افزایش قیمت جوجه یک روزه

جوجه یک روزه چیست؟

جوجه یک روزه به جوجه هایی گفته میشود که تازه از تخم نطفه دار خارج شده اند. این جوجه ها برای پرورش به سالن های پرورش منتقل میشوند و با توجه به نوع آنها به عنوان پرنده ی گوشتی یا پرنده تخم گذار پرورش داده میشوند.

دستگاه جوجه کشی تولید جوجه ۱ روزه :

یکی از مهمترین موارد در تولید جوجه ۱ روزه ، استفاده از دستگاه های جوجه کشی است. دستگاه جوجه کشی دستگاهی مخصوص و اتوماتیک می باشد که با فراهم کردن شرایط دمایی ، رطوبتی و چرخشی همانند مرغ مادر ، اقدام به جوجه کشی از تخم نطفه دار می کند. این دستگاه ها به دلیل اینکه دما و رطوبت را به صورت دقیقتری مهیا می کنند و ظرفیت های بالایی نیز دارند ، در تولید صنعتی جوجه ۱ روزه بسیار بیشتر از مرغ مادر راندمان میدهند و جوجه بیشتری در فاز همسان تولید میکنند.

دلایل افزایش قیمت جوجه ۱ روزه :

دلایل بسیاری را می توان برای افزایش قیمت جوجه ۱ روزه اشاره کرد که در این پست به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد :

- افزایش قیمت نهاده های دامی : قیمت نهاده های دامی که به صورت مخصوصی برای طیور مولد مورد استفاده قرار میگیرند در سال اخیر چندبرابر شده است. این نهاده ها شامل ذرت ، سویا ، گندم و ... می باشند که در کارخانه جات تولید دان طیور ، به صورت کامل آسیاب شده و پس از آسیاب در دستگاه هایی مخصوص به پلت تبدیل میشوند. این پلت ها در دوره های مختلف پرورش طیور دارای درصدی متفاوت از نهاده های دامی می باشند. این افزایش قیمت سبب تاثیر بر افزایش قیمت جوجه ی تولیدی نیز خواهد شد چراکه هزینه های تولید طیور را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.

- کمبود در نهاده های دامی : کم شدن دسترسی به نهاده های دامی و نیاز به تهیه ی دان ها از بازار نیز از دیگر عواملی می باشد که در افزایش قیمت جوجه ۱ روزه تاثیر گذار است.

- افزایش قیمت دستگاه جوجه کشی : دستگاه های جوجه کشی نیز در یک سال اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند. با توجه به اینکه برخی از تجهیزات این دستگاه ها وارداتی می باشد ، در نتیجه ی افزایش قیمت ارز ، قیمت آنها نیز دچار تغییر شده است و تاثیری مستقیم بر روی قیمت دستگاه های جوجه کشی گذاشته است. در نتیجه ی این افزایش قیمت قطعات دستگاه های جوجه کشی نیز افزایش یافته است . در نتیجه ی این افزایش قمیت خطوط تولید جوجه یک روزه کارخانه های جوجه کشی نیز ، با قیمت بالاتری اقدام به بازسازی و رفع مشکلات خود کرده اند که این مورد نیز در افزایش قیمت این جوجه ها تاثیر مستقیمی گذاشته است.

دستگاه جوجه کشی خانگی

دستگاه جوجه کشی خانگی و تاثیر بر بازار :

با توجه به موارد اشاره شده و خروج تعداد قابل توجهی از تولید کنندگان طیور مولد از خط تولید به دلایل عمدتا مالی، جوجه یک روزه با کاهش تولید مواجه شده و با توجه به تقاضای بالا، قیمت آن به صورت قابل توجهی تنها در یک سال افزایش یافته است. قیمت این جوجه ها در شهریور سال 1399 در حدود 600 تومان بوده که امسال و در شهریور 1400 به حدود 7 هزار تومان رسیده است !

در این بین و با توجه به نیاز در بازار، تقاضا برای استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی افزایش یافته است. دستگاه های جوجه کشی خانگی نمونه هایی کوچک از دستگاه های جوجه کشی صنعتی می باشند که امکان جوجه کشی اسان در منزل را برای افراد فراهم میکنند. بدین ترتیب کاربر با نگهداری از طیور مولد و داشتن یک دستگاه میتواند خود اقدام به تولید جوجه 1 روزه کرده و نیاز پرورشی و یا روزانه خود را رفع نمیاد.

گروه صنعتی اسکندری بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی در ایران می باشد که به دلیل کیفیت بالای محصولاتی تولیدی خود ، در صادرات دستگاه ها به کشور های همسایه نیز بسیار فعال می باشد.

نقش تولید کننده های محلی در کنترل قیمت جوجه :

با افزایش استفاده از دستگاه های جوجه کشی خانگی ، تولید کنندگان محلی بسیاری وارد عرصه ی تولید جوجه 1 روزه شده اند و در نتیجه تولید محلی طیور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بیشتر این تولید کنندگان طیور اقدام به نگهداری طیور مولد میکنند که هم از تخم معمولی انها استفاده کرده و هم با جوجه کشی از تخم نطفه دار شرایط را برای تولید جوجه یک روزه فراهم کنند.

البته توجه به این نکته ضروری می باشد که افزایش قیمت نهاده دامی بر روی تولیدات این پرورش دهندگان محلی نیز تاثیر گذار بوده است و گاها امکان کاهش راندمان در آنها را ایجاد خواهد کرد.

نتیجه گیری :

افزایش قیمت جوجه 1 روزه تاثیر مستقیمی بر کاهش سهم خانوار از مصرف گوشت مرغ داشته است. با این حال در دسترس بودن دستگاه های جوجه کشی خانگی و نیمه صنعتی و سهولت استفاده از آنها توانسته است که تولیدات محلی طیور را افزایش داده و بخشی از نیاز های خانوار را تامین کند .

گروه صنعتی اسکندری با آگاهی از چنین شرایطی ، اقدام به تولید انواع دستگاه جوجه کشی کرده است که از اینجا میتوانید انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی تولیدی اسکندری را مشاهده کنید. انواع ماشین های جوجه کشی توسط این واحد صنعتی در ظرفیت های مختلفی توسط تولید میشوند که با توجه به نیاز خود و خصوصیات طیوری که نیاز به جوجه کشی از آن دارید می توانید اقدام به خریداری آنها کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.