افزایش مصرف گوشت غاز و اردک

در این میان گوشت غاز و اردک، دو ماده غنی پروتئینی دیگر هستند که به‌راحتی می‌توان در پلتفرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین خرید و فروش و برخی از فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اینترنتی به آنها دست یافت. هر چند قیمت آنها خیلی ارزان نیست و خریدار باید به اندازه خرید یک کیلوگرم گوشت گوسفند یا گاو برای خرید گوشت غاز و اردک پول پرداخت کند. در مواردی این هزینه حتی بیشتر از قیمت گوشت قرمز هم برای مصرف‌کننده است.  رنگ گوشت اردک و غاز بسیار به گوشت گوسفند و گاو نزدیک است. به زبان ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر رنگ گوشت اردک صورتی مایل به قرمز است و به گوشت گوسفند شبیه است، اما رنگ گوشت غاز قرمز‌تیره است و رنگ آن به گوشت گاو نزدیک است. اما این موضوع در مورد مزه گوشت این پرنده صدق نمی‌کند. البته طعم گوشت غاز و اردک برای مصرف‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که برای بار اول آن را امتحان می‌کند، قدری تازگی دارد؛ بنابراین ممکن است به مذاقش خوش نیاید. البته این مساله بدان معنا نیست که گوشت اردک و غاز خوشمزه نیست، بلکه یک طعم متفاوتی از طعم معمول گوشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رایج در بازار دارد؛ با این حال، بخشی از مردم این طعم را دوست دارند و مشتری فروشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های محلی و عرضه‌کنندگان شرکتی هستند.  بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز نشان می‌دهد که بیشتر گوشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عرضه‌شده اردک و غاز مربوط به آگهی‌دهندگان محلی است. اغلب این فروشندگان نیز ساکن استان‌های شمالی و جنوبی کشور هستند.

گوشت غاز و اردک چند؟

به گزارش فرارو، شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات پروتئینی، گوشت غاز و اردک را به‌صورت منجمد به فروش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانند، چراکه به‌صورت گرم این گوشت مشتری بالایی ندارد. در این رابطه یک شرکت مستقر در شمال کشور، گوشت غاز و اردک را به‌صورت منجمد عرضه کرده است.  این شرکت بسته غاز منجمد ۵/ ۲کیلوگرمی را به قیمت ۵۸۰‌هزار‌تومان به فروش می‌رساند. البته یک تخفیف ۵‌درصدی هم در نظر گرفته‌شده تا خریدار برای خرید تمایل پیدا کند. با احتساب این تخفیف، غاز منجمد این شرکت برای خریدار ۵۵۱‌هزار‌تومان آب می‌خورد. اردک منجمد ۲/ ۱کیلوگرمی این برند نیز ۱۸۸‌هزار و ۴۰۰‌تومان فروخته می‌شود که با تخفیف ۵‌درصدی قیمت تمام‌شده ۱۷۸‌هزار و ۹۸۰‌تومان می‌شود.  اما فروشندگان محلی گوشت غاز و اردک را با قیمت‌های کمتری ارائه می‌کنند. پایین‌ترین قیمت را یک آگهی‌دهنده ساکن بهشهر در استان مازندران پیشنهاد کرده است. او گفته غاز یک کیلو و ۸۰۰‌گرمی خود را ۱۶۰‌هزار‌تومان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشد. برای اردک نیز کمترین قیمت مربوط به یک فروشنده ساکن قم است که اردک یک کیلوگرمی پاک‌شده را ۱۱۰‌هزار‌تومان به فروش می‌رساند.  البته متوسط قیمت آگهی‌دهندگان قدری بالاتر است. آنها به شکل متوسط غاز ۲ تا ۵/ ۲کیلوگرمی را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰‌هزار‌تومان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشند. اردک یک تا یک کیلو و ۲۰۰‌گرمی نیز بین ۱۲۰ تا ۱۸۰‌هزار‌تومان فروخته می‌شود.  در این میان برخی از فروشندگان هم غاز و اردک را به‌صورت کیلویی به فروش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانند. در این رابطه یک فروشنده که ساکن آمل در مازندران است، برای هر کیلوگرم غاز ۱۲۰‌هزار ‌تومان طلب کرده است. سپهر تاکید کرده که غازهایش به شکل طبیعی پرورش یافته‌اند و مصرف‌شان به سلامتی خریدار کمک می‌کند. در مورد اردک نیز یک آگهی‌دهنده دیگر هر کیلوگرم اردک را ۱۱۵‌هزار‌تومان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشد.

قیمت غاز و اردک زنده

آگهی‌دهندگان غاز و اردک زنده هم زیاد هستند و قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌کنند. کمترین قیمت را یک فروشنده ساکن شیراز پیشنهاد کرده است. او گفته که اردک سالم‌اش را در ازای ۱۰۰‌هزار‌تومان به فروش می‌رساند.  به شکل متوسط نیز فروشندگان بین ۱۵۰ تا ۶۰۰‌هزار‌تومان طلب می‌کنند، اما برخی اردک نژاددار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشند که قیمت آنها گاه به ۶ تا ۷‌میلیون‌تومان هم می‌رسد. در این رابطه یک فروشنده که ساکن تبریز است اردک نژاد «ماندارین» سفید خود را ۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار‌تومان به فروش می‌رساند.  در مورد قیمت غاز زنده نیز آگهی‌دهندگان به شکل متوسط بین ۳۰۰ تا ۵۰۰‌هزار‌ تومان طلب می‌کنند، اما درمیان آگهی‌ها، می‌توان قیمت‌های کمتری از ۱۵۰‌هزار‌تومان هم پیدا کرد. مثلا یک فروشنده ساکن سوسنگرد تعدادی غاز عربی برای فروش آگهی کرده و هرکدام را ۱۲۰‌هزار‌تومان به فروش می‌رساند، اما اگر خریدار بالای ۱۰ غاز از او بخرد، ابو دانیال حاضر است که هریک از غاز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به قیمت ۱۰۰‌هزار‌تومان بفروشد.