کرونا چه تاثیری بر صنف شما گذاشت؟

صنف ما نیز مانند سایر اصناف دچار مشکل شد و حتی می‌توان گفت بیشتر از برخی اصناف از این اتفاق آسیب دیدیم. بازار ما در شب عید اوج گرفت زیرا توصیه شده بود که با تقویت بدن و خوردن خشکبار و آجیل می‌توان به مقدار زیادی مقابل این ویروس مقاومت کرد اما بعدها ضربه خوردیم زیرا یک صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه این مواد به‌صورت فله‌ای به فروش می‌رسند و خطر بالایی دارند؛ از همان زمان دیگر صنف ما تعطیل شد و نتوانستیم مانند قبل به فعالیت خود ادامه دهیم این در حالی است که بسیاری از اصناف کسب و کار خود را تعطیل کردند اما ما چون محصولات فرآوری‌شده داشتیم و وارد فصل گرم شدیم در نتیجه بسیاری از کالاهای ما خراب شد و مجبور شدیم آنها را دور بیندازیم. همین عوامل باعث شد که ما جزو ۱۴ رسته با بیشترین ضرر از کرونا شناخته شده و اسم ما در بانک مرکزی به‌عنوان یکی از رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا ثبت شود. این در حالی است که در زمستان سال ۹۷ گرانی پسته و بحث خودتحریمی به وجود آمد و مردم با تشویق یکسری افراد از خریدن آجیل و پسته خودداری کرده‌اند و این باعث شد که ما ضربه زیادی بخوریم. 

 چه کمکی به صنف شما شده است؟

اعلام کردند به ازای هر کارگر بیمه شده بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود، این در حالی است که صنف ما کارگر آنچنانی ندارد در حالی که ۵۰ کیسه پسته معادل ۵۰ میلیون تومان می‌شود و اکثرا به‌صورت خانوادگی مغازه‌ها اداره می‌شود پس این واحدها هیچ کمکی نمی‌توانند دریافت کنند و کل سرمایه آنها نابود می‌شود، جنس ما گران ولی سود آن کم است.

 پیشنهادی برای کمک به اعضای صنف خود دارید؟

صحبت ما این است که هر صنف با دیگری فرق دارد. نمی‌شود یک فرمول را برای همه اعمال کرد؛ یک خیاط با ۶ کارگر می‌تواند ۸۰ میلیون وام بگیرد و قسمت اعظمی از مشکلات خود را حل کند اما هیچ آجیل‌فروشی در طول فعالیت خود این همه کارگر نداشته است. متاسفانه درخصوص پرداخت این تسهیلات هیچ همفکری و مشورتی با اتحادیه نشده است. 

 آیا مراجعه‌ای برای تعطیلی داشتید؟

هر روز افرادی داریم که می‌خواهند کسب و کار خود را تعطیل کنند و ما سعی می‌کنیم آنها را به طرق مختلف فعلا راضی نگه داریم، مکاتبه‌ها و قول‌هایی که به ما داده‌اند را به آنها نشان می‌دهیم البته فقط سازمان مالیات به نامه ما جواب داده و آن هم نوشته که مطابق قانون رفتار خواهیم کرد .

 وضعیت مواد اولیه چگونه است؟

از شهریور ماه فصل جدید محصولات است در حالی که تمام آجیل‌فروش‌ها هنوز جنس شب عید خود را دارند و نتوانستند آنها را به فروش برسانند اما با توجه به استقبالی که از تخمه کدو و آفتابگردان در سال گذشته شد بنده اطلاع دارم که قسمت زیادی از زمین‌های آذربایجان زیر کشت این نوع تخمه رفته است اما هنگام برداشت احتمال فروش آنها خیلی ضعیف است. فروش آجیل‌فروشان نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از ۸۰ درصد شده است و عملاً نمی‌توانند جنس جدید خریداری کنند، باید آماده یک بیکاری بزرگ و ضرر زیاد در سطح کشاورزان این حوزه باشیم. از طرف دیگر جنس ما چه در حوزه صادرات و چه در حوزه واردات مستقیم با ارز سر و کار دارد و افزایش قیمت آن باعث شده که علاوه بر رکود در بازار، شاهد گرانی هم باشیم و مشکلات ما دو برابر شود.