پیتر کوپر صنعتگر  و فعال سیاسی آمریکایی

کوپر در ۱۲ فوریه ۱۷۹۱ در نیویورک به دنیا آمد و از نوجوانی در مشاغلی همچون کابینت‌سازی، ساخت کلاه و فروشندگی فعالیت کرد. زمانی که با یک حلبی‌ساز کار می‌کرد یک ماشین تراش پارچه ساخت و درصدد فروش آن برآمد. وی همچنین یک زنجیر مدور برای راندن لنج و قایق روی آبراه ایری نیویورک طراحی کرد اما برای این اختراع خود نیز نتوانست مشتری مناسبی بیابد.

در ۱۸۲۱ کوپر یک کارخانه سریشم‌(نوعی چسب طبیعی) سازی را در سانفیش پوند در ساحل شرقی جزیره منهتن به ارزش ۲ هزار دلار خرید و چون می‌توانست مواد اولیه را از کشتارگاه‌های نزدیک بخرد برای سالیان دراز در این کسب‌و‌کار موفق بود تا جایی که به ارزش امروز توانست طی دو سال ۲۰۰ هزار دلار سود کند.

 کوپر پی برد که توسعه راه‌آهن بالتیمور و اوهایو ارزش زمین‌های ناحیه مریلند را بالا خواهد برد و از همین رو در ۱۸۲۸ دوازده کیلومتر مربع زمین در آن ناحیه خرید و به زودی از وجود سنگ‌آهن در زمین‌های خود آگاه شد. کوپر کارخانه آهن کانتون را در بالتیمور تاسیس کرد و در ۱۸۲۹ با استفاده از قطعات قدیمی مشتمل بر لوله‌های تفنگ‌های فتیله‌ای لکوموتیو بخار تام تامب را برای راه‌آهن بالتیمور و اوهایو ساخت. این موتور موفقیتی بزرگ به‌شمار می‌رفت و از همین رو سرمایه‌گذاران شروع به خرید سهام شرکت راه‌آهن یاد شده کردند. شرکت نیز ریل‌های آهن کوپر را خرید و در نتیجه کوپر بزرگ‌ترین ثروتمند زمان خود شد.

کوپر در ۱۸۳۶ یک کارخانه تولید ورق آهن و فولاد در نیویورک تاسیس کرد و در آنجا برای نخستین بار موفق شد تا از زغال سنگ سخت (آنتراسیت) برای حوضچه ذوب‌آهن بهره ببرد. وی بعدتر کارخانه نورد خود را به ترنتن نیوجرسی واقع در کناره رودخانه دلاوِر برد تا به مواد اولیه دسترسی بهتری داشته باشد.  کوپر همچنین یک کارخانه سریشم‌سازی را در گواندای نیویورک راه‌اندازی کرد؛ کارخانه‌ای که به مدت چند دهه فعالیت داشت. وی بعدتر شروع به سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و بیمه کرد و به یکی از ثروتمندترین مردان نیویورک بدل شد هر چند سبک زندگی وی به روز نبود و در خانه‌اش تنها دو خدمتکار داشت. کوپر در ۴ آوریل ۱۸۸۳ در ۹۲ سالگی درگذشت.