این دستگاه مانند دیگر چاپگرهای ۳بعدی، اشیا را به شکل لایه به لایه چاپ می‌کند، اما به جای اتکا به پودرهای فلزی که با استفاده از گرمای شدید ترکیب می‌شوند، از بازوی روباتیک استفاده می‌کند که ذرات پودر تیتانیوم را با سرعت مافوق صوت روی یک داربست می‌پاشد. سرعتی حدود یک کیلومتر بر ثانیه که چنان سریع است که وقتی ذرات به سازه برخورد می‌کنند، جامد می‌شوند. این دستگاه به محافظ گازی نیاز ندارد و در مقایسه با تکنیک‌های تولید سنتی، کاهش ضایعات مواد را به دنبال دارد. از آنجایی که از انرژی جنبشی به جای انرژی حرارتی استفاده می‌کند، هیچ‌گونه خطر تغییر شکل بر اثر حرارت برای قطعات تولید شده وجود ندارد. روش کار این دستگاه اساسا همان تکنیک پاشش سرد است که برای پوشش و حفظ قطعات فلزی رایج به‌منظور حفاظت از آنها در برابر خوردگی استفاده می‌شود که سال‌ها به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

این شرکت در حال حاضر دارای فناوری تولید بدنه یکپارچه تیتانیومی دوچرخه روی یک ماشین کوچک‌تر با نرخ هر ۳۰دقیقه یک بدنه است. برادر بزرگ‌ترش که ۴۰ در ۲۰ متر اندازه دارد، می‌تواند ۴۵ کیلوگرم ماده را طی یک ساعت چاپ کند که بسیار سریع‌تر از سایر چاپگرهای ۳بعدی کوچک‌تر فلزی است. سرعت چاپ چاپگرهای رایج کنونی حدود یک کیلوگرم در هر ۲۴ ساعت است! این چاپگر با وجود استفاده از پودر تیتانیوم می‌تواند قطعات را بسیار نزدیک به استحکام قطعات تیتانیومی ساخته شده با استفاده از تکنیک‌های متداول تولید کند. علاوه‌بر این، این چاپگر می‌تواند اجزای چندبخشی را به شکل قطعات یکپارچه که سبک‌تر و قوی‌تر هستند، چاپ کند چرا که نیازی به برش، خم شدن، اتصال و جوش نخواهند داشت و اجازه می‌دهد تولید کاملا خودکار شود. این دستگاه همچنین می‌تواند از فلزاتی غیر از تیتانیوم استفاده کند، اما استفاده از تیتانیوم به‌دلیل استحکام، سبکی و هزینه تقریبا مناسب آن است.

شرکت «تیتومیک» در ابتدا صنایع هوایی، نظامی، دریایی و ورزشی(به‌ویژه دوچرخه) را هدف قرار داده است و در آینده هم چشمی به صنعت خودرو، تجهیزات پزشکی، ساختمان و برنامه‌های کاربردی استخراج معادن دارد. این شرکت در حال حاضر توجه برخی از شرکت‌های بزرگ را به خود جلب و اعلام کرده است که با شرکت تولیدکننده وسایل گلف موسوم به «Callaway» و شرکت کشتی‌سازی «Fincantieri» استرالیا مشارکت داشته است. رئیس شرکت «تیتومیک» گفت: ما در حال تولد یک صنعت کاملا جدید برای تولید فلزات هستیم. اکنون ما واقعا می‌توانیم کارهایی را در مقیاس صنعتی انجام دهیم. نه تنها در مقیاس صنعتی، بلکه ما می‌توانیم عملا بزرگ‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر نیز عمل کنیم.