میلیاردر فرانسوی سومین معامله‌گر نفتی جهان در 1993

دوفن ۱۰ ژوئن ۱۹۵۱ در کالوادوس نرماندی به دنیا آمد. در ۱۶سالگی مدرسه را ترک کرد تا برای پدرش که در زمینه معاملات ضایعات آهن فعالیت داشت، کار کند، اما پس از چندی راهی پاریس شد و به‌عنوان معامله‌گر آلیاژ فرو به کارگزاری برندیز گلداشمیت بورس فلزات لندن پیوست.

دوفن در سال ۱۹۷۷ با فلیکس پوزن، رئیس معاملات غیرآهنی در بنگاه معاملات کالاهای مارک‌ریچ پلاس‌کو دیدار کرد. پوزن وی را در این بنگاه استخدام کرد و در آنجا دوفن اولین پست شغلی خود را در لاپاز به عنوان مدیر بخش کشور بولیوی به دست آورد.

وی راهی نیویورک شد و پس از آن به زوگ سوییس رفت تا مسوول معاملات سرب و روی کمپانی مزبور شود. در  سال ۱۹۸۸ دوفن رئیس بخش معاملات نفت در لندن شد.

در سال ۱۹۹۲ در پی جنجال قضائی مرتبط با مارک‌ریچ در آمریکا، دوفن از این کمپانی کناره گرفت تا مدیریت کسب‌وکار خانوادگی‌شان را بر عهده بگیرد. وی نام شرکت را به «اکور» تغییر داد و آن را به یک کمپانی بین‌المللی مدیریت پسماند بدل کرد.

در سال ۱۹۹۳ دوفن همراه با پنج مدیر ارشد مارک‌ریچ که این شرکت را ترک کرده بودند، شرکت «گلنکور» را تاسیس کرد و در مارس همان سال وی یک کمپانی با نام «ترافیگورا» را در هلند تصاحب کرد و در همان سال اول برنده قراردادهای نفتی در آرژانتین شد. این کمپانی مواد خام را برای چین تامین می‌کرد و پس از آن به سومین معامله‌گر نفتی جهان تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۴ ترافیگورا «پوما انرژی» را که یک کمپانی واقع در آمریکای لاتین بود، تصاحب کرد و پس از آن دامنه فعالیت‌های خود را در ۴۵ کشور گسترش داد و به درآمدی برابر با ۴/ ۱۳میلیارد دلار در سال رسید.  دوفن در دوران ریاست بر کمپانی، نقش مهمی در واکنش به فاجعه محیط‌زیستی «زباله‌های سمی ساحل‌عاج در ۲۰۰۶» داشت. پس از آنکه یک شرکت پیمانکار محلی با نام «تامی» ۵۰۰ تن زباله را در اطراف بندر ابیجان تخلیه کرد، دوفن در رأس یک هیات نمایندگی به ساحل عاج رفت تا به مقامات کمک‌هایی در زمینه اقلام پزشکی و تجهیزات ارائه کند. وی و چهار فرد دیگر به اتهام وارد کردن زباله‌های سمی به ساحل عاج بازداشت شدند. در نهایت ترافیگورا با پرداخت ۱۹۸ میلیون دلار، مدیران خود را از زندان آزاد کرد. دوفن ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ در بوگوتای کلمبیا درگذشت.