نوسان بازارها با تعمیق بحران ونزوئلا

نرخ برابری بولیوار در بازار غیررسمی کاراکاس در برابر دلار آمریکا به بالای ۵۰۰هزار رسید. از این پس یک پلتفرم متعلق به بخش خصوصی به نام «اینتر‌بنکس» که قرار است براساس مکانیزم عرضه و تقاضا عمل کند، نرخ برابری بولیوار در مقابل ارزهای مختلف را اعلام خواهد کرد. این اقدام دولت ونزوئلا عقب‌نشینی آشکار از سیاست ارزی است که از سال ۲۰۰۳ اعمال شد و به موجب آن کنترل بازار ارز در دست دولت افتاد. با این حال این اقدام فقط باعث گسترش بازار سیاه ارز شد، چراکه ارز دولتی پاسخگوی نیاز مردم و بازرگانان برای تامین کالاهای ضروری و اساسی خود نبود. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که نرخ تورم ونزوئلا امسال از ۱۰ میلیون درصد نیز گذر کند. ثبت چنین تورمی در طول چند سده تاریخ بی‌سابقه است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که خوان گایدو، رهبر مخالفان دولت خود را رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا خوانده است و تاکنون بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله آمریکا و کانادا وی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری قانونی این کشور به رسمیت شناخته‌اند. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیش‌تر در ماه اوت سال گذشته از بسته اقتصادی خود رونمایی کرده بود تا شاید بخشی از عمق‌بحران اقتصادی را کاهش دهد؛ حذف چند صفر از پول ملی، کاهش ۹۶ درصدی ارزش بولیوار و افزایش حداقل دستمزدها؛ هرچند این سیاست‌های اقتصادی تاریخ انقضا گذشته، تاثیری بر بحران افسار گسیخته ونزوئلا نخواهد گذاشت.

  ترکیب بدهی و تعطیلی دولت فدرال

سه ماهه پایانی سال گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۴۲۶ میلیارد دلار از طریق بازار بدهی استقراض کرده بود. یکی از مقامات ارشد این وزارتخانه گفت که تعطیلی ۳۵ روزه دولت آمریکا که به تازگی پایان یافت، تاثیر چندانی بر برنامه این وزارتخانه در انتشار اوراق بدهی و قرضه نداشته است. دولت آمریکا پنج هفته پیش و به دلیل اختلاف بین دولت جمهوری‌خواه و مجلس دموکرات این کشور سر بودجه پنج میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی با مکزیک تعطیل شد. به گفته اقتصاددانان، تعطیلی دولت آمریکا در هر هفته ۴ تا ۷ صدم درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه آمریکا را تحت‌تاثیر منفی قرار می‌دهد، بنابراین تعطیلی در هر هفته یک میلیارد دلار هزینه به اقتصاد این کشور تحمیل می‌کند. بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، فقط در سال ۲۰۱۸ بدهی این کشور ۳۷/ ۱ تریلیون دلار افزایش یافته است. تا بیستم دسامبر سال ۲۰۱۸، بدهی آمریکا به ۲۱ هزار و ۸۶۳ میلیارد دلار رسیده است که ۳۷/ ۱ تریلیون دلار بیشتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ است.

  تداوم نزول شاخص دلار با صعود اونس

شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز بزرگ نزدیک به پایین‌ترین رکورد در دو هفته گذشته ایستاد در حالی که بازارهای سهام آسیایی نیز سقوط کردند. در این بین نشست سیاست‌گذاری دو روزه بانک مرکزی آمریکا روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، اما انتظار می‌رود در این نشست نرخ‌های بهره بدون تغییر بماند. بانک مرکزی آمریکا سال میلادی گذشته نرخ‌های بهره را چهار دور افزایش داد و اعلام کرد احتمالا هزینه‌های استقراض دو مرتبه دیگر در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا خواهد کرد با این حال برخی از مقامات بانک مرکزی آمریکا اظهار کرده‌اند که در رویکردشان برای افزایش نرخ‌های بهره صبورانه عمل خواهند کرد. طلا از پایین ماندن نرخ‌های بهره سود می‌برد؛ زیرا هزینه نگهداری این فلز کمتر شده و جذابیت سرمایه‌گذاری بیشتری پیدا می‌کند.