موج بلند نوسان قیمت ماهی

البته تقاضای اصلی بازار که ماهی قزل‌‌‌‌‌‌‌آلا است در همه مناطق شهر تهران بین ۸۰ تا ۹۰هزار تومان قیمت خورده‌‌‌‌‌‌‌است. فعالان بازار افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌‌های تولید و نرخ خوراک آبزیان از یک‌سو و کاهش صید از دیگر سو را از دلایل این صعود قیمتی می‌‌‌‌‌‌‌دانند و رئیس سازمان شیلات گفته «قیمتی که در بازار فروخته می‌شود اختلاف قیمت زیادی تا نرخ تولیدکننده دارد و ماهی این‌قدر گران نیست.‌»

  قیمت‌های مختلف در مناطق متفاوت

تقاضای آبزیان خوراکی، در اوج افزایش قیمت گوشت صعودی شد و ذائقه مردم در خرید تغییراتی پیدا کرد. همینطور ثبات نسبی قیمت ماهی نسبت به گوشت قرمز و مرغ باعث شد بخش قابل‌‌‌‌‌‌‌توجهی از تقاضای بازار را به خود جلب کند. گزارش‌ها حاکی از نوسان اندک نرخ ماهی قزل‌‌‌‌‌‌‌آلا از آذر سال گذشته تا تیرماه امسال است، در این بازه این نوع ماهی در کانال کیلویی ۵۰هزار تومان جابه‌‌‌‌‌‌‌جا شد اما مردادماه با کیلویی ۶۴هزار تومان راهی بازار شد و در آذرماه به‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط کیلویی ۸۶هزار تومان فروخته‌‌‌‌‌‌‌شد. قزل در تیرماه کیلویی ۵۸هزار تومان فروخته می‌شد که باتوجه به نرخ ۹۰هزار تومانی کنونی صعود ۵۵درصدی داشته‌‌‌‌‌‌‌است. مرکز آمار ایران هم در گزارشی ماهی را طلایه‌‌‌‌‌‌‌دار صعود قیمتی در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن اعلام کرده‌‌‌‌‌‌‌است.

مشاهدات خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از یکی از راسته‌‌‌‌‌‌‌های ماهی‌‌‌‌‌‌‌فروشی هم نشان می‌دهد هنوز قیمت‌ها به ثبات نرسیده چراکه «می‌‌‌‌‌‌‌خواهند ارز دولتی را از خوراک دام حذف کنند.‌» این جمله یکی از فروشندگان ماهی در سرچشمه تهران است.

 به گفته هومن پس از قوت گرفتن زمزمه حذف ارز دولتی برای خوراک دام «بازار به‌‌‌‌‌‌‌هم ریخت. از وقتی این خبر اعلام شد هرصبح باید قیمت‌ها را چک کنیم.» این فروشنده هرکیلو ماهی قزل‌‌‌‌‌‌‌آلا را ۸۰هزار تومان نرخ زده‌‌‌‌‌‌‌است و کپور دریای شمال را ۱۱۰هزار تومان می‌‌‌‌‌‌‌فروشد. رقم‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که چند مغازه پایین‌تر انتخاب کرده‌‌‌‌‌‌‌است هم نزدیک به همین ارقام است، قزل‌‌‌‌‌‌‌آلا کیلویی ۸۲هزار تومان و «کپور دریای‌شمال درشت ۱۲۰هزار تومان.‌» جمال فروشنده دیگری است که جلوی مغازه ایستاده‌‌‌‌‌‌‌ و در حال خالی‌کردن جعبه‌‌‌‌‌‌‌ای میگو در سینی جلوی مغازه است. او به این سوال که آیا تا عید قیمت‌ها بیشتر می‌شود پاسخ می‌دهد: «فکر نکنم. قیمت‌ها هرچقدر که باید بالا می‌رفت، رفته‌‌‌‌‌‌‌است.‌»

