سرانه مصرف بوقلمون در حال افزایش است

 صنعت بوقلمون  نیازمند توجه و توسعه

در همین راستا مدیر عامل شرکت بوقلمون پارس گفت:  هر بوقلمون به ازای مصرف ۳/ ۲ کیلوگرم خوراک، یک کیلوگرم گوشت آماده کشتار تولید می‌کند. دوره پرورش بوقلمون گوشتی در ایران بسته به نژاد حدود ۴ تا ۶ ماه است و به‌این‌ترتیب از التهابات لحظه‌ای بازار دچار ضرر نمی‌شود و میزان استرس کاری آن کمتر است. پرورش بوقلمون تفاوت چندانی با پرورش مرغ ندارد و با همان تجهیزات پرورش مرغ می‌توان بوقلمون نیز پرورش داد. گوشت بوقلمون نسبت به مرغ قیمت بالاتری در بازار دارد و می‌توان آن را به‌صورت قطعه‌بندی شده و بر اساس سلیقه مصرف‌کننده به فروش رساند. در هرسال، دو دوره پرورش بوقلمون گوشتی را می‌توان انجام داد و درصورتی‌که این کار با برنامه‌ریزی قبلی انجام گیرد و محصول نهایی برای شب یلدا و شب عید سال نو آماده تحویل به بازار باشد، سودآوری خوبی برای پرورش‌دهنده دارد و نیز باعث ایجاد اشتغال جوانان و درآمدزایی برای خانواده‌ها می‌شود.

به گفته پیام احمدی بر اساس آمارها  سرانه مصرف گوشت بوقلمون در ایران حدود ۷۰۰گرم است. آمارها نشان می‌دهد مصرف گوشت بوقلمون در کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد ۳۰ درصدی داشته است. هرچند گوشت بوقلمون خواص متعدد و گوناگونی دارد، اما شاید یکی از دلایل اقبال مردم به مصرف گوشت بوقلمون در این سال‌ها، بالا رفتن قیمت گوشت گوسفند بوده است. سرانه مصرف گوشت بوقلمون در مقایسه با مصرف گوشت مرغ در کشور پایین است. در سال‌های اخیر سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور چیزی حدود ۲۰ کیلوگرم است. همچنین سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ۱۲ کیلوگرم برآورد شده است.

مدیر عامل شرکت بوقلمون پارس با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سرانه مصرف گوشت بوقلمون در کشور در آینده نزدیک بسیار بالا برود و این فرصتی برای کارآفرینان است، گفت: عواملی چون وابستگی اندک تولید این مرغ به گوشت دام سبک و سنگین، افزایش استانداردهای سطح معیشتی و رشد سریع شهرنشینی و اهمیت به جذب کمتر چربی، سبب افزایش تولید و مصرف گوشت بوقلمون در دهه گذشته شده است همچنین تولید بوقلمون گوشتی به دلیل به‌صرفه بودن تولید، امکان تولید نهاده‌های بوقلمون، نیاز بازار داخلی و نیز امکان انجام صادرات به کشورهای منطقه حائز اهمیت است.

احمدی گفت: شرکت بوقلمون پارس در سال ۸۲ فعالیت خود را با تولید ۵هزار قطعه  پرورش گوشتی آغاز کرد و در حال حاضر  میزان تولید این شرکت به واسطه گسترش مزارع مولد یک میلیون جوجه یک روزه است و با توجه به اینکه میزان کل تولیدات بوقلمون کشور ۶ میلیون قطعه است توانسته بخشی از بازار مصرف داخل را پوشش دهد.

به گفته وی با توجه به کمبود منابع آبی و عدم توازن درآمد و هزینه‌های تولید دام سنگین و سبک تولید گوشت بوقلمون می‌تواند جایگزین مهمی ‌برای سفره‌های مردم باشد.

