به گزارش روابط‌عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر مرضیه شاوردی، هدف از ارائه خدمت عارضه‌یابی (رتبه‌بندی رقابت‌پذیری) به شرکت‌های دانش‌بنیان را رفع ضعف‌های مدیریتی عنوان کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، تیم‌های فنی بسیار قوی دارند و حول ایده‌ای فنی و مهندسی شکل گرفته‌اند. این شرکت‌ها عمدتا در جنبه‌های مدیریتی ضعف‌هایی دارند که رفع آنها از توان تیم‌های داخلی شرکت خارج است. در راستای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان برای شناسایی نقاط قوت، ضعف و چالش‌های مدیریتی خود و دریافت مشاوره‌های اثربخش و آشنایی با راهکارهای مناسب برای رفع این چالش‌ها، صندوق نوآوری و شکوفایی با استفاده از ظرفیت و توان کارگزاران خصوصی، اقدام به ارائه خدمات عارضه‌یابی کرده است. شاوردی عملکرد تیم مشاوران برای عارضه‌یابی در شرکت‌های دانش‌بنیان را توضیح داد و گفت: کارگزاران صندوق در این حوزه، براساس مدل‌های عارضه‌یابی بومی، فرآیندهای مختلف سازمان از جمله مدیریت راهبردی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی و فروش، مدیریت توسعه کسب‌وکار، مدیریت توسعه محصول، مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت منابع مالی و مدیریت ریسک را با استفاده از معیارهایی جامع ارزیابی می‌کنند و نقاط قوت‌ و ضعف‌ شرکت را شناسایی می‌کنند. این ارزیابی براساس خوداظهاری و نیز جلسات تعاملی انجام می‌شود و پس از شناسایی چالش‌ها و مسائل شرکت، راهکارهایی برای بهبود و دستیابی به وضع مطلوب به شرکت ارائه می‌شود. مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد تعداد متقاضیان دریافت‌کننده خدمات عارضه‌یابی در سال گذشته گفت: در سال گذشته، ۸۸ شرکت دانش‌بنیان درخواست خود را برای دریافت خدمت عارضه‌یابی در سامانه توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ثبت کردند که از این تعداد فرآیند عارضه‌یابی ۴۳ شرکت تاکنون به پایان رسیده و فرآیند ۴۵ شرکت نیز همچنان در جریان است. 

وی مسیر ثبت تقاضای دریافت خدمات عارضه‌یابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را سامانه غزال معرفی کرد و گفت: ثبت درخواست برای دریافت خدمت عارضه‌یابی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مانند سایر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق سامانه غزال (بخش توانمندسازی) انجام می‌شود. شاوردی در مورد هزینه‌های استفاده از خدمت عارضه‌یابی صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست صندوق مبنی بر حمایت 70 تا 90 درصدی در حوزه‌های مختلف خدمات توانمندسازی، شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی خدمت عارضه‌یابی نیز باید 30 درصد از هزینه دریافت خدمت را پس از ثبت و تایید درخواست در سامانه برای عقد قرارداد با کارگزار مرتبط به کارگزار پرداخت کنند. سهم حمایتی صندوق پس از اتمام فرآیند عارضه‌یابی و ارائه گزارش از سوی کارگزار، پرداخت می‌شود. 

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان در مورد همراهی کارگزاران و شرکت‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب گفت: کارگزاران عارضه‌یابی پس از بررسی و تحلیل چالش‌ها، قوت‌ها و ضعف‌های شرکت، راهکارهای بهبود را متناسب با مسائل شناسایی شده به شرکت ارائه می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان که از این خدمت استفاده کرده‌اند، توانسته‌اند با کمک مشاوران و با تجدید ساختار سازمانی، بهبود رویکردهای مدیریت منابع انسانی، بهبود ساختار هزینه‌ها، تغییر در ویژگی‌های فناورانه محصول، تغییر در راهبرد ورود به بازار، از زیان‌دهی به سودآوری و رشد بازار برسند و قراردادهای جدیدی با مشتریان موجود و جدید منعقد کنند.