فراز و نشیب لاستیک

9

خوشبختانه با افزایش عرضه و آزادسازی بازار لاستیک از فروش سهمیه‌ای، شرایط مناسب‌تری برای خریداران فراهم شده است. هرچند تولیدکنندگان می‌گویند افزایش قیمت‌های صورت‌گرفته، متناسب با افزایش هزینه نهاده‌های تولید نیست و خواهان مجوزهای لازم برای افزایش قیمت‌های جدید هستند. مجوزی که به‌نظر می‌رسد با تاخیر صادر شود، زیرا دغدغه کنونی تصمیم‌گیران، اصلاح یارانه بنزین و گازوئیل است و بقیه مسایل، تحت‌الشعاع این دغدغه قرار دارند. شاید به همین دلیل است که معاون اول رئیس‌جمهور، در ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت تایرخودرو مخالفت کرد.

همچنین امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری نیز قیمت تایر خودرو را یکی از عوامل موثر در هزینه‌های حمل و نقل جاده‌ای دانست. این سخنان او در حالی بیان می‌شود که پیش از این، احمد کریمی دبیر انجمن کامیونداران از شرایط حاکم بر تایر خودروهای سنگین انتقاد کرده و گفته بود اکثر لاستیک‌های ترخیص‌شده از بنادر جنوب کشور، به کامیون‌‌هایی تخصیص‌یافته که از این بنادر به مرکز کالا می‌آورند و بقیه، با مشکل مواجه هستند.

   ثبات نسبی در بازار تایرهای سبک

در زمانی که فروش لاستیک سهمیه‌ای از طریق سامانه انجام می‌شد، برخی از مدل‌های لاستیک در بازار موجود نبود و برخی دیگر، مازاد نیاز عرضه می‌شد که این مشکل، اکنون تا حدود زیادی حل شده است. با افزایش قیمت ارز و به‌تبع آن بالارفتن قیمت تایر‌های خارجی، تقاضای این نوع لاستیک به‌شدت کم شده و حتی برخی مالکان خودروهای خارجی نیز از لاستیک‌های ایرانی مناسب استفاده می‌کنند. هر چند برخی دیگر مجبورند به دلیل سایز و برخی تنظیمات، همچنان تایر خارجی خریداری کنند.

به گزارش سایت به‌نظر، بهبود پیشرانه خودرو، بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی مصرف سوخت و ایمنی سرنشینان همه و همه در گرو لاستیک یا همان چهار چرخی است که خودرو با آن حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برخلاف ظاهر ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که دارند محصولی پیچیده و متاثر از عوامل محیطی و فنی خودرو هستند که شتاب و تنبلی وسیله نقلیه را تعیین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؛ با این حال به سبب عواملی مثل تغییر قیمت روز لاستیک خودرو تعویض و سرویس این بخش از ماشین کار چندان ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به‌نظر می‌رسد.

مهم‌تر اینکه تایرها در انواع مختلف و با شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی تولید می‌شوند بنابراین شناخت ویژگی فنی هریک در کنار بررسی قیمت از اهمیت ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برخوردار است.

    عوامل موثر در قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌

رخدادهای اقتصادی زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌وار و به شکل غافلگیرکننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتند و قیمت روز لاستیک هم یکی از همان پدیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شوک‌‌‌‌‌‌‌‌‌آور است. در حال‌حاضر تایر ماشین هم در داخل تولید می‌شود و هم واردات آن از کشورهای خارجی به‌صورت مداوم صورت می‌گیرد؛ اما چیزی که باعث جهش قیمتی لاستیک خودرو به‌صورت دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای می‌شود مشکلات متعدد در تامین مواداولیه است. چالش بعدی تولیدکنندگان زمانی شروع می‌شود که کشور ما در تامین رینگ لاستیک هم خودکفا نیست بنابراین بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از نیاز کشور برای رینگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با سایز خاص از طریق واردات تامین می‌شود.یکی از فاکتورهای مهم و اثرگذار در تعیین قیمت لاستیک، تکنولوژی ساخت آنها است. لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به صورت استاندارد، چهار فصل، اسپرت و زمستانه تولید می‌شوند و کمپانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قابلیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های منحصربه‌فرد تایر را در قیمت‌گذاری دخالت می‌دهند.

تایرهای استاندارد: این نوع تایر برای اکثر خودروها و در تمام روزهای سال قابل‌استفاده خواهد بود. جنس بدنه، چسبندگی تایر از لحظه فشردن پدال‌ترمز و اصطکاک آن با سطوح مختلف برای تردد داخل شهری و مسافرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و غیرمداوم مناسب است.

