قهوه اقتصادی

 به گزارش خرید خوب، موکاپات ابزاری عالی برای داشتن یک فنجان اسپرسو با عطر و طعم فوق‌العاده است. امروزه در آشپزخانه طرفداران قهوه، معمولا یک موکاپات می‌بینیم. این وسیله که یک قهوه‌جوش اجاقی و روگازی است، در سال۱۹۳۳ در ایتالیا توسط لوئیجی د پونتی برای شرکت ایتالیایی آلفانسو بیالتی به ثبت رسید و به این‌صورت برند بیالتی محبوب‌ترین برند موکاپات شناخته شده‌است.  موکاپات‌ها امروزه در طرح‌ها و رنگ‌های ذاب و متفاوتی در سراسر جهان به فروش می‌رسند. با این نوع از قهوه‌جوش می‌توان قهوه اسپرسو خیلی خوب آماده کرد. البته اسپرسویی که موکاپات به شما می‌دهد کمی با اسپرسوی دستگاه‌های اسپرسوساز متفاوت است. شما با موکاپات قهوه با فوم خامه‌ای نخواهید داشت؛ اما با این حال، همچنان یک قهوه اسپرسو با‌کیفیت دارید.  موکاپات‌ها ابزار فوق‌العاده‌ای برای داشتن یک فنجان قهوه هستند. ممکن است در ابتدا استفاده‌کردن از این وسیله برای شما کمی مشکل باشد اما بعد از مدتی استفاده آن آسان شده و لذت می‌برید. با داشتن یک موکاپات می‌توانید قهوه‌های مختلفی از جمله آمریکانو، لاته و کاپوچینو که پایه همه این‌ها قهوه اسپرسو است، تهیه کنید. فراموش نکنید که فقط ابزار نیست که بر کیفیت قهوه موثر است، نکته بسیار مهم نوع قهوه‌ای است که استفاده می‌کنید. میزان آسیاب‌شدن قهوه و تازگی قهوه بر روی کیفیت قهوه موثر است و در نهایت نحوه دم‌کردن قهوه با ابزار مربوطه است. برای خرید موکاپات باید به جنس بدنه آن، نوع موکاپات و اندازه آن توجه کرد.

  آلومینیوم یا استیل؟

جنس بدنه موکاپات‌ها در دو نوع هستند: آلومینیوم و استیل. هردو مناسب دم‌کردن قهوه هستند اما ویژگی‌ها و تفاوت‌‌هایی دارند.

 آلومینیوم

زمانی که برای اولین‌بار موکاپات ساخته شد، جنس بدنه آن آلومینیوم بود. آلومینیوم فلزی است که قابلیت شکل‌پذیری آسان‌تری دارد. وزن آن سبک‌تر است و در مقایسه با استیل ارزان‌‌تر است، اما این فلز عیب‌‌هایی هم دارد. آلومینیوم فلزی تقریبا متخلخل است یعنی روی سطح آن سوراخ‌های خیلی ریزی دارد. وجود این سوراخ‌ها باعث می‌شود ذرات قهوه و چربی به‌مرور زمان وارد آنها شود. برای شست‌وشوی موکاپات آلومینیومی نباید از مایع‌های شوینده یا اسکاچ زبر استفاده کرد زیرا باعث خراشیدن قطعه‌های ریز آلومینیوم شده و در نتیجه قهوه طعم فلز می‌گیرد، بنابراین باید فقط با آب گرم و پارچه نرم آن را شست. ضعف دیگر آلومینیوم به‌عنوان فلز این است که وقتی در معرض اسید و اکسیژن (قهوه و فشار هوا) قرار می‌گیرد، به مرور زمان پوسیده می‌شود، مخصوصا اگر بعد از شست‌وشو به‌خوبی خشک نشود. به همین دلیل طول عمر موکاپات آلومینیومی کمتر است.

