تامی ویناتابازرگان و کارآفرین اندونزیایی

ویناتا متولد ۲۳ژوئیه۱۹۵۸ در پونتیاناک، کالیمانتان باختری است. او در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد، در کودکی یتیم شد و کار خود را در یک کارواش آغاز کرد.

وقتی ۱۵ساله بود، با یکی از مقامات ارشد ارتش آشنا شد و رابطه تجاری خود را با این نهاد آغاز کرد. او برای ارتش آن کشور آسایشگاه و مدارس نظامی می‌ساخت و در برخی مناطق برای آن نهاد کالا توزیع می‌کرد.

امپراتوری تجاری ویناتا با نام «گروه آرتا گراها» توسعه یافت و نام او از اواخر دهه ۱۹۸۰ زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که توانست یک بانک محلی مرتبط با ارتش را از تلاطم مالی برهاند. در میانه سال۱۹۹۷ ویناتا بانک آرتاپریما را از بحران نجات داد و سپس آن را با بانک خود، آرتاگراها ادغام کرد. در ۲۰۰۳نیز بانک تی‌بی‌کی را تصاحب کرد.

ویناتا از طریق «هتل‌ها و توسعه بین‌المللی پی‌تی جاکارتا» به حوزه املاک و مستغلات ورود کرد؛ شرکتی که مالک هتل «بوروبودور» در مرکز جاکارتا و نیز مرکز تجارت سودیرمان است. در این مرکز ساختمان بورس اندونزی واقع شده است. ویناتا درصدد ساخت برج «سیگنچر» در پایتخت اندونزی است؛ آسمانخراشی ۱۱۱طبقه‌ای که پنجمین برج مرتفع در جهان خواهد بود.

او همچنین در بخش‌های عمرانی فعالیت دارد و عمده سرمایه‌گذار پل تنگه سونداست؛ پروژه‌ای که در صورت تحقق، بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی در اندونزی به شمار خواهد رفت. در سال۲۰۰۰ رئیس‌جمهور عبدالرحمن وحید به پلیس دستور داد تا ویناتا را به دلیل مشارکت در گرداندن قمارخانه‌ها بازداشت کند، اما پلیس با این بازداشت مخالفت و اعلام کرد که هیچ‌گونه شواهدی در این زمینه در دست نیست.

جدا از فعالیت‌های تجاری، ویناتا یک مرکز اجتماعی غیرانتفاعی نیز تاسیس کرده که فعالیت‌های متعددی در زمینه حمایت فوری از قربانیان حوادث طبیعی، آموزش و بهداشت، نجات محیط‌زیست،  حمایت از کارآفرینی‌های کوچک و متوسط و... انجام می‌دهد.