تایرهای چهارفصل: مدل چهارفصل دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به تایرهای زمستانه و لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با کاربرد منحصربه‌فرد دارد. به زبان ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر تایر چهار فصل همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کاره است و فرمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری مناسبی برای روزهای معتدل سال دارد.

تایرهای اسپرت: این نوع لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای تردد در مسیر خارج شهری، بزرگراه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مسافرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مداوم طراحی شده است. چسبندگی تایر ورزشی بالا است و همین موضوع به هدایت و کنترل سرعت سریع و دقیق خودرو کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. تمام موارد گفته‌شده به‌دنبال استفاده از تکنولوژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روز دنیا نظیر طراحی خاص شیارها و جزئیاتی که در آج لاستیک به‌کار می‌رود محقق خواهد شد.

هرگز نمی‌توانیم از تاثیر اسم و رسم کمپانی تولیدکننده تایر در قیمت‌گذاری آن چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشی کنیم! کمپانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولیدکننده تایر داخلی به‌صورت ویژه نیاز خودروسازان را تامین و تایر مخصوص هر مدل خودرو را تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما اگر به‌دنبال لاستیک خارجی هستید احتمالا نمی‌توانید محصول انحصاری برای خودروهای تولید داخل پیدا کنید و در عوض باید مشخصات فنی محصول نظیر فاق، اندازه رینگ و پهنا را با مشخصات خودروی خود تطبیق دهید.

    برندهای پرفروش بازار لاستیک

با وجود تایرهای باکیفیت داخلی، نحوه قیمت‌گذاری لاستیک در بازار آزاد باعث‌شده تا اکثر مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان برای تامین قطعات اصلی خودرو خود به برندهای خارجی روی آورند. در این شرایط لازم است هر مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده محصولات موجود در بازار را از نظر کیفیت و ارزش خرید به‌طور کامل ارزیابی و سپس برای خرید اقدام کند.

   دنا؛ مقاوم و ماندگار

لاستیک دنا یکی از محصولات ایرانی باکیفیت است که از نظر ماندگاری و کیفیت بدنه با نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی رقابت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. دنا همان بریجستون قدیم است که کارکرد بالاتری دارد و اکثر لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن برای خودروهای سواری در مدل چهار فصل تولید می‌شود. تجربه مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان از خرید لاستیک دنا مساعد بوده و اکثر خریداران از کیفیت، نرمی و استهلاک آن در بازه زمانی سه تا پنج سال رضایت دارند.

    بارز؛ محصولات متنوع

به گزارش زومیت، گروه صنعتی بارز که فعالیت خود را در سال ۱۳۷۳ آغاز کرد، امروز بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر در ایران است.

این شرکت تایر مناسب طیف وسیعی از وسایل نقلیه و صنعتی را تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و محصولات آن به دوام و کارکرد مناسب در بازار ایران شهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

این شرکت با انتقال تکنولوژی از روسیه و شرکت مارانگونی ایتالیا موفق به تولید تایر رادیال با تسمه سیمی شد.  

همچنین بارز با عقد قراردادی ‌10ساله با شرکت کنتیننتال توانست ضمن ارتقای سطح فناوری تولید تایر رادیال برای خودروهای سواری، قدم در مسیر تولید تایر رادیال مناسب خودروهای سنگین بگذارد.

    کویر تایر؛ حرکت نرم

کویر تایر در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون تایرهای مناسب خودروهای سواری و نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سنگین و سنگین تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند اما تنوع محصولات آن نسبت به بارز کمتر است.

از لحاظ کیفیت محصولات کویر تایر رقیب محصولات بارز شناخته می‌شوند و انتخاب میان این دو برند به تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شخصی و تحقیقات میدانی برمی‌گردد. از مزیت‌های تولیدات کویر تایر، نرم‌بودن لاستیک است که در مسیرهای شهری، تجربه رانندگی خوبی به‌همراه دارد.

   یزد تایر؛ محبوب مسابقات رالی

یزد تایر کار خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرد و با بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از تکنولوژی وردشتاین هلند نسبت به تولید محصولات باکیفیت اقدام کرد. محصولات یزد تایر شامل تایر مناسب برای وسایل نقلیه سنگین نمی‌شود. این شرکت اولین تولید کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تایر با تحمل حداکثر سرعت ۲۴۰کیلومتربرساعت در ایران است. محصولات یزد تایر کیفیت قابل‌قبولی دارند، اما تنوع مدل‌ها در هر سایز کمتر از سایر رقبا است.

