بیست‌سالگی محبوب‌ترین کامپیوتر اپل

هارد این دستگاه ۴ گیگابایت و رم آن ۳۲ مگابایت قابل ارتقا به ۱۲۸ مگابایت بود. همچنین این محصول با سرعت پردازنده ۲۳۳مگاهرتز عرضه شد.  آی‌مک G۳ همان‌طور که از تاریخ تولدش پیداست در دست‌های استیو جابز و جاناتان آیو متولد شد. این محصول هیچ شباهتی به رایانه‌های رومیزی پیش از خود نداشت و اپل مثل همیشه، البته تا قبل از مدیرعاملی تیم ‌کوک، طرفدارانش را با انقلابی نوین روبه‌رو کرد. جنس پلاستیک شفاف و انحناهای زیبای این محصول به آن ظاهری جذاب و منحصر به فرد داده بود.  کل سخت‌افزار این محصول در قالب یک بسته در کنار نمایشگر جای گرفته بود و دیگر خبری از یک جعبه بزرگ به نام کیس در کنار یک نمایشگر با ظاهری نه‌چندان زیبا نبود. اپل در این سخت‌افزار درایو سی‌دی، بلندگو و حتی جم‌های هدفون را هم جا داده بود. همچنین این محصول دارای پورت یو‌اس‌بی بود که در آن زمان حضور این پورت و حذف فلاپی‌دیسک انقلابی ویژه به شمار می‌رفت.  آی‌مک G۳ با قیمت ۱۲۹۹ دلار عرضه شد و ۶ هفته پس از عرضه بیش از ۲۷۸ هزار دستگاه از آن به فروش رفت. به این ترتیب اپل در سه‌ماه چهارم سال ۱۹۹۸ به سود ۱۰۶ میلیون دلاری دست یافت. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که آی‌مک اپل با خود به ارمغان آورد و باعث نوآوری در دنیای کامپیوترها شد.

استاندارد جدیدی برای طراحی صنعتی

جعبه پلاستیکی شفاف در رنگ‌های مختلف. این چیزی بود که جاناتان آیو با جسارت هرچه‌ تمام طراحی کرد. پس از انتشار آی‌مک انقلابی در طراحی صنعتی ایجاد شد و همه تازه متوجه شدند که برای محصولات صنعتی هم می‌توان ظاهر جذاب و زیبایی انتخاب کرد. پیش از ظهوری آی‌مک همه‌ رایانه‌ها به رنگ بژ یا خاکستری بودند. درواقع ظاهر دستگاه‌های کامپیوتر و رنگ آنها در یک چرخه طراحی گیر کرده بود. تا پیش از ظهور آی‌مک، تولیدکنندگان رایانه‌های رومیزی به ظاهر توجه چندانی نداشتند و درواقع همه تمرکز خود را بر کارآیی گذاشته بودند. این کمپانی حتی به رنگ‌های اصلی و معمول رضایت نداد و رنگ جدیدی با نام Bondi Blue که گونه‌ای سبزآبی بود وارد رنگ‌های این محصول کرد. رنگ سفید آی‌مک G۳ نیز رنگی ویژه بود که درواقع سفید یخی محسوب می‌شد و از آنجا که چنین رنگی برای نخستین بار به دنیای رایانه‌ها راه پیدا کرده بود بسیار خیره‌کننده به چشم می‌آمد.  همچنین جدا از ترکیب رنگ، این محصول با منحنی‌های منحصر به فردش به مقابله با گوشه‌های خشن و ظاهر زمخت رایانه‌های دیگر پرداخت. به‌طور کلی استیو جابز با عرضه آی‌مک زاویه جدیدی در ظاهر به روی همه باز کرد و با رنگ‌های متنوع و زیادی که برای این محصول در نظر گرفته بود و با طراحی منحنی ویژه این محصول به همه نشان داد که جدا از کارآیی، ظاهر و رنگ هم اهمیت دارد. استقبال کاربران از این محصول نیز نشان داد که استیو جابز و جاناتان آیو به هدف زده‌اند و پر بیراه نگفته‌اند. هرچند این فقط آغاز راه بود.