  استیل

استیل برخلاف آلومینیوم به‌خاطر داشتن کروم، متخلخل نیست، در نتیجه پاک‌کردن موکاپات استیل راحت‌تر است و باعث تغییر طعم قهوه نمی‌شود. استیل خاصیت خورندگی ندارد بنابراین این فلز سخت، محکم و ضدزنگ، در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم‌تر است و طول عمر زیادی دارد. البته می‌توان گفت به همین دلایل است که این نوع موکاپات گران‌تر از نوع آلومینیومی است.

  برقی یا روگازی؟

موکاپات‌ها در دو نوع برقی و روگازی موجود هستند. یکی از نکاتی که هنگام تهیه قهوه با موکاپات باید به آن دقت کرد، توجه به میزان حرارت گاز است.

موکاپات‌های برقی دارای قابلیت تنظیم خودکار دما هستند، بنابراین اگر از مدل برقی آن استفاده می‌کنید، برای داشتن یک قهوه عالی تنها کاری که باید انجام دهید، انتخاب قهوه تازه و به اندازه آسیاب شده، است. تفاوت مهم دیگر موکاپات برقی و روگازی، این است که مدل برقی گران‌تر است.

 چند فنجان قهوه؟

موکاپات‌ها در اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند که شما باید بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. اگر تنها زندگی می‌کنید احتمالا موکاپات یک نفره مناسب شما است، اما اگر در هر نوبت درست‌کردن قهوه معمولا به تعداد بیشتری قهوه سرو می‌کنید، پس موکاپات چند نفره بخرید.  

ظرفیت موکاپات‌ها را با کاپ (فنجان) نام می‌برند و موکاپات‌های یک نفره را یک‌کاپ، سه نفره را ۳کاپ و بقیه اندازه‌ها را به همین ترتیب نام‌گذاری می‌کنند. البته در قهوه‌ اسپرسوی موکاپات، منظور از کاپ یک فنجان بزرگ نیست و مقدار سرو در هر کاپ، یک‌شات است.

نکته مهم این است که سعی کنید موکاپات را بر اساس ظرفیت آن استفاده کنید. بهتر است از موکاپات ۳کاپ یا اندازه‌های بزرگ‌تر برای تهیه تعداد کمتر قهوه استفاده نکنید، زیرا این کار تاثیر بدی بر طعم، بافت و میزان کافئین قهوه می‌گذارد.

 مینی پرسو، رقیب موکاپات

دستگاه مینی‌پرسو، یک دستگاه سبک و قابل‌حمل است. شما می‌توانید این دستگاه را همه‌جا به همراه خود داشته باشید و بدون نیاز به برق یا حرارت، به‌راحتی یک فنجان اسپرسو با لایه‌ای از خامه بر روی آن داشته باشید.

برای استفاده از این وسیله، سبد قهوه و مخزن آب را جدا می‌کنیم. سبد قهوه را با پودر قهوه اسپرسویی که به اندازه آسیاب شده پر می‌کنیم. در مخزن آب، آب‌جوش می‌ریزیم. مخزن‌ها را در جای خود در دستگاه قرار می‌دهیم. پیستون را از حالت قفل به حالت پمپ تغییر می‌دهیم. دستگاه را بالای یک فنجان نگه می‌داریم و پمپ را فشار می‌دهیم.

 بعد از چند پمپ قهوه آماده است و به داخل فنجان ریخته می‌شود. این کار را تا زمانی ادامه می‌دهیم که دیگر قهوه‌ای از دستگاه خارج نشود. مینی‌پرسو به باتری یا هیچ‌گونه جریان الکتریکی نیاز ندارد؛ فقط آب‌جوش و قهوه به اندازه آسیاب‌شده، کافی است. برخلاف موکاپات، استفاده از این دستگاه ساده‌تر است و قهوه نهایی مانند اسپرسو دستگاه‌های اسپرسوساز، لایه‌ای از کرم یا خامه دارد.