جمال ماهی آزاد شمال را ۵۰هزار تومان می‌‌‌‌‌‌‌فروشد و ماهی شیر خلیج را ۱۴۰هزار تومان. گفت‌وگوی ما با فروشندگان ماهی در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد، قیمت ماهی‌‌‌‌‌‌‌های اصلی بازار مثل قزل‌‌‌‌‌‌‌آلا در مناطق مختلف توفیر زیادی ندارد اما ماهی‌‌‌‌‌‌‌های دیگر اختلاف نرخ قابل‌‌‌‌‌‌‌توجهی در مناطق مختلف دارند. برای مثال قیمت ماهی قزل‌‌‌‌‌‌‌آلا در بازار سرچشمه و بازارچه بهجت‌‌‌‌‌‌‌آباد بین ۸۰ تا ۹۵هزار تومان است در حالی‌که ماهی‌سفید پرورشی که در سرچشمه ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود در بازارچه بهجت‌‌‌‌‌‌‌آباد از ۱۹۰ تا ۲۱۰هزار تومان نرخ خورده‌‌‌‌‌‌‌است، البته اندازه ماهی بزرگ‌تر است و روی قیمت تاثیر می‌‌‌‌‌‌‌گذارد. همینطور کپور دریای‌شمال که در بازار سرچشمه ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و در بهجت‌‌‌‌‌‌‌آباد ۱۸۵هزار تومان.

هامور‌جنوب در سرچشمه بسته به سایز ۵۵ تا ۸۵هزار تومان و در بهجت‌‌‌‌‌‌‌آباد ۲۸۰هزار تومان نرخ خورده ‌‌‌‌‌‌‌است. همچنین در بازار سرچشمه هرکیلو ماهی سفید پرورشی از ۱۹۰ تا ۲۱۰هزار تومان و کپور ۷۰هزار تومان فروخته می‌شود، قیمت‌‌هایی که برای همین ماهی‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار بهجت‌‌‌‌‌‌‌آباد ۱۸۵هزارتومان است. ماهی حلوا هم در بازارچه بهجت‌‌‌‌‌‌‌آباد کیلویی ۲۲۰هزار تومان نرخ خورده‌‌‌‌‌‌‌است.

 دلایل افزایش قیمت چیست؟

مهدی یوسف‌‌‌‌‌‌‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درباره شرایط کنونی بازار ماهی به اقتصاد‌آنلاین گفته بازار ماهی وضعیت بدی دارد: «ماهی و میگو در سبد خرید اقشار پایین‌‌‌‌‌‌‌دستی سیر نزولی داشت که با شرایط کنونی این کاهش مصرف به قشر متوسط هم رسیده‌‌‌‌‌‌ ‌است.‌» یوسف‌‌‌‌‌‌‌خانی یکی از دلایل نوسان کم ماهی‌‌‌‌‌‌‌های پرورشی درمقابل نوسان بالای ماهی‌‌‌‌‌‌‌های صیادی را صید ماهی جنوب توسط چینی‌ها می‌داند و می‌گوید: « نوعی که آنها ماهی را صید می‌‌‌‌‌‌‌کنند باعث کاهش صیادی داخلی شده‌‌‌‌‌‌‌است. این شرایط موجب شد تا قیمت ماهی جنوب نسبت به سال گذشته ۲ تا ۳برابر شود. این افزایش قیمت تقاضا را به سمت ماهی شمال متمایل کرد که با کاهش عرضه روبه‌‌‌‌‌‌‌رو شد و قیمت ماهی شمال هم افزایش یافت.‌»

ماهی شیر جنوب در پاییز سال گذشته حدود ۶۰هزار تومان فروخته می‌شد که الان به ۱۶۰هزار تومان رسیده‌‌‌‌‌‌‌است.

همان‌گونه که گفته شد با جهش قیمتی گوشت قرمز بخشی از تقاضای این بازار به سمت گوشت ماهی حرکت کرد اما یوسف‌‌‌‌‌‌‌خانی می‌گوید افزایش قیمت‌ها تقاضا را کاهش داده‌‌‌‌‌‌‌است. به گفته او میزان تقاضای میگو و ماهی نسبت به سال گذشته ۵۰‌درصد کاهش داشته‌‌‌‌‌‌‌است: «وقتی قیمت نوعی ماهی بی‌‌‌‌‌‌‌کیفیت دریایی از کیلویی ۶هزار تومان به ۲۰هزار تومان یا ماهی حلوای‌سفید به بالای ۳۰۰هزار تومان می‌رسد، طبیعی است که تقاضای این ماهی‌‌‌‌‌‌‌ها کاهش پیدا کند.‌»