ارنست دسیلوا، وکیل‌مدافع و چهره برجسته اجتماعی سریلانکایی

نیکوکاری

دسیلوا به عنوان برجسته‌ترین نیکوکار قرن بیستم سریلانکا فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام داد که از آن میان باید از ساخت چهار آموزشگاه بزرگ با ارائه آموزش‌های رایگان و بورس تحصیلی یاد کرد. وی نخستین بیمارستان مسلولین را در آن کشور ساخت و به‌عنوان رئیس و موسس بانک سیلان به قشر کم درآمد جامعه کمک‌های مالی می‌کرد. تاسیس خانه کودک آنجلا، خانه پاراکراما، خانه کودک در نگومبو، والانا و نیز تاسیس زایشگاهی در بوکاندا از دیگر فعالیت‌های وی بود. او زمین‌ها، ساختمان‌ها و بودجه‌هایی به یتیم‌خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، خدمات‌اجتماعی و نیز معابد بودایی بی‌شماری تخصیص داد.

سر ارنست در روزگار خود ثروتمندترین فرد سریلانکا و در کل یکی از ثروتمندترین سیلانی‌ها در کل قرن بیستم به‌شمار می‌رفت. او وارث و خریدار هزاران هکتار مزارع چای، کائوچو و نارگیل و نیز زمین‌های مسکونی در کلمبو بود. یکی از این املاک که ۵ کیلومتر‌مربع مساحت داشت با نام سالاوا به‌عنوان یک کشتزار کائوچو به‌کار رفت. شرکت وی در زمینه‌های مختلفی همچون گرافیت، نارگیل، الیاف، کاکائو، کائوچو و دارچین و چای معاملات هنگفتی انجام می‌داد و بیشترین حجم صادرات این شرکت مرتبط با بریتانیا می‌شد. جدای از زندگی اجتماعی دسیلوا یک کلکسیونر تمبر هم بود و در بازی بیلیارد نیز تبحر زیادی داشت.

شاه‌جرج ششم در ۱۹۴۶ به پاس خدمات اجتماعی/  دسیلوا به وی عنوان شهسواری اعطا کرد و تمبر یادبودی به یاد وی در سریلانکا منتشر شد. سر ارنست دسیلوا در ۷۰ سالگی در ۹ مه‌۱۹۵۷ تقریبا پس از آن که ۱۰سال از استقلال سریلانکا سپری شده بود درگذشت.