مدیرانی که از شرکت‌هایشان برکنار شدند

استیو جابز از اپل: رفتن جابز از اپل در سال ۱۹۸۵ مشهورترین و جنجالی ترین اتفاق در این زمینه است. او که اپل را با همکاری استیو ووزنیاک تاسیس کرده بود، بعد از درگیری با مدیرعامل آن زمان اپل یعنی «جان اسکالی»، این شرکت را ترک کرد. دوازده سال بعد اپل استارت‌آپ NeXT Computer را که جابز در این مدت راه‌اندازی کرده بود، خرید و به این ترتیب جابز را به اپل بازگرداند. شاید جابز خودش تصمیم به رفتن از اپل گرفته بود، اما تنها چند ماه پس از بازگشت به اپل توانست اعضای هیات مدیره را متقاعد کند که مدیرعامل وقت یعنی «گیل آملیو» را اخراج کنند تا در نهایت جابز توانست در سال ۱۹۹۷ دوباره مدیرعامل اپل شده و این سمت را تا پایان عمرش حفظ کند.

تراویس کالانیک از اوبر: او به دنبال ماه‌ها شایعات و حواشی مختلفی که درباره‌اش ایجاد شده بود، در ماه جولای سال ۲۰۱۷ از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل اوبر استعفا داد. بعد از اتفاقات مختلفی علیه اوبر مانند کمپین #DeleteUber که در نهایت باعث پاک کردن اپلیکیشن اوبر توسط ۲۰۰ هزار نفر از کاربرانش شد و اتهاماتی که «سوزان فولر» مهندس سابق این شرکت درباره فضای کاری نامناسب در اوبر مطرح کرد، اعضای هیات مدیره اوبر، کالانیک را مجبور به استعفا کردند. از آن زمان به بعد او مشغول سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌های مختلف است.

جک دورسی از توییتر: او این شبکه اجتماعی را همراه با «او ویلیامز» در سال ۲۰۰۶ تاسیس کرده بود. دو سال بعد ویلیامز او را از سمت مدیرعامل توییتر برکنار کرد، در حالی که اولین بار دورسی ایده راه‌اندازی یک سایت میکروبلاگینگ را مطرح کرده بود. با این حال اما دورسی بعد از بیرون آمدن از توییتر شرکت ۳۱ میلیارد دلاری Square را تاسیس کرد که یک پلت‌فرم پرداخت موبایلی است. حتی مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک هم بعد از خروج دورسی از توییتر، سعی کرد او را استخدام کند. در نهایت در سال ۲۰۱۵ دورسی به‌عنوان مدیرعامل موقت به توییتر بازگردانده شد تا بعد از «دیک کوستولو» سکان این شرکت را در دست بگیرد. مدتی کوتاهی بعد از آن توییتر عنوان موقت را از عنوان شغلی جک دورسی برداشت تا او دوباره مدیرعامل توییتر شود.

پارکر کونارد از Zenefits: کونارد این شرکت را که ارائه دهنده نرم افزارهای مبتنی بر کلاد برای صاحبان مشاغل است، در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد. با این حال او به دنبال جنجال‌هایی درباره چگونگی دریافت مجوز توسط نمایندگان شرکتش، Zenefits را ترک کرد. او هنوز در فضای استارت‌آپی فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۷ شرکت نوپای Rippling را تاسیس کرد که به کسب و کارها برای استخدام و به‌کارگیری کارمندان جدیدشان کمک می‌کند.

پالمر لوکی از Oculus VR و فیس بوک: او در ۲۶ سالگی شرکت Oculus VR را تاسیس کرد که بعدها توسط فیس بوک خریداری شد. در نهایت او در ماه مارس سال ۲۰۱۷ و مدت کوتاهی پس از آنکه مشخص شد او به یکی از گروه‌های حامی هیلاری کلینتون کمک مالی می‌کرد، هر دو این شرکت‌ها را ترک کرد. اخیرا او استارت‌آپ Anduril را در سال ۲۰۱۷ تاسیس کرد که به دولت آمریکا برای ساخت دیوار مرزی مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی کمک می‌کند.

اندرو میسون از Groupon: او موسس سایت ارائه کوپن‌های تخفیفی Groupon بود که در سال ۲۰۱۳ از این شرکت اخراج شد. این سایت عملکرد بسیار خوبی داشت، اما بعد از آنکه سهامش به‌صورت عمومی در بازار بورس عرضه شد، روند رشد آن سرمایه‌گذاران را ناامید کرد. به این ترتیب او از شرکتی که خودش تاسیس کرده بود، اخراج و کنار گذاشته شد. در همان سال او شرکت جدیدی را به نام Detour تاسیس کرد؛ استارت آپی که تورهای صوتی و شنیداری ویژه موبایل‌های هوشمند را تولید می‌کند.

جری یانگ از یاهو: او که موتور جست‌وجوی معروف و شناخته شده یاهو را در اواخر دهه ۱۹۹۰ راه‌اندازی و تاسیس کرده بود، در سال ۲۰۰۷ از سمت مدیرعاملی این شرکت کنار گذاشته شد. این اتفاق یک سال بعد از آن افتاد که او پیشنهاد خرید از سوی مایکروسافت را رد و بعد از آن، قیمت سهام یاهو افت چشمگیری کرد. بعد از آن اعضای هیات مدیره یاهو به او فشار آوردند تا از سمت مدیرعاملی این شرکت کناره‌گیری کند و او هم پذیرفت و این کار را کرد.

مارتین ابرهارداز تسلا: او که همراه با ایلان ماسک شرکت تسلا را راه‌اندازی و تاسیس کرده و مدتی هم مدیرعامل این شرکت بود، در سال ۲۰۰۷ تماسی از الون ماسک داشت که به او گفت جلسه اعضای هیات مدیره بدون او برگزار شده بود. به جای او «مایکل مارکز» یکی از اولین سرمایه گذاران تسلا به‌عنوان مدیرعامل موقت این شرکت انتخاب و جایگزین شد. او حالا مشغول سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های مختلف است.