محبوب‌ترین گجت‌های تاریخ تکنولوژی دنیا

به این ترتیب است که حالا وقتی نسخه جدید گوشی آی‌فون روانه بازار می‌شود، به راحتی نسخه قدیمی‌تر را کنار زده و منسوخ می‌کند. به‌طور کلی اما با افزایش نفوذ تکنولوژی به زندگی روزمره ما، اغلب نسخه‌های اولیه این گجت‌های محبوب را که کمک کردند وارد دنیای مدرن بشویم، فراموش می‌کنیم. به‌عنوان مثال کنسول بازی دستی GameBoy شرکت نینتندو که در سال ۱۹۸۹ روانه بازار شد، دنیای بازی‌های دستی را متحول کرد. مکینتاش شرکت اپل هم اولین کامپیوتر شخصی بود که خیلی زود توانست راهش را به خانه‌های سراسر جهان باز کند. در عصر تکنولوژی گجتی که دو سال پیش به بازار آمده است، حالا قدیمی به نظر می‌رسد. با این اوصاف طبیعتا گجت‌هایی که در دهه ۱۹۸۰ برای اولین بار روانه بازار شده بودند، حالا دیگر منسوخ و از رده خارج هستند. در واقع این روزها دیگر از گوشی‌های موبایل بزرگ و پلاستیکی که یک آنتن بزرگ هم داشتند، فاصله زیادی گرفته‌ایم و حتی به فکر استفاده از گوشی‌هایی با قابلیت‌های خاص برای واقعیت مجازی و افزوده هستیم. با این اوصاف شاید بد نباشد مروری بر هشت گجت محبوب دنیای تکنولوژی بکنیم، آن هم در زمانی که برای اولین بار رونمایی و معرفی شدند.

آی‌فون روش تعامل ما با تکنولوژی را متحول کرد: اولین نسخه گوشی موبایل آی‌فون در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار به بازار عرضه شد تا رویای آینده کاربران برای داشتن یک کامپیوتر همراه در جیب‌هایشان را به واقعیت تبدیل کند. استیو جابز در زمان معرفی این گوشی گفت: «ما می‌خواهیم که استفاده از این گوشی آنقدر ساده شود که همه بتوانند با آن کار بکنند.» این گوشی در آن زمان نهایت نوآوری بود و در ۱۲ سال گذشته هم به‌طور قابل‌توجهی امکانات آن بهبود یافته است. حالا اپل سه نسخه جدید از گوشی آی‌فون محبوبش را در سال گذشته میلادی رونمایی و عرضه کرد؛ گوشی‌هایی که قابلیت‌ها و امکانات آنها از آنچه در سال ۲۰۰۷ در رویاهایمان داشتیم، بسیار بیشتر و متنوع تر هستند.  

کتابخوان الکترونیکی کیندل، مطالعه را راحت‌تر کرد: این کتابخوان الکترونیکی اولین بار در سال ۲۰۰۷ با ساختاری ساده و نمایشگر E-Ink معرفی شد. اولین کتابخوان کیندل نمایشگر تمام لمسی نداشت، اما در عوض از کیبورد کامل و اسکرول دستی بهره می‌برد. این دستگاه که امکان دسترسی به ۹۰ هزار کتاب را فراهم می‌کرد، با قیمت ۴۰۰ دلار روانه بازار شد و در همان پنج ساعت اولیه ورودش به بازار به‌طور کامل به فروش رسید. حالا کتابخوان محبوب آمازون در مدل‌ها و اندازه‌های متنوع با قیمت پایه ۸۰ دلار به بازار عرضه می‌شود. این نسخه‌های جدید بدنه ضد آب داشته و از امکاناتی مانند ارتباط سلولی و وای فای هم بهره می‌برند.

پرش مایکروسافت به بازار کنسول بازی در سال ۲۰۰۱ با ایکس باکس: این کنسول مهم‌ترین تلاش غول نرم‌افزاری دنیا برای ورود به بازار کنسول‌های بازی ویدئویی بود. یک سال بعد از معرفی ایکس باکس، مایکروسافت نسخه جدیدی از آن را با نام ایکس باکس لایو به بازار عرضه کرد که امکان انجام بازی‌های آنلاین را به کاربرانش می‌داد. حالا بعد از گذشت حدود دو دهه از ورود ایکس باکس به بازار، مایکروسافت بیش از ۳۰ میلیون دستگاه از کنسول ایکس باکس وان خودش را در سراسر دنیا به فروش رسانده است. ایکس باکس که در ابتدا همراه با سی دی درایو و سیم و کابل‌های مختلف روانه بازار شده بود، حالا کاملا بی‌سیم شده و در مدل‌های متنوعی عرضه می‌شود.

