گزارش فروش تسلا در سه‌ماه اول سال ۲۰۱۸

تسلا در سه‌ماه‌ اول سال ۲۰۱۸، ۲۹۹۸۰ خودرو فروخته است. از این تعداد ۸۱۸۰ تا مربوط به خودرو‌های شاسی‌بلند مدل ۳ هستند که در مقایسه با سه ماه پیش رشد پنج برابری داشته است. در کل این کمپانی ۳۴۴۹۴ خودرو ساخته است که خود این سه‌ماه را به پربازده‌ترین سه‌ماهه کار این شرکت تبدیل کرده است. بیشترین فروش این کمپانی مربوط به خودروهای مدل اس با ۱۱۷۳۰ عدد بوده؛ البته مدل ایکس هم کمی کمتر از این میزان به فروش رفته است. تولید و فروش محصولات هیچ‌گاه مطابقت ندارند؛ چرا که بعضی از خودروها ساخته شده‌اند؛ اما هنوز به مشتری تحویل داده نشده‌اند. با اینکه ارقام مربوط به مدل اس و مدل ایکس چشمگیر هستند، بیشتر توجه‌ها روی مدل ۳ است. مدل ۳ محصولی است که ساخت آن بارها به تاخیر افتاده است. در حال حاضر تسلا هر هفته حدود ۲۰۰۰ مدل ۳ تولید می‌کند. این در حالی است که تسلا قصد داشت در این سه ماه تولید مدل ۳ اس را به ۲۵۰۰  دستگاه برساند. تسلا باور دارد می‌تواند با همین روند رو به جلو برود.

در مقایسه تسلا در سه ماه آخر سال ۲۰۱۷، ۲۹۸۷۰ خودرو فروخت. در میان این اعداد ۱۵۵۰ مربوط به مدل ۳اس بود. این رقم در مقایسه با سه ماه‌ اول سال ۲۰۱۷ فقط ۵ درصد افزایش داشت. اما با این وجود در آن دوره تسلا ۲۵۲۰ تا از این خودروها را تولید کرد، دوره‌‌ای که بنا بر گفته‌‌ ایلان ماسک از آن به‌عنوان جهنم تولیدات یاد می‌شود.البته حالا اوضاع بهتر شده است. قرار است تسلا مدل‌های مختلفی از مدل ۳ (غیر از مدل فعلی که مدل گرانی محسوب می‌شود) را به بازار ارائه کند. وقتی که فروش این مدل رونق پیدا کند، مدل‌های ارزان‌تر هم معرفی خواهند شد. با اینکه تسلا به برنامه‌ریزی خود برای ساخت ۲۵۰۰ مدل ۳اس در هفته نرسید، اما تا نزدیکی این عدد پیش رفت. این تخمین به خودی خود از آن چیزی که ایلان ماسک در نظر داشت (تولید ۵۰۰۰ مدل ۳ اس در هفته) هم کمتر بود. حالا رقابت واقعی برای این است که آیا تسلا موفق می‌شود در سه ماه دوم ۲۰۱۸ به این تولید برسد یا نه، اگر نه باید بار دیگر این تخمین را کاهش دهد. البته در حال حاضر تسلا باور دارد به این عدد خواهد رسید.

طبق گفته شرکت تسلا، رزرو خودروهای مدل ۳ به‌طور مرتب انجام می‌شود. این شرکت در نشست خبری گفته است: دلیل اصلی کنسلی سفارش‌ها مربوط به تاخیر در تحویل محصول بوده است. گاهی کنسلی‌ها به خاطر تاخیر در موجود شدن بعضی از امکانات برنامه‌ریزی شده،مثل موتور دوگانه‌ AWD و باتری‌های کوچک هستند. مدل‌های دیگر اس۳ در صف تولید قرار دارند؛ البته کسی هنوز نمی‌داند که چه زمانی ساخته خواهند شد. نکته‌ جالب دیگر همخوانی داده‌های تسلا با ردیاب داخلی تولیدات بلومبرگ است. این ردیاب به‌طور امتحانی برای کنترل بیشتر داده‌هایی که در معرض انتشار و آپدیت مکررهستند، نصب شده است. ردیاب بلومبرگ این داده‌های را از روش‌های مختلفی جمع‌آوری می‌کند. برای مثال این ردیاب داده‌هایی را که صادر‌کننده‌های شماره شناسایی خودرو به دولت آمریکا تحویل می‌دهد، دریافت می‌کند. علاوه بر این صادرکننده‌های شماره شناسایی خودرو، این اطلاعات را به‌طور مستقیم به خود بلومبرگ نیز می‌فرستند.