آغازگر پیشوند i

اگر از طرفداران محصولات اپل باشید می‌دانید که این محصولات همه با حرف آی انگلیسی شروع شده‌اند؛ آی‌فون، آی‌پد، آی‌مک و بسیاری آی‌های دیگر که نه‌تنها در سخت‌افزار، بلکه در نرم‌افزارها هم مانند آی‌فتوز دیده می‌شود. اما این پیشوند از کجا آمده است؟ شما برای ظهور و همه‌گیر شدن این پیشوند کوچک باید از آی‌مک تشکر کنید که آغازگر این روند در کمپانی اپل بوده است. حرف i در آی‌مک درواقع نخستین حرف اینترنت(internet) است و به همین منظور به کار گرفته شده است. پیشوند i پس از فراگیرشدن اینترنت حتی نام محصولات غیر اپل را نیز شامل شده است که عمدتا لوازم جانبی آی‌پاد محسوب می‌شوند. در واقع پیشوند‌ آی به‌مرور معنای خود را تغییر داد و به معنای خدمت کردن مانند iSight یا به معنای اول شخص مفرد (من) در نام iChat به کار گرفته شد.

راه‌اندازی موج اینترنت

پایه‌های آغازین بازاریابی آی‌مک با افزایش محبوبیت اینترنت در اواسط دهه ۱۹۹۰ همگام شد. همان‌گونه که در بالا هم اشاره کردیم اپل با معرفی پیشوند i به‌عنوان نخستین حرف internet به دنیا گفت که شما می‌توانید با استفاده از این محصول به‌راحتی به شبکه جهانی اینترنت متصل باشید. اپل با تمرکز بر قابلیت اتصال به اینترنت آی‌مک یک روش منحصر به فرد برای تفکیک محصول خود از رایانه‌های دیگر در پیش گرفت و با این کار از دیگر تولیدکنندگان رایانه‌های رومیزی یک سر و گردن بالاتر رفت.

معرفی پورت USB به دنیا

اپل در این دستگاه رابط USB را جای داد و با این کار به کاربران مک نشان داد که باید ماوس‌، صفحه‌کلید، اسکنر، چاپگر و درواقع همه درایوهای خارجی خود را از بین ببرند. در آن زمان متخصصان مک به علت نبود پورت SCSI در کامپیوترها با تهدید جدی مواجه بودند. این متخصصان مدت‌ها به استفاده از پورت SCSI متکی بودند و برای ذخیر‌ه‌سازی خارجی از آن استفاده می‌کردند. ولی ظهور آی‌مک به همراه پورت USB این مشکل کاربران را برای همیشه از بین برد. به این ترتیب بسیاری از تولیدکنندگان لوازم جانبی محصولات خود را با استفاده از پورت USB طراحی و تولید کردند و همه آنها این پیشرفت خود را مدیون اپل هستند.

منهدم‌کردن فلاپی‌دیسک‌

کمپانی اپل دیسک سونی ۵/ ۳ اینچی را به همراه مکینتاش در سال ۱۹۸۴ معرفی و روانه بازار کرد و همین کمپانی ۱۴ سال بعد با معرفی iMac آن را برای همیشه کشت. اپل آی‌مک خود را بدون فلاپی‌دیسک طراحی و عرضه کرد. این اقدام اپل انتقادهای بسیاری را از سوی کارشناسان به همراه داشت ولی به‌مرور زمان همه متوجه شدند که حذف فلاپی‌دیسک اقدام شایسته‌ای از سوی اپل بود و حتی دیگر تولیدکنندگان هم خواه ناخواه به این مسیر روی آوردند. اپل با این اقدام جسورانه به کاربران خود اعلام کرد که از حالا به بعد شما از اینترنت و شبکه‌های محلی برای انتقال فایل‌های خود استفاده می‌کنید و حالا می‌بینیم اپل درست می‌گفت و همه همین راه را در پیش گرفته‌اند.