مکینتاش اپل، اولین کامپیوتر شخصی دنیا: شرکت اپل کامپیوتر مکینتاش را در سال ۱۹۸۴ روانه بازار کرد؛ کامپیوتری که در واقع اولین کامپیوتر شخصی دنیا بود که به تولید انبوه رسید. پروژه‌ای که استیو جابز آن را رهبری و مدیریت کرد، توانست دنیای کامپیوترهای شخصی را کاملا متحول کند. صرف‌نظر از طراحی بزرگ و سنگین آن، مکینتاش رابط کاربری گرافیکی داشت و از نمایشگر و ماوس بهره می‌برد. امروزه اما اپل کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ‌های متنوعی را مانند ‌ای مک و مک بوک به بازار عرضه می‌کند که امکانات و قابلیت‌های بسیار متنوعی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

سامسونگ اولین تلویزیون دیجیتالی دنیا را در اواخر دهه ۱۹۹۰ تولید کرد: این شرکت کره‌ای که طراحی و ساخت تلویزیون را از دهه ۱۹۷۰ آغاز کرده بود، بالاخره در اواخر دهه ۱۹۹۰ توانست اولین تلویزیون دیجیتالی دنیا را به تولید انبوه برساند. در اوایل دهه ۲۰۰۰ این شرکت تولید تلویزیون‌های HD را آغاز کرد و همزمان تولید دستگاه‌های بلوری پلیر و تجهیزات سینمای خانگی خودش را هم توسعه داد. حالا سامسونگ در سال ۲۰۱۹ سری تلویزیون‌های هوشمند جدیدش را با طراحی باریک‌تر، عملکرد سریع‌تر و نوآوری بیشتر به بازار معرفی کرده است که در میان آنها تلویزیونی با نام «دیوار» و اندازه ۲۱۹ اینچی هم وجود دارد. ربع قرن گذشته کنسول بازی پلی استیشن سونی عرضه شد: این اولین کنسول بازی ویدئویی شرکت سونی بود که ۲۵ سال پیش برای اولین بار معرفی و عرضه شد و از آن زمان به بعد این شرکت نسخه‌های جدیدتری از آن را برای آنهایی که به دنبال یادآوری خاطرات بازی‌های دوران کودکی‌شان هستند، روانه بازار کرده است. پلی‌استیشن سونی از سال ۱۹۹۴ تاکنون مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است و حالا جدیدترین نسخه آن با قیمت پایه ۴۰۰ دلار در بازار عرضه می‌شود.

کنسول بازی GameBoy، انقلابی بزرگ در بازی‌های دستی به سبک نینتندو بود: این کنسول اولین بار در سال ۱۹۸۹ به بازار آمد و آن‌قدر موفق و محبوب شد که نینتندو توانست بیش از ۱۱۸ میلیون دستگاه از آن را در سراسر دنیا به فروش برساند. کنسول بازی Switch آخرین و جدیدترین نسخه این کنسول بازی است که در سال ۲۰۱۷ به بازار آمده است و تا به‌حال ۲۷/ ۳۲ میلیون دستگاه از آن در دنیا به فروش رسیده است. اپل اولین آی‌پد را حدود یک دهه پیش به بازار عرضه کرد: اولین نسخه آی‌پد روز سوم آوریل سال ۲۰۱۰ به بازار آمد و بسیاری فکر می‌کردند که این محصول نمی‌تواند در بازار موفق بشود. این آی‌پد دارای نمایشگر تمام لمسی و لبه‌های گردی بود و اولین کامپیوتر تبلتی به حساب می‌آمد. این تبلت در واقع بیش از همه با استقبال کاربران آی‌فون مواجه شد که به دنبال انجام راحت‌تر کارهایشان روی نمایشگری بزرگ‌تر بودند. در نهایت اپل توانست در طول دو سال اول عرضه آی‌پد به بازار، بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند. حالا آی‌پد جدید با نمایشگر ۱۱ اینچی و قیمت پایه ۸۰۰ دلار به بازار عرضه می‌شود و امکانات پیشرفته و حرفه‌ای را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.