   ایران تایر، لاستیک اداری

ایران‌تایر از سال۱۳۴۴ شمسی به بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری رسیده است و پس از انقلاب اسلامی به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه بنیادمستضعفان انقلاب اسلامی ایران به‌کار خود ادامه داد.

در طول این سال‌ها ایران تایر با بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از فناوری شرکت ماتادور اسلواکی و ماشین‌‌‌‌‌‌‌‌‌آلات اروپایی به تولید تایر مشغول است. ایران تایر حدود ۵‌درصد از بازار فروش تایر در ایران را در اختیار دارد. محدودیت تنوع در تولیدات این شرکت عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین ضعف ایران‌تایر محسوب می‌شود. با این حال قیمت‌های این شرکت، آن را به لاستیک محبوب کارمندان اداری تبدیل کرده است.

   تراینگل؛ نماینده تایرهای چین

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لاستیک در دنیا برند تراینگل است که لاستیک انواع خودروهای سبک و سنگین در سراسر دنیا را تامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در حال‌حاضر تراینگل علاوه‌بر قیمت اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر کیفیت قابل‌قبولی ارائه می‌دهد و اکثر خریداران آن رانندگان خودروهای سواری هستند.  اگر بازار فعلی را زیر و رو کنید احتمالا تراینگل به صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین لاستیک خودرو خارجی باشد که در اندازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف در بازار موجود است.

   نکسن؛ کاهش قیمت‌ها

نکسن برند تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌واردی نیست و سال‌ها از فعالیت آن به‌عنوان نماینده کره‌جنوبی در بازار تایر خودرو می‌گذرد. خیلی از خودروهای وارداتی ایران به‌صورت فابریک و از کارخانه با لاستیک نکسن تجهیز شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.  

قیمت تایرهای نکسن هم در اوضاع و احوال بازار لاستیک خودرو در مقایسه با دیگر برندهای خارجی، اقتصادی است؛ به‌ویژه مدل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که به‌صورت دو حلقه تولید می‌شوند.

  هانکوک؛ بهترین برای خودروهای ارزان

لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از محبوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین تایرهای بازار برای خودروهای سواری و سفرهای درون شهری هستند. اکثر لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود در بازار از برند هانکوک چهار فصل هستند و مقاومت بالایی نسبت به حرارت و رطوبت سطوح دارند. مقاومت دیواره داخلی لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هانکوک بالا است و همین موضوع باعث شده تا رانندگان از کیفیت سواری و فرمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری آن رضایت داشته باشند.

    پیرلی؛ کیفیت بالاتر و قیمت بیشتر

پیرلی یکی از شناخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین برندهای تولیدکننده تایر است که قطعات و ملزومات خودروهای مسابقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و اسپرت دنیا را تامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اکثر برندهای لوکس و گران‌قیمت خودرو از لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیرلی برای تجهیز محصولات خود استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.پیرلی در بازار ایران هم برندی لوکس محسوب می‌شود و محصولات آن در مقایسه با سایر کمپانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی قیمت بالاتری دارند. اکثر مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان تجربه بهتری از سواری با تایرهای پیرلی در مقایسه با برندهای چینی نظیر تراینگل داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

    اشتباه‌های رایج در نگهداری لاستیک خودرو

حالا که قیمت روز لاستیک تا این اندازه دچار جهش و نوسان شده است، نگهداری و حفظ آن به‌عنوان راهکاری پیشگیرانه مهم‌تر از تعویض خواهد بود. البته عوامل زیادی روی زمان تعویض لاستیک خودرو اثر دارند و برند تولیدکننده و کیفیت لاستیک نقش مهمی ایفا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

به خودرو و تایر آن درست مثل سلامتی جسمتان اهمیت دهید! میزان باد هر تایر و تنظیم دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای آن نقش مهمی در طول عمر لاستیک دارد. این تنظیم باد باید با توجه به دمای هر فصل تغییر کند؛ در غیر این‌صورت تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های محیطی سبب ترکیدن و پنچری لاستیک خواهد شد.  در بررسی دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها لازم است عمق آج‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و کیفیت بدنه به‌صورت مداوم توسط کارشناس بررسی شود.

یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از تعویض زودهنگام لاستیک توجه به نحوه‌استفاده از آنها است. بار اضافی نقش مهمی در استهلاک لاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارد و لزوم تنظیم دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و منظم باد تایرها را بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؛ به همین دلیل رانندگانی که به خارج از شهر یا مسافرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دائمی درون‌شهری تردد می‌کنند باید سریع‌تر برای تعویض لاستیک اقدام کنند.