هزینه ایجاد آرامش

به‌طور کلی ماساژ به حرکات منظم، مرتب و اصولی روی لایه‌های سطحی و عمیق و بافت‌های بدن جهت تاثیر بر سیستم عصبی، عضلانی، پوست، مفاصل، عروق، تاندون‌ها و رباط‌ها برای افزایش عملکرد، ترویج آرامش و کمک در روند درمان یک بیماری خاص به کار می‌رود.  بدن انسان در اثر ماساژ، به‌طور طبیعی ماده‌ای به نام «سروتونین» تولید می‌کند. این ماده شیمیایی خاصیت تسکین‌دهنده دارد. گفته می‌شود کمبود خواب عمیق عامل اصلی تشدید‌کننده درد در بدن است که ماساژ درمانی باعث افزایش کیفیت خواب شده و باعث می‌شود بیمار با خواب عمیق و با کیفیت، درد کمتری را تحمل کند.

   بررسی علمی

سال‌هاست که ماساژ بدن از سوی انجمن‌های علمی به عنوان بخشی از طب جایگزین و مکمل در نظر گرفته می‌شود. طبق پژوهش‌های محققین در زمینه مزایا و فواید ماساژ، ماساژ درمانی برای تسکین عارضه‌هایی مانند اضطراب، سردرد، آسیب‌دیدگی یا کشیدگی بافت نرم، آسیب‌های ورزشی، درد مفاصل گیجگاهی و عضلانی کمک می‌کند.

اگرچه فواید ماساژ بسیار متعدد است، اما این نکته را نباید فراموش کنید که نمی‌توان آن را جایگزین درمان‌های رایج پزشکی کرد، ولی به عنوان مکمل امر درمان در کنار ورزش «یوگا» بسیار مفید است. از نظر برخی از پزشکان، مکانیسم ماساژ برای تسکین دردها عواملی چون زیست مکانیکی، روانی، عصبی و فیزیولوژیک باشد. به همین دلیل در طول سال‌های اخیر آموزشگاه‌های متعددی برای آموزش نحوه صحیح و اصولی ماساژ دادن در دنیا ایجاد شده است.

  انواع ماساژ

بعد از این مقدمه و آشنایی نسبی با مزایای ماساژ بهتر است انواع ماساژ را بشناسیم. ماساژ انواع مختلفی دارد که هر کدام فواید و کاربردهای خاص خود را دارد. ماساژها معمولا در دو نوع ماساژهای ملایم و شدید انجام می‌شوند که در ادامه چند نمونه از ماساژهای معروف هر دو گروه را معرفی خواهیم کرد. یک نمونه ماساژ کالیفرنیایی است که در آن با ضربه‌های آرام و پشت سرهم به بدن همراه است که فشار کمی در این نوع ماساژ وجود دارد.

در این نوع ماساژ کل بدن به آرامش دست پیدا کرده و ذهن به آرامش نسبی می‌رسد. این نوع ماساژ بهترین راه برای استراحت اعصاب و به دست آوردن آرامش است.

نوع دیگر ماساژ «اِسالِن» است که با ماهیچه‌ها درگیر بوده و آنها را منبسط می‌کند و به وسیله مالش‌های ملایم، گردش خون را تنظیم می‌کند و باعث افزایش هوشیاری فرد می‌شود. این نوع ماساژ ملایم، باعث تحریک غدد لنفاوی و عروق نیز می‌شود.

در نوع دیگر هم که به «ماساژ سوئدی» معروف است و بیشتر از آن به عنوان ورزش یاد می‌شود، به عمق ماهیچه‌ها و استخوان‌ها نفوذ می‌کند و جریان خون را تسریع می‌بخشد. این نوع ماساژ زمان بهبودی از آسیب‌های وارده بر ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد، دفع اوریک اسید و لاکتیک را افزایش می‌دهد و در آخر قابلیت ارتجاعی رباط و زرد‌پی را بیشتر می‌کند.

   بازار ماساژ و فروش وسایل

در ایران نیز مکان‌های متعددی خصوصا در شهرهای بزرگ برای ارائه خدمات ماساژ با رعایت موازین شرعی ایجاد شده که غالبا مشتری‌های زیادی نیز دارند. در زمان مراجعه به آنها مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که تحقیق کنید آن مکان دارای تایید از سوی مرجع ذی‌صلاح باشد و در مرحله بعد مطمئن شوید که شخص ماساژ‌دهنده مهارت کافی برای این کار را داشته باشد. در برخی موارد دیده شده مربی ماساژ به دلیل پایین بودن مهارت، موجب آسیب رسیدن جدی به افراد شده است. اما بخشی از پروسه انجام ماساژ در منازل انجام می‌شود.

به این ترتیب با خرید دستگاه‌های ماساژ مثل صندلی‌های مخصوص و دیگر لوازم جانبی مثل انواع روغن‌ها، لوسیون‌ها، سنگ‌ها و حتی کتاب‌های راهنما، بازار نسبتا بزرگی در این مورد به وجود آمده است.

جالب است بدانید که در برخی فرودگاه‌ها نیز نمونه‌های اجاره‌ای دستگاه‌های ماساژ وجود دارد و حتی در برخی قطارها به دلیل بعد مسافت و کم تحرک بودن بدن، دستگاه‌های ماساژ وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

   قیمت وسایل ماساژ

در ادامه قیمت برخی از وسایل ماساژ که از سایت‌های دیجی‌کالا، ترب و دلوکس کالا به دست آمده را ملاحظه می‌کنید:

صندلی ماساژ پرتابل برند ریلکس ۷ میلیون و ۲۰۰‌هزار، تخت ماساژ چوبی برند ریلکس ۲۳ میلیون و ۲۰۰‌هزار‌، تشک ماساژور برند دنومد ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار‌، صندلی ماساژ آذیموس (مدل AZ۱۹۰۶) ۲۲۰ میلیون، صندلی ماساژور بن کر (مدل K۲۰) ۲۱۳ میلیون و ۷۰۰‌هزار، تخت ماساژ ثابت پایه فلزی برند سناتور۲ میلیون و ۳۵۰‌هزار‌، سنگ ماساژ HHM ۱۲۰ هزار، ماساژور هوشمند شیائومی (مدل TL۲۰۰۱) یک میلیون و ۸۰۰‌هزار‌، ماساژور بدن دلفینی از ۲۷۵ هزار، ماساژور برقی MG۸۰ بیورر از ۳۳۰ هزار، ماساژور دستی مدل گوی یخ بسته ۲ عددی ۶۷ هزار و روغن ماساژ علف لیمو یک لیتری ۴۵۰ هزار، روغن ماساژ اسطوخودوس یک لیتری ۴۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.