جورج دبلیو فولر  طراح اولین کارخانه مدرن تصفیه آب

فولر در ۲۱ دسامبر ۱۸۶۸ در فرانکلین ماساچوست به دنیا آمد و در ۱۶ سالگی از MIT (انستیتو فناوری ماساچوست) پذیرش گرفت. او در ۱۸۹۰ در رشته شیمی فارغ التحصیل شد و MIT وی را به آلمان فرستاد تا در برلین کارخانه‌های آب را مورد مطالعه قرار دهد. او در دانشگاه برلین نیز میکروب‌شناسی خواند. پس از بازگشت در ایستگاه آزمایشی لورنس ماساچوست مشغول به کار شد و در آنجا سیستم‌های تصفیه گنداب را مورد مطالعه قرار داد.

مهم‌ترین کار وی پژوهش در زمینه تصفیه آب آشامیدنی بود و در آغاز برای افزایش سرعت تصفیه با استفاده از شن مطالعه کرد. او به این نتیجه رسید که می‌توان تاسیسات تصفیه آب را در مساحت‌های کوچک‌تر هم برپا کرد تا هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتری به همراه داشته باشد.

از ۱۸۹۵ فولر به مدت ۲سال از سوی مقامات شهر لویی ویل در کنتاکی استخدام شد تا فرآیندهای تصفیه آب رودخانه اوهایو برای مصارف انسانی را بررسی کند. تمرکز وی در این دوره بر سیستم‌های تصفیه «فیلتراسیون مکانیکی» - موسوم به فیلتراسیون شنی سریع- بود که سرعت تصفیه را نسبت به نمونه‌های پیشین ۶۰مرتبه افزایش می‌داد.

وی با استفاده از افزودن سولفات آلومینیوم و سپس یک مرحله ته‌نشینی به پروسه تصفیه سرعت بخشید و از همین روش در سین‌سیناتی بهره جست.

فولر یک دفتر مشاوره شخصی در نیویورک دایر کرد. از اولین ماموریت‌های وی طراحی یک کارخانه تصفیه مکانیکی آب با ظرفیت ۳۰‌میلیون بشکه در روز برای شرکت آب جرسی شرقی بود. این کارخانه را باید نقطه عطفی در حفاظت از بهداشت عمومی برشمرد زیرا فولر از تمام یافته‌های خود طی ۱۰ سال پژوهش در آن استفاده کرد تا بدل به الگویی برای طراحی‌های بعدی تصفیه آب آشامیدنی شود. جورج دبلیو فولر در ۱۵ ژوئن ۱۹۳۴ در نیویورک درگذشت.