دخل پروتئینی‌هاآب رفت

 تفاوت سبد خرید محله‌ها

بر اساس مشاهدات «دنیای اقتصاد» بافت اجتماعی محله‌ها با سبد فروش واحدهای محصولات گوشتی ارتباط مستقیم دارد. محله‌هایی که نزدیک به دانشگاه‌ها هستند فروش بیشتری داشتند و محله‌های کاملا مسکونی فروش کمتر. یکی از فروشندگان خیابان جمالزاده در حالی از افزایش ۱۰درصدی فروش گفته که همکارهای او در محله آذربایجان کاهش فروش را تجربه کرده‌اند. به گفته دو فروشنده در محله جمالزاده «دیگر کسی به ساندویچی‌ها و فست‌فود نمی‌رود. مشتری‌های متغیر مغازه بیشتر شده که بخش قابل توجهی از آنها دانشجوها هستند».

  ریزش ۴۰درصدی فروش

قیمت محصولات پروتئینی از قبیل انواع سوسیس و کالباس از ابتدای سال با جهش قیمتی روبه‌رو شده آن هم در حالی که به گفته فعالان این حوزه تمام محصولات تولید داخل هستند. شواهد حاکی از کاهش ۴۰درصدی فروش این محصولات به دلیل رشد قیمت‌ها و شیوع کروناست. فروشنده‌ای در محله جمالزاده با اشاره به اینکه کالاهایی مثل خیارشور شیشه‌ای و سوسیس پنیری جزو کالاهای پرفروش مغازه‌اش در این روزهاست، گفت: میزان فروش تا ۳۰درصد کاهش پیدا کرده وقتی قدرت خرید پایین آمده، چگونه می‌توان توقع داشت افت فروش نداشته باشم»؟ او درخصوص شرایط کرونایی در بازار گفت: مردم هنوز اعتماد نکرده‌اند و بازار ما رونق نگرفته است. فروشنده دیگری هم ضمن تاکید بر ریزش ۴۰درصدی فروش اعلام کرد: «قیمت‌ها همه دوبرابر شده، از قیمت بعضی از جنس‌ها خودمان هم تعجب می‌کنیم چه برسد به مشتری». او رشد قیمت مواد اولیه را دلیل اصلی گرانی محصولات گوشتی می‌داند، به گفته او بالارفتن دستمزد کارگران و حامل‌های انرژی هم در این گرانی بی تاثیر نبوده است.  اما در این میان یکی از فروشندگان محصولات پروتئینی در خیابان جمالزاده بحث متفاوتی را مطرح کرد و گفت که میزان فروش او در برخی محصولات بالا رفته؛ «مشتری‌های من بیشتر دانشجو هستند و به‌خاطر کرونا دیگر از ساندویچی‌ها خرید نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که مواد اولیه را خودشان تهیه کنند.».  او سوسیس کوکتل، هات داگ و سوسیس پنیری گوشت را به‌عنوان سه کالای پرفروش مغازه نام برد.

  انتظار تخفیف درمالیات

مصطفی معروف‌خانی رئیس اتحادیه صنف محصولات گوشتی درباره بالارفتن قیمت این محصولات گفت: قیمت مواد اولیه همگی گران‌تر شده بنابراین قیمت تمام شده محصولات گوشتی هم افزایش پیدا می‌کند. به گفته او قیمت محصولات گوشتی ۲۰تا۳۰ درصد بسته به نوع محصول افزایش قیمت داشته است.  معروف‌خانی کرونا را عاملی دانست که فروش واحدهای این صنف را نصف کرده است. به گفته او «متاسفانه بازار سوسیس و کالباس پس از شیوع کرونا بسیار افت کرد. البته در فروردین‌ماه که رستوران‌ها و فست‌فودها تعطیل بودند صنف محصولات گوشتی از فروش نسبی خوبی برخوردار بود اما از اوایل اردیبهشت رکودی که در بقیه بازارها حضور دارد بر بازار محصولات گوشتی هم حاکم شد».  اما نکته جالب این است که او ادعا می‌کند تعداد شکایت‌های مرتبط با محصولاتی مثل سوسیس و کالباس بسیار محدود است. به گفته معروف‌خانی شاید در طول سال ۱۰ تا ۱۵ شکایت به صنف ارسال می‌شود که از این تعداد چهار تا پنج پرونده به سازمان تعزیرات ارجاع و مابقی در شورای حل اختلاف اتحادیه حل‌وفصل می‌شود. بیشترین تعداد شکایت‌ها مربوط به مسائلی بهداشتی واحدهای صنفی و افراد مشغول به کار آنها اختصاص داشته ‌است. او افزود: صنف محصولات گوشتی چهار آیتم بهداشتی بیشتر از دیگر اصناف مواد غذایی دارد که از تاکید بر بهداشت و سلامت این محصولات حکایت دارد. همچنین در بازه‌های زمانی دو هفته‌ای پیامک‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارسال می‌شود و نظارت بر واحدها هم ادامه دارد. همچنین پیشنهاد می‌شود که مردم محصولات گوشتی را از واحدهای صنفی تایید شده در اتحادیه صنف محصولات گوشتی خریداری کنند زیرا این واحدها زیر نظر مستقیم اتحادیه هستند و نظارت بر آنها دقیق است.  او درباره نقش دولت در شرایط رکود کنونی بازار گفت: بیشترین مشکلات ما مربوط به بیمه و مالیات است. دولت دقت نمی‌کند که کاسب باید مالیات بر درآمد بدهد اما وقتی که هیچ درآمدی نداشته چگونه مالیات بدهد؟ ما سه میلیون کسبه و واحد صنفی در کشور داریم که به شدت به حمایت در بیمه کارکنان و مالیات احتیاج دارند.

  پرفروش‌ها

بر اساس اطلاعات به دست آمده، کالاهای پرفروش محصولات گوشتی به ترتیب سوسیس کوکتل، سوسیس هات‌داگ و کالباس ژامبون (مرغ و گوشت) است که هرکدام در چهارماه ابتدایی سال نزدیک به ۳۰درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. سه کالای پرفروش محصولات گوشتی به ترتیب، سوسیس کوکتل کیلویی بین ۵۵تا ۶۵ هزار تومان، سوسیس هات‌داگ بین ۵۰تا۶۰هزار تومان و ژامبون بین ۷۰تا۱۱۰هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.