50 درصد ماهی کنسرو وارداتی است

  وضعیت صنایع کنسرو کشور در ۶ ماه اول سال چگونه بوده است؟

مهم‌ترین مساله‌ای که ما و تمام بخش‌ها و صنایع با آن روبه‌رو بودند، شیوع ویروس کرونا بوده که تاثیرات متفاوتی بر تمام بخش‌ها گذاشته است. در صنعت ما نیز با توجه به ارتباط مستقیم با صنایع غذایی و ابلاغیه وزارت صمت در اول سال مبنی بر اینکه هیچ واحدی حق تعطیلی ندارد ما از وضعیت باثباتی برخوردار بودیم و خوشبختانه هیچ واحدی تاکنون تعطیل نشده است.

  پس می‌توان گفت واحدهای کنسرو‌سازی وضعیت بهتری نسبت به سایر صنایع دارند؟

به هر حال ما هم با مشکلات افزایش مواد اولیه و تخصیص ارز روبه‌رو هستیم. از سوی دیگر بسته بودن مرزها و مشکلات تحریم و بازگشت ارز حاصل از صادرات ضربه سنگینی به صنایع ما وارد کرده است.

  افزایش قیمت تن ماهی چقدر بوده و چه مقدار از مواد اولیه آن وارداتی است؟

در سال‌های قبل ماهی که اصلی‌ترین مواد اولیه است، جزو ردیف کالایی گروه یک بود و به آن ارز دولتی یا همان ۴۲۰۰ تعلق می‌گرفت؛ اما امسال که این ماده غذایی از این گروه خارج شد و به آن ارز نیمایی اختصاص پیدا کرد، شاهد افزایش چند صد درصدی بودیم. ما در این صنعت نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد ماهی مورد نیاز خود را وارد می‌کنیم؛ در کنار اینها افزایش قیمت قوطی، بازکن و چاپ برچسب نیز وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. در کل این عوامل باعث شده است که ما مجبور به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تن ماهی باشیم؛ البته ما شرایط را درک می‌کنیم و می‌دانیم که این افزایش قیمت باعث کاهش فروش خواهد شد؛ اما چاره‌ای جز این نداشتیم و مطمئن باشید این کمترین میزان افزایش قیمت بود.

  مواد اولیه سایر صنایع چگونه است؟

در حوزه داخلی آنها هم مشکل دارند؛ به‌طور مثال واحدهایی که مربا تولید می‌کنند از کمبود شکر و نبود قیمت مشخص شاکی هستند یا روغن که زمینه آن به شدت در بازار کم شده است. اگر وضعیت تامین این مواد حل نشود، شاهد تعطیلی خطوط تولید خواهیم بود.