«جولیان کینگ» کمیسر اروپا در امور امنیت اتحادیه امروز (پنجشنبه) در جلسه استماع پارلمان اروپا گفت که طبق برآورد‌های امنیتی ۵۵۰۰ تروریست داعشی از کشورهای اروپایی برای جنگ به عراق و سوریه رفته‌اند.

این مقام مسئول گفت سه چهارم این افراد مرد و یک چهارمشان زن بودند و از میان آن‌ها تقریبا ۱۴۰۰ نفر در جریان درگیری‌ها و بمباران‌ها در عراق و سوریه کشته شده‌اند.

این مقام اروپایی همچنین گفت که طبق اطلاعات کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ۱۶۰۰ نفر از این تروریست‌ها نیز به کشورهای خود بازگشته‌اند و تمامی این‌ها به این معنی است که سرنوشت و محل حضور ۲۵۰۰ تروریست دیگر هنوز مشخص نیست. او گفت که ممکن این تعداد افراد هنوز در عراق و سوریه یا دیگر مناطق درگیری باشند.

اعلام تعداد ۵۵۰۰ داعشی اروپایی در حالی است که پیش از این آمارهای مختلفی از تعداد تروریست‌هایی که از کشورهای اروپایی به داعش پیوسته‌اند، منتشر شده بود. مطالعات انجام شده توسط مرکز بین‌المللی مطالعه افراط‌گرایی واقع در «کینگز کالج» لندن در جولای ۲۰۱۸ نشان می‌دهد نیروهای خارجی داعش ۳۲۸۰۹ مرد، ۴۷۶۱ زن و ۴۶۴۰ کودک را شامل می‌شده است و از این تعداد ۱۳ هزار نفر مربوط به کشورهای اروپایی می‌شدند.

همزمانی گسترش رویکردهای راستگرا و ناسیونالیستی افراطی در کشورهای غربی با شکست داعش در عراق و سوریه موجب نگرانی کارشناسان امنیتی از تأمین امنیت در کشورهای اروپایی شده است.

در گزارش گزارش سالانه یوروپل (پلیس اروپا) که در نهم تیرماه گذشته منتشر شده، آمده است: «آموزش‌ها و تجربیات این افراد، نظیر استفاده از اسلحه و مواد منفجره باعث می‌شود تا آنها همچنان افرادی به شدت خطرناک باشند. علاوه بر این، نگرانی اعضای اتحادیه اروپا این است که این افراد ممکن است شبکه‌های [تروریستی] خود را مجددا ایجاد کرده و به تقویت آن چه در داخل کشورهای خود و چه در جامعه بین‌المللی بپردازند». 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.