بازار بی‌جان چادر مسافرتی و کیسه خواب

بهترین نوع چادر

به‌طور کلی چادرها را بر اساس وضعیت تیرک‌ها به دو دسته تک تیرک و چند تیرک تقسیم می‌کنند. از نظر فرم و شکل، چادرها در انواع مختلفی طراحی می‌شوند، مانند: چادرهای اردوگاهی، خیمه‌ای، تونلی، گنبدی، چندوجهی و غیره. همچنین چادرها می‌توانند از لایه‌های مختلف روکش به‌منظور مقابله با باد، بارش و حفظ گرمای درونی برخوردار باشند. بهترین نوع چادرها که در بازار ایران نیز وجود دارند عبارتند از: چادر ۸‌نفره با مارک F. I. T و مدل (Double Rooft) چادر مسافرتی ۸‌نفره اتوماتیک (مدل F.I.T) چادر ۶‌نفره اف‌آی‌تی تنت (مدل Double Roof AT۴) چادر مسافرتی ۶‌نفره مارک آ. اپکس و چادر مسافرتی ۴‌نفره کلمن (مدل Instant Cabin) که بر حسب کیفیت و برند، قیمت‌های متفاوتی دارند.

کیسه‌خواب‌های مناسب

اما کیسه‌خواب هم به اندازه چادر برای مسافرت مهم است چراکه می‌تواند سفرتان را بسیار راحت‌تر کند. در انتخاب یک کیسه‌خواب مناسب، عواملی مثل وزن، حجم، دما و اندازه اهمیت زیادی دارند و یک انتخاب آگاهانه می‌تواند از دردسرهای بعدی در سفرتان جلوگیری کند. اولین نکته‌ای که در انواع کیسه‌خواب‌ها به‌چشم می‌آید، شکل آن است.  به‌طور کلی کیسه‌خواب‌ها به اشکال مستطیل، شبه‌مستطیل یا مخروطی، مومیایی و دابل‌واید تقسیم می‌شوند. کیسه‌خواب‌های مستطیلی، پهن‌ترین شکل کیسه‌خواب و مومیایی‌ها جمع‌ترین حالت آنها هستند.

کیسه‌خواب‌های مخروطی، برای افرادی که بدن‌های بزرگی دارند مناسب است و گرمای بیشتری را نسبت به نوع مستطیلی برای شما فراهم می‌کند. در نظر داشته باشید که کیسه‌خواب‌هایی که جنس آنها از الیاف است، به‌مراتب نسبت به کیسه‌خواب‌های پر بهترهستند؛ دلیلش هم این است که رطوبت را به سختی جذب می‌کنند و قابلیت عایق‌بودن بیشتری نسبت به کیسه‌خواب پر، دارا است.

بازار بی‌جان

اما متاسفانه بازار فروش این دو کالا در کشور بی‌رمق شده است. رئیس اتحادیه چادردوزان و برزنت‌فروشان تهران در این مورد می‌گوید: «به‌جرات می‌توانم بگویم ایران در تولید انواع محصولات از قبیل چادرهای مسافرتی و کیسه‌خواب، پرقدرت‌تر از خود ندارد. کیفیت به‌قدری بالاست که می‌توان از این کالاها با برچسب بهترین نام برد. هر چند که کیفیت عالی است؛ اما بازار راکد است. مسوولان می‌توانند با رایزنی و تلاش در کشورهای همسایه، بستر خوبی برای صادرات فراهم کنند.‌»

جبار ایلکا، در مورد وضعیت فروش انواع محصولات نیز گفت: «مصرف محصولات صنف چادردوزان در دوران کرونا به دلیل اجتناب از مسافرت، بسیار کم شده بود و متاسفانه برای تابستان پیش‌رو نیز استقبال خوبی از این بازار صورت نگرفته است.‌»

وی ادامه داد: «به دلیل اینکه اکثریت کالاهای این صنف بادوام بوده و به‌طور فصلی استفاده می‌شوند، نهایتا یک‌بار برای خانه و خانواده خرید می‌شود. این محصولات مصرف روزانه یا ماهانه ندارند؛ بلکه خانواده‌ها آن را یک‌بار برای همیشه می‌خرند، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم با فرارسیدن فصل مسافرت و تابستان این صنف رونق می‌گیرد.‌»

ایلکا اضافه کرد: «با اینکه تولیدات داخلی بسیار خوب است و اجناس چینی به پای ایرانی نمی‌رسد؛ اما متاسفانه این کالاها از طرق مختلف وارد کشور می‌شوند و مردم به دلیل قیمت پایین آن را می‌خرند که در نهایت در زمان کوتاه میله‌های چادرها شکسته و به‌راحتی نمی‌توان آن را در کشور تعمیر کرد، در‌حالی‌که کالای ایرانی به‌راحتی تعمیر می‌شود.‌»

قیمت‌های فروش

در ادامه قیمت چند نمونه از چادر مسافرتی و کیسه‌خواب را مشاهده می‌کنید:

چادر مسافرتی ۸‌نفره (مدل Taysiz۰۱) ۸۱۰‌هزار، چادر مسافرتی ۸‌نفره (مدل Paradis)۸۷۰‌هزار، چادر مسافرتی ۱۲‌نفره طرح برنو یک‌‌میلیون و دویست‌هزار، چادر مسافرتی ۶‌نفره استانینگ مدل عصایی یک‌‌میلیون و نهصد‌هزار، چادر مسافرتی سه‌نفره نیچرهایک ۹‌میلیون، کیسه‌خواب کنتال (مدلkangaroo) ۴۳۱‌هزار، ست کیسه‌خواب و زیرانداز کنتال مدل gldn bear به‌همراه بالشت ۷۰۰‌هزار، کیسه‌خواب سی‌تو سامیت(مدل Trek Down (Sleeping bag یک‌‌میلیون و ۸۰۰هزار و کیسه‌خواب نیچرهایک (مدلCloak) ۲میلیون و ۸۵۰هزار‌ تومان است.