احمدی در ادامه افزود: روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از پرورش بوقلمون وجود دارد. پرورش‌دهنده بوقلمون می‌تواند از فروش گوشت، تخم و جوجه یک‌روزه، دو‌ماهه یا سه‌ماهه کسب درآمد کند. یکی از روش‌های درآمد‌زایی تولید جوجه‌های یک‌روزه است. در این روش با تشکیل گروه‌های مولد، از بوقلمون‌های اصلاح شده با صفت مورد نظر (برای مثال پرواری) برای تولید تخم و پولت‌های گوشتی استفاده می‌شود. شرکت ما نیز ابتدا جوجه‌های خود را از آلمان تهیه می‌کرد، اما به علت دشواری‌های واردات این شرکت تولید جوجه را سر‌لوحه خود قرار داد و با گسترش چند مجموعه توانست در امر تولید تا قطعه‌بندی مستقل عمل کند.

 ارز ۴۲۰۰ وبال گردن تولیدکنندگان

 وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولید طیور به خصوص بوقلمون را در ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و گفت: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان حذف یا عدم حذف ارز دولتی است. گرچه همه  تولید‌کنندگان تا حدودی  از این ارز در  قالب ذرت و سویاهای ارزان  بهره بردند  اما  با لغو  آن   موافق هستیم؛ ولی   انتظار داریم  این اتفاق یکباره  رخ ندهد، چرا که می‌تواند اثرات نامطلوبی برای تولید‌کننده داشته باشد. دولت می‌تواند با برنامه‌های منسجم این ارز را به صورت پلکانی  حذف کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است توسعه تولید گوشت بوقلمون، در آینده جا را برای گوشت مرغ در بازار تنگ کند، گفت: کشور ما در گوشت‌های مختلف، هنوز جا برای افزایش مصرف دارد. هرچند همیشه میان میزان مصرف با سطح درآمدها رابطه مستقیمی ‌برقرار است، اما هرچه تنوع بیشتر باشد، مصرف نیز ارتقا خواهد یافت.بنابراین نمی‌توان گوشت بوقلمون را تهدیدی برای بازار مرغ دانست؛ زیرا در این صورت انتخاب برای مردم سهل‌تر شده و می‌تواند به مشتری کمک کند تا گزینه‌های بیشتری برای تامین پروتئین مورد نیاز خود داشته باشد. البته حق انتخاب در گوشت دام، نسبتا بالاست، ولی وقتی سراغ گوشت‌های ارزان‌تر مانند مرغ می‌رویم، می‌بینیم که مردم در برابر گوشت‌های ارزان‌تر، یک انتخاب بیشتر ندارند. به همین دلیل قرار گرفتن گوشت بوقلمون در کنار مرغ، دست مصرف‌کننده را برای خرید بازتر می‌کند.

 وی در پاسخ به این سوال که بازار مصرف گوشت بوقلمون در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: یکی از نکات قابل توجه درباره بوقلمون، داشتن گوشت سفید و قرمز همزمان با هم است. به عبارتی ران آن جزو گوشت قرمز و سینه آن نیز در ردیف گوشت‌های سفید قرار می‌گیرد. بخش قرمز آن به راحتی می‌تواند جایگزین گوشت دام باشد؛ چه کبابی، چه خورشتی؛ یعنی به راحتی می‌توان در غذاهای معمول از آن استفاده کرد البته به شرطی که دستور پخت، به‌درستی رعایت شود. بنابراین با توجه به بحران کم‌آبی و میزان آبی که برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز مصرف می‌شود که بسیار بیشتر از میزان آب مصرفی در طیور است، پرورش این پرنده توجه‌پذیر می‌شود. ضمن اینکه ضریب تبدیل در بوقلمون حدود ۳/ ۲درصد است که این عدد در دام ۶ یا ۷ به یک است. پس می‌توان از این طریق در منابع علوفه‌ای نیز صرفه‌جویی کرد. اگر فرهنگ‌سازی صحیحی برای مصرف این محصول انجام شود، مطمئنا بازار پایداری برای آن ایجاد شده و بسیاری از خانواده‌ها به سمت مصرف این گوشت روی می‌آورند.

16 copy