«گیت‌هاب» تحریم ایرانیان را تایید کرد

 Nat Friedman مدیرعامل GitHub، در توییتر خود نوشت که مانند دیگر شرکت‌هایی که در آمریکا کسب و کاری دارند، گیت‌هاب نیز موظف است بر اساس قوانین تجاری این کشور عمل کند. Friedman اعلام کرده که بر اساس قوانین جدید، از دسترسی کاربران در کشورهای تحت تحریم به سرورهای اختصاصی(Private) و بازار گیت‌هاب جلوگیری خواهد شد. دسترسی به اکانت شرکت‌های خدماتی پرداختی نیز به همین صورت برای این دسته از کاربران خارج می‌شود. این شرکت در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که سِرورهای عمومی همچنان برای همگان در دسترس خواهند بود. مانند صفحات GitHub و سِرورهای عمومی که برای پروژه‌های منبع باز مورد استفاده دارد. از این طریق، استفاده از گیت‌هاب تنها برای مقاصد ارتباطی شخصی و نه مقاصد تجاری، ممکن خواهد بود.

برای برنامه‌نویسانی که می‌خواهند داده‌های کنترل شده خود را جا به جا کنند، GitHub به آنها سرویس جدیدی را پیشنهاد می‌دهد. یک دیتا سنتر یا فضای کلود مجازی شخصی که خود کاربر می‌تواند راه‌اندازی کند. هفته گذشته، تعدادی از برنامه‌نویسان از عدم دسترسی به سرویس‌های گیت هاب، شکایت کردند. در ZDNet مقاله‌ای منتشر شد که وضعیت یک برنامه‌نویس روسی را تشریح می‌کرد که ساکن کریمه است و دسترسی به اکانت گیت‌هاب وی مسدود شده بود. حامد سعیدی فرد نیز یک برنامه‌نویس ایرانی است که در پُستی جنجالی مدعی شده بود اکانت گیت‌هابش بدون حتی یک پیغام یا هشدار و بدون فرصتی برای بک‌آپ‌گیری از داده‌هایش، مسدود شده است.

محدودیت‌های جدید، بر اساس مکان جغرافیایی کاربر اعمال شده- بر اساس پیگیری آدرس آی‌پی و تاریخچه پرداخت‌ها- و هیچ گونه نظارتی روی ملیت یا قومیت کاربران انجام نشده است. سخنگوی گیت‌هاب در وب‌سایت خود اعلام کرده که کوبا و کره‌شمالی نیز در لیست مناطق تحریمی آمریکا قرار دارند. در مورد استفاده از وی‌پی‌ان‌ها (شبکه مجازی شخصی) گیت‌هاب اعلام کرده: استفاده از وی پی‌ان، پروکسی آی‌پی و دیگر شیوه‌های دور زدن مکان یابی در کشورهای تحت تحریم ممنوع است. البته در مورد اینکه این شرکت برای اعمال این محدودیت چه اقداماتی انجام خواهد داد، هنوز مشخص نیست. کاربرانی که تصور می‌کنند به اشتباه اکانت‌های آنان مسدود شده می‌توانند فرم درخواست بازبینی پر کنند.