مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه پاسارگاد در این خصوص در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، تاکید کرد: نوسان قیمت موثر در افزایش قیمت خودروها در بیمه‌نامه شخص ثالث به هیچ عنوان باعث کاهش تعهدات شرکت‌های بیمه نمی‌شود، چون شرکت‌های بیمه براساس سقف تعهد بیمه‌نامه ملزم به جبران خسارت هستند. محمدکاظم پیروی گفت: اگر بیمه‌گذار وسیله نقلیه خود را به ارزش روز بازار بیمه کند در زمان حادثه بیمه‌گر متعهد به پرداخت خسارت به صورت کامل است، در غیر این صورت پرداخت خسارت مطابق با ماده ۱۰ قانون بیمه اعمال خواهد شد.

به گفته وی طبق این قانون، درصورتی که مالی کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد، بیمه‌گر فقط به تناسب مبلغ بیمه ‌شده نسبت به قیمت واقعی مال، مسوول و متعهد به پرداخت خسارت خواهد بود، بنابراین بهتر است بیمه‌گذار نوسانات قیمتی را با پوشش بیمه‌ای اضافی پوشش دهد یا طی الحاقیه، سرمایه بیمه را تا انقضای بیمه‌نامه تغییر دهد.

به گفته پیروی، مطابق با قانون بیمه اجباری شخص ثالث و متعاقب آن افزایش میزان دیه توسط مقامات قضایی طبق قانون مجازات اسلامی، شرکت‌های بیمه موظفند هنگام تمدید بیمه‌نامه یا صدور بیمه‌نامه جدید نسبت به رعایت افزایش سقف تعهد بیمه‌نامه مطابق شرایط قانون اقدام کنند.

مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه پاسارگاد، در ادامه به اقدامات شرکت بیمه پاسارگاد در رابطه با اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به رانندگان نسبت به افزایش سقف بیمه شخص ثالث اشاره کرد و افزود: با توجه به نوسانات و افزایش قیمت خودروها، این موضوع از طریق ارسال پیامک در بازه‌های زمانی مختلف و تبلیغات از طریق بیمه مرکزی و همچنین از طریق واحدهای صدور، به اطلاع بیمه‌گذاران رسیده است. به گفته وی، اکثر بیمه‌گذاران این شرکت، به خصوص بیمه‌گذارانی که بیمه‌نامه‌های آنها توسط نماینده صادر می‌شود، با اطلاع‌رسانی نماینده، در زمان مناسب اقدام به دریافت الحاقیه افزایش سرمایه کرده‌اند.

پیروی با تاکید بر این موضوع که افزایش قیمت خودرو و شرایط اقتصادی قطعا بر صدور بیمه‌های خودرو تاثیر دارد یادآورشد: از آنجاکه افزایش قیمت خودروها بر افزایش نرخ حق بیمه‌ها تاثیر می‌گذارد، این موضوع سبب می‌شود تا تمایل به خرید بیمه بدنه خودرو کاهش یابد و قشر ضعیف جامعه نسبت به صدور این بیمه‌نامه اقدام نکنند. به گفته مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه پاسارگاد، این موضوع قطعا می‌تواند در هنگام خسارت، مشکلات اقتصادی زیادی برای دارندگان خودرو به وجود آورد.

گفتنی است، برای دریافت الحاقیه افزایش سرمایه بیمه بدنه، رانندگان باید به نمایندگی یا شعبه شرکت بیمه‌ای که بیمه‌نامه را از آنجا خریداری کرده‌اند مراجعه کرده و با پرداخت مبلغی، درخواست صدور الحاقیه افزایش سرمایه بیمه بدنه را به آن شرکت اعلام کنند. به هرحال با توجه به افزایش قیمت خودرو، ضرورت دارد بیمه‌گذاران حتما برای دریافت الحاقیه بیمه بدنه اقدام کنند تا در زمان خسارت به دردسر نیفتند.