خصوصی از نظر تعداد کارکنان است و امسال با توجه به کمبود نیروی کار، حداقل حقوق کارکنان فروشگاه‌‌‌هایش را از یک‌دلار در ساعت به ۱۲دلار در ساعت افزایش داد. فرزندان سام والتون، بنیان‌گذار وال‌مارت، اکنون صاحب ۳۹‌درصد سهام غول خرده‌فروشی هستند که تنها در سال گذشته ۱۴‌درصد رشد قیمت داشت. این میزان رشد به معنی ۴/ ۶میلیارد دلار سود برای سهامداران بود. از بین والتون‌‌‌ها تنها راب والتون در هیات‌مدیره وال‌‌‌مارت حضور دارد.

  ۱۴) فیل نایت و خانواده

میزان ثروت: ۹/ ۵۹ میلیارد دلار

منبع ثروت: نایک

سن: ۸۳ سال

محل اقامت: هیلسبورو

نخستین سال از پاندمی برای نایک بسیار خوش‌یمن بود و درآمد این شرکت ۱۹‌درصد افزایش یافت و سهام این شرکت به بالاترین قیمت تاریخی خود در سال‌جاری رسید. نایت و همسرش امسال هم ۵۰۰میلیون دلار به دانشگاه اوریگان کمک اعطا کردند.

  ۱۵) مکنزی اسکات

میزان ثروت: ۵/ ۵۸ میلیارد دلار

منبع ثروت: آمازون

سن: ۵۱ سال

محل اقامت: سیاتل

همسر سابق جف بزوس در ماه مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۷/ ۲میلیارد دلار از ثروتش را به ۲۸۶سازمان خیریه اعطا می‌کند. آخرین مبلغی که او اعطا کرده مربوط به نهادهای خیریه متمرکز بر آموزش‌های عالی، سازمان‌های مبارزه با فقر و افراد حاشیه‌نشین بوده است. در سال ۲۰۲۰ هم او چیزی بالغ بر ۸/ ۵میلیارد دلار به ۵۰۰سازمان خیریه اعطا کرده بود. او در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که نیمی از ثروتش را به نهادهای خیریه می‌‌‌بخشد. در ماه مارس رسانه‌‌‌ها اعلام کردند که مکنزی اسکات با یک معلم علوم ازدواج کرده است.

  ۱۶) چارلز کوخ

میزان ثروت: ۵۱ میلیارد دلار

منبع ثروت: صنایع کوخ

سن: ۸۵ سال

محل اقامت: ویچیتا

  ۱۷) جولیا کوخ و خانواده

میزان ثروت: ۵۱ میلیارد دلار

منبع ثروت: صنایع کوخ

سن: ۵۹ سال

چالرز کوخ، مدیرعامل صنایع کوخ (فعال در صنایع غذا، لباس و حمل‌ونقل) از سال ۲۰۱۷ به این‌سو در حال مدرنیزه کردن این شرکت بوده و ۱۹میلیارد دلار هم برای آن هزینه کرده است.

  ۱۸) مایکل‌دل

میزان ثروت: ۱/ ۵۰ میلیارد دلار

محل ثروت: شرکت کامپیوتری دل

سن: ۵۶ سال

محل اقامت: آستین تگزاس

سهام شرکت «دل» تنها طی یک سال ۶۰‌درصد رشد کرده که به معنی ۱۵میلیارد دلار ثروت برای مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره این شرکت بوده است. تغییر ماهیت این شرکت به سمت حوزه کلاد یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آن در بازار سهام است.

  ۱۹) استفان شوارتزمن

میزان ثروت: ۴/ ۳۷میلیون دلار

محل ثروت: سرمایه‌گذاری

سن: ۷۴ سال

محل اقامت: نیویورک

  ۲۰) لن بلاواتنیک

میزان ثروت: ۷/ ۳۶ میلیارد دلار

محل ثروت: صنعت موسیقی و صنایع شیمیایی

سن: ۶۴ سال

محل اقامت: لندن

ورود شرکت دیجیتال‌اوشن به بازار سهام با ارزش ۵میلیارد دلاری باعث شد برای نخستین‌بار بالواتنیک به جمع ۲۰ثروتمند اول راه پیدا کند. او همچنین سهامدار گروه موسیقی وارنر است که سال گذشته بعد از عرضه عمومی سهام ۳۵‌درصد رشد کرده است. سرویس موسیقی ورزشی او DAZN اکنون ۱۰میلیون مشترک دارد.