لوچیو تان   کارآفرین و بازرگان میلیاردر فیلیپینی

  نیکوکاری

شرکت‌های متبوع تان در برنامه‌های اجتماعی متعددی مشارکت داشته‌اند و خود لوچیو تان شخصا در امور خیریه و به ویژه در حوزه آموزشی فعالیت می‌کند که از آن میان باید از سرمایه‌گذاری در «دانشگاه شرق» و ساخت بنای ۹ طبقه‌ای به نام خود وی در پردیس این دانشگاه در مانیل یاد کرد. با بودجه‌ای که از سوی وی تامین شد، «کالج مدیریت بیمارستانی» در ایلویلو فیلیپین ساخته شد. 

  اختلاس و فرار مالیاتی

در سال 1997 فوربس در مقاله‌ای با نام «کارنامه آسیا» از «فساد مالی همچنان چشمگیر» در فیلیپین انتقاد و بیان کرد آقای تان «یک‌تنه مانع از یکسری اصلاحات مالیاتی شده است که هدف از آن حذف امتیازات خاص برای شرکت‌های تولیدکننده تنباکو و نوشیدنی در آن کشور بوده است». همین مجله یک سال بعد گزارش داد که تان در راستای فرار مالیاتی با دولت فیلیپین در ستیز است. 

استاد اقتصاد دانشگاه فیلیپین و وزیر پیشین برنامه‌ریزی اقتصادی آن کشور، مارینگ وینی در 1999 بیان کرد:«‌اگر دنبال کردن اهداف ملی مدنظر و دغدغه ما باشد باید گفت آقای لوچیو تان را باید بدترین نمونه برای دنبال کردن آن اهداف برشمرد. او نشانگر آن است که در فیلیپین می‌توان زیر بار پرداخت مالیات نرفت و با ترفندهای ناسالم از پرداخت آن فرار کرد، می‌توان به دادگاه‌ها و قضات رشوه داد تا به نفع شما حکم صادر کنند، وکلای خوب استخدام کرد تا رسیدگی به پرونده‌های شما را به تاخیر بیندازند. پیام‌هایی که بین او و دولت مخابره می‌شود در واقع ضد آن چیزی است که ما برای توسعه پایدار نیازمند آنیم.»