۱۸ اسفند ۱۳۵۰

  تشکیل شرکت مختلط نفت ایران و آلمان

مذاکرات میان آلمان و ایران تمام خلأ‌های موجود را پر کرد و براساس توافق به‌عمل‌آمده یک شرکت جدید که در آن کمپانی‌های نفتی آلمان و شرکت ملی نفت ایران سهامدار اصلی باشند، تشکیل می‌شود.این شرکت امر اکتشاف، تولید، تصفیه، حمل و نقل، توزیع در داخل آلمان را به‌دست می‌گیرد.ایران در دو مرحله اول امتیاز می‌دهد و در سه مرحله بعدی امتیاز می‌گیرد. در اکتشاف و تولید امتیاز‌دهنده ایران است و چه بسا ایران منطقه‌ای را به این امر اختصاص دهد که در آن ریسک سرمایه اکتشاف وجود نداشته باشد. در مورد تولید با سابقه و تجهیزاتی که دارد می‌تواند به آلمان کمک