شناساندن دوباره استیو جابز

استیو جابز که در سال ۱۹۷۶ کمپانی اپل را تاسیس کرد و حدودا ۱۰ سال در این شرکت سمت مدیرعاملی داشت، ولی در سال ۱۹۸۵ به دنبال یک اختلاف مدیریتی از اپل استعفا کرد و یک شرکت کامپیوتری دیگر به نام NeXT تاسیس کرد. بعد از حدود یک دهه یعنی در سال ۱۹۹۷ اپل کمپانی نکست را خرید و به این ترتیب استیو جابز با سمت مدیر عامل موقت به اپل بازگشت. پس از آن چشم همه به استیو جابز بود که ببینند در اپل چه می‌کند و حضور دوباره‌اش چه تغییراتی در این کمپانی ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب ظهور آی‌مک یک سال پس از حضور دوباره استیو جابز در اپل به همه انتظارها پایان داد و به همه نشان داد که این فرد چه تاثیر چشمگیری در انقلاب‌های ایجادشده در کمپانی اپل دارد. موفقیت iMac در آن زمان کمپانی اپل را که در شیب رو به سقوط پیش می‌رفت نجات داد و نه‌تنها نگذاشت اپل جلال و جبروت خود را از دست بدهد، بلکه بر آن افزود.

نجات اپل

در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷همه کارشناسان کمپانی اپل را نابودشده می‌دانستند و عملا دیگر کسی به سرپا ماندن این شرکت امیدی نداشت. این شرکت ۸۷۸ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ از دست داده بود، اما با کمک و راهنمایی استیو جابز، ۴۱۴ میلیون دلار در سال ۱۹۹۸ به دست آورد و این سود قابل توجهی در آن زمان برای اپل بود. این رشد سود مالی درواقع مدیون فروش قابل توجه آی‌مک بود. آی‌مک جدا از سودآوری به همه نشان داد کمپانی اپل در خلاقیت و نوآوری سرآمد است و همواره به فکر تولید و طراحی محصولات نوآورانه و شگفت‌انگیز است.  به این ترتیب کمپانی اپل با حضور دوباره استیو جابز و ظهور آی‌مک جانی دوباره گرفت و از شرایط رو به سقوط نجات یافت. اپل از آن زمان تاکنون به تولید آی‌مک می‌پردازد و همچنان به سودآوری خود ادامه می‌دهد و این موضوع انکارناپذیر است که موفقیت اپل در اواخر قرن بیست و یکم تا حد زیادی به راه‌اندازی آی‌مک در بیست سال پیش مربوط می‌شود.

آخرین آی‌مک

البته آی‌مک در چند سال اخیر یعنی از سال ۲۰۱۳ تا سال گذشته به‌روز‌رسانی ‌انقلابی و جالب توجهی نداشت، ولی آخرین نسخه از این محصول با نام آی‌مک پرو را می‌توان یک محصول جالب توجه دانست که با ویژگی‌های جذاب سخت‌افزاری رونمایی شد. آی‌مک پرو با ۲۷ اینچ صفحه‌نمایش رتینا و با پشتیبانی از یک میلیارد رنگ و رزولوشنی معادل ۵۱۲۰ در ۲۸۸۰ پیکسل روانه بازارهای جهانی شد. هارد این دستگاه یک ترابایت به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه استو تا ۴ ترابایت قابل ارتقا است. این دستگاه همچنین ۴ ترابایت حافظه اس‌اس‌دی، ۱۲۸ گیگابایت حافظه ECC و ۴ پورت تاندربولت نسخه ۳ دارد. همچنین روی این دستگاه اینترنت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای نصب‌شده است که به نوبه خود جالب توجه است. پیشرفته‌ترین مدل آی‌مک پرو مجهز به پردازنده‌ مرکزی ۱۸ هسته‌ای زئون شرکت اینتل و پردازنده‌ی گرافیکی Radeon Vega شرکت AMD است که آن را به قدرتمندترین رایانه‌ی سری مک معرفی‌شده تا الان تبدیل می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب آی‌مک پرو رنگ خاکستری فضایی آن است که ظاهری جذاب به این دستگاه داده است.