فراوانی جنس تقلبی در بازار

  تاثیر کرونا بر بازار شما چگونه بوده است؟

تاثیر شیوع این ویروس روی بازار صنف ما بسیار بیشتر از اصناف دیگر است چراکه شیوع دقیقا با فصل کاری ما همزمان شد. صنف مواد کشاورزی یک صنف فصلی است و زمانی‌که کشاورزان کشت را آغاز می‌کنند بازار شروع می‌شود. فصل کاری ما از ابتدای اسفندماه آغاز می‌شود و تا اواسط خردادماه ادامه پیدا می‌کند که دقیقا آغاز فصل کاری همزمان شد با شیوع کرونا. شیوع کرونا باعث کاهش فروش ۶۰ درصدی صنف ما شد. اسفند و فروردین ماه که تمام بازار تعطیل بود و از اوایل اردیبهشت کم‌کم هوای بازار گرم‌تر شد.

  مواد اولیه کشاورزی و باغبانی چه میزان افزایش قیمت داشتند؟

محصولات و مواد اولیه کشاورزی تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. برای مثال سم ۷۰ هزار تومانی به ۲۸۰ هزار تومان رسیده و کود ۵۰۰ هزار تومانی به ۲ میلیون تومان. به غیر از واحدهایی که خارج از نظارت اتحادیه فعالیت می‌کنند، محدودیت‌های وارداتی دلیل دیگر گرانی این محصولات است. دولت امکان تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی از محصولات را ندارد و با ارز نیمایی و آزاد خرید انجام می‌شود. قیمت ارز آزاد هم که بالای ۲۰ هزار تومان است و ارز نیمایی هم اختلاف دو، سه هزار تومانی با نرخ آزاد دارد. در چنین شرایطی طبیعی به نظر می‌رسد که قیمت‌ها چهاربرابر شود اما نباید این اتفاق بیفتد چراکه به ضرر مصرف‌کننده است و در چنین بازاری تنها دلال‌ها سود می‌کنند. مصرف‌کننده علاوه بر اینکه جنس را بسیار گران‌تر از قیمت واقعی می‌خرد باید مالیات ارزش افزوده را هم پرداخت کند که کاملا بی‌انصافی است. البته ارزش افزوده روی اجناس صنف ما وجود ندارد و من کلیت بازار را می‌گویم. حرف من این است که بازار ناقص فعالیت می‌کند و این موضوع اجازه کاسبی درست را نمی‌دهد و بازار را دلال‌محور می‌کند.

  عمده شکایات صنف شما مرتبط با چه موضوعاتی است؟

بیشترین شکایات مربوط به سم‌ و کود تقلبی است. اگر بگویم تمام ناهنجاری‌های بازار ما مربوط به واحدهایی است که زیر نظر اتحادیه نیستند حرف اشتباهی نزدم چراکه بدون نظارت وارد بازار شده‌اند و جنس تقلبی عرضه می‌کنند. نحوه بسته‌بندی این اجناس هم به شدت ماهرانه است و به راحتی نمی‌توان اصل را از غیراصل تشخیص داد. فرض کنید کشاورزی ۲۰ هزار بذر ۱۵۰۰تومانی به‌عنوان بذر درجه یک می‌خرد و کشت می‌کند اما محصول با بدترین کیفیت را برداشت می‌کند. متاسفانه این موضوعات در بازار ما زیاد شده و جنس تقلبی بازار را پر کرده است و اتحادیه هم تاکنون جز نامه‌نگاری کاری نتوانسته انجام بدهد. اگر دولت دست اتحادیه‌ها را باز بگذارد و قدرت اجرایی به آنها بدهد اتحادیه توانایی هرس این  بازار را دارد اما متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی دولت انجام نشده است. عمده شکایات هم در شورای حل اختلاف اتحادیه حل می‌شود و به تعزیرات نمی‌رسد اما واقعیت این است که این شورا به‌صورت کدخدامنشانه عمل می‌کند و اگر قدرت اجرایی داشت نتیجه بهتری به دست می‌آمد.

  از طرح‌های حمایتی دولت استفاده کرده‌اید؟

اتاق اصناف به نمایندگی اتحادیه‌ها خواسته‌هایی را به اداره امور مالیاتی ارائه داد که متاسفانه عملی نشد. عملا هیچ‌کدام از وعده‌های دولت عملی نشد، نه وام‌های نیروی انسانی که باید تسهیل‌کننده باشند مناسب است و نه توقعات مالیاتی اعضای صنف. از این نکته نباید گذشت که ما در تحریم هستیم و باید به کمک یکدیگر مملکت را سر پا نگه داریم، اما موضوع این است که دولت نیازهای خود را از اصناف تامین می‌کند اما وقتی اصناف به کمک دولت احتیاج دارد واکنشی نشان نمی‌دهد. برای مثال همان‌گونه که گفتم فصل کاری ما همزمان شد با شیوع کرونا و عملا درآمد همکاران به پایین‌ترین حد ممکن رسید اما دولت هیچ کمکی در بخش مالیات نکرد. امیدی هم به کمک دولت نیست، دولت وقتی نفت بشکه‌ای ۱۵۰ دلاری می‌فروخت هیچ کمکی به اصناف نکرد و مالیات هم گرفت. الان که ما درآمد نداریم و دولت هم عایدی ندارد به یاد اصناف افتاد و مالیات را افزایش داده است. بر سر اینکه وضع اقتصادی دولت خراب است و ما هم باید کمک کنیم بحثی نیست، اما این کمک باید دوطرفه باشد نه یک‌طرفه و بدون نتیجه.