جورج جکسون چرچ وارد  طراح لکوموتیوهای سریع

در قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم کمپانی‌های راه‌آهن سخت با همدیگر رقابت می‌کردند و در این میان سرعت حرف اول را می‌زد. سرعت به نحوه مهندسی بستگی داشت.

چرچ وارد نیز در این راه مجموعه‌ای از لکوموتیوهای پیشرو و ابتکاری به جی‌دبلیو آر تحویل می‌داد. از دهه ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ لکوموتیوهای ۲ و ۴ سیلندره ۰-۶-۴ گریت وسترن بهتر از سایر لکوموتیوهایی بودند که در دیگر کمپانی‌های بریتانیایی تولید می‌شدند. فلسفه طراحی چرچ وارد پیرو مجموعه‌ای از توسعه‌ بخش‌هایی بود که در این راه وی طرح‌های رقبای انگلیسی و نیز لکوموتیوهای اروپایی و آمریکای شمالی را به دقت مورد بررسی قرار می‌داد.

او با تبعیت از مخترع بلژیکی، آلفرد بلپایر، دیگ‌های بخار آزاد را ترجیح می‌داد و با کاربرد برخی از اصول ریاضیات توانست سرعت جریان بخار را با استفاده از دیگ‌های مخروطی شکل افزایش دهد. وی همچنین چند اصلاح در عملکرد لکوموتیوهای بخار آمریکایی و فرانسوی انجام داد.

در ۱۹۰۱ هنگامی که وی هنوز در جایگاه دستیاری قرار داشت، هیات‌مدیره جی‌دبلیو آر طرح چرچ‌وارد برای ساختن مجموعه‌ای از لکوموتیوهای ۰-۶-۴ دو سیلندره را به تصویب رساند. وی با طراحی لکوموتیوهای موسوم به سینت، پیشرفتی تحول‌آفرین و انقلابی در لکوموتیوهای بریتانیا برای پنج دهه آتی به ارمغان آورد. بنا به گفته انجمن گریت وسترن، این نوع لکوموتیو نمایانگر مهم‌ترین گام‌ها به سوی راه‌آهن قرن بیستم بوده است.

چرچ وارد در ۱۹۲۲ بازنشسته شد و طراحی‌های وی تا پایان عصر بخار در بریتانیا کاربرد فراوانی یافت. از بد روزگار وی در ۱۹ دسامبر ۱۹۳۳ با قطاری تصادف کرد که لکوموتیو آن را چارلز کولت بر اساس طرح‌های خود چرچ وارد ساخته بود. وی در اثر این تصادف کشته شد.