درخواست جهرمی از قوه قضائیه برای رفع موانع بازار موبایل

محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه تلکام در مورد آخرین وضعیت ساماندهی بازار گوشی تلفن همراه و تنظیم قیمت‌ها در این بازار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزیر صمت از ما درخواست کرد که در تنظیم بازار گوشی موبایل مسوولیت قبول کنیم اما با توجه به اینکه مسوولیت، نیازمند داشتن اختیارات است، من این اختیارات را نداشتم و مسوولیت را نپذیرفتم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با اتحادیه صنف موبایل و فعالان این بخش تاکید کرد: هم‌اکنون ۷۲۰ هزار گوشی به دلایل مختلف وارد بازار نشده و این موضوع، کمبود کالا در بازار را افزایش داده است. آذری‌جهرمی گفت: برخی از این تعداد گوشی‌ها با ارز غیرتخصیصی وارد کشور شده است و به دلیل موانع ورود، از طریق دولت توانستیم مصوبه‌ای را برای ترخیص این گوشی‌ها داشته باشیم. بر این اساس مشکل این گوشی‌ها حل شد اما از آنجا که برخی از این واردکنندگان پرونده مفتوح در دستگاه قضا دارند، بخش اعظمی از ورود این تعداد گوشی همچنان بلاتکلیف است.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌های موجود، سه بار با دستگاه قضا برای رفع موانع مذاکراتی داشتیم اما تاکنون واکنش مثبتی برای ترخیص این گوشی‌ها دریافت نکردیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: امیدواریم دستگاه قضا در این زمینه همکاری کرده تا بتوانیم بخشی از کمبود کالای بازار را برطرف کنیم. آذری‌جهرمی ادامه داد: روز گذشته با همکاری به وجود آمده برای کاهش نرخ ارز در بازار، شاهد افت قیمت در بازار گوشی نیز بودیم و بر اساس اظهارنظرهای فعالان این بخش، قیمت گوشی ۲۰ درصد ارزان شد. همچنین برآورد فعالان بازار این است که بازار گوشی ۳۰ درصد حباب قیمت دارد و در صورت رفع نیاز ارز و رفع موانع این بخش، قیمت‌ها تعدیل می‌شود.

وی گفت: مصرف ماهانه بازار یک میلیون گوشی موبایل است و هم‌اکنون میزان عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد که امیدواریم با وارد شدن گوشی‌های توقیف‌شده، حداقل طی دو ماه بخشی از نیاز بازار را جبران کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در این راستا پیشنهادهایی نیز برای برداشتن محدودیت واردکنندگان ارائه دادیم تا اتحادیه‌های مربوطه بتوانند با دریافت ضمانت‌نامه از واردکنندگان، باعث تسریع واردات گوشی به بازار شوند.

چک اصالت گوشی مسافری

آذری‌جهرمی در مورد توقف گوشی‌های مسافری از روز شنبه در بازار افزود: قرار نیست واردات گوشی مسافری از شنبه محدود شود، بلکه قرار است اصالت مسافر بودن افرادی که گوشی وارد می‌کنند از طریق سامانه نیروی انتظامی، چک و تایید شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: تا پیش از این سامانه نیروی انتظامی به گمرک متصل نبود و این موضوع باعث شده بود که در واردات گوشی‌های مسافری، تخلفاتی صورت گیرد اما هم‌اکنون این سامانه تردد به گمرک متصل شده است و از روز شنبه هفته آینده اصالت مسافر بودن فرد در این سامانه چک و تایید می‌شود. در صورتی که این پروتکل فعال شود، گوشی‌های مسافری که بدون دور زدن قوانین وارد کشور می‌شوند، مشکلی در ثبت نخواهند داشت.

نظر جهرمی درباره افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی

جهرمی همچنین درباره افزایش بسته‌های اینترنتی گفت که این افزایش قیمت در چارچوب مصوبه رگولاتوری بود و فقط ۷درصد در درآمد اپراتورها تاثیر داشت.  در مورد افزایش نرخ تعرفه بسته‌های اینترنت موبایل که مورد انتقاد برخی قرار گرفته بود، سازمان تنظیم مقررات موضوع را بررسی کرده و نتیجه این گزارش حاکی از آن است که مورد رفتاری اپراتورها در چارچوب مصوبات رگولاتوری و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رعایت شده است. وی با اشاره به اینکه تمامی کالاهای مصرفی که حتی وابستگی خاصی به ارز نداشتند با افزایش قیمت روبه‌رو شدند گفت: اما ما در این حوزه مدیریت کردیم که افزایش قیمت نداشته باشیم. این در حالی است که وابستگی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به ارز، بیش از ۷۰درصد است. به گفته وزیر ارتباطات اپراتورها و شرکت‌های این حوزه برای مقابله با تحریم‌ها، تجهیزاتی به ارزش هزار میلیاردتومان سفارش داده‌اند اما به دلیل عدم تخصیص ارز هم اکنون مجبور به پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان هستند. وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه برنامه ما از ابتدا کاهش قیمت‌ها بوده است، تصریح کرد: باید تلاش شود از این موضع درآمد کسب کنیم و با مدیریت در تعرفه‌ها بتوانیم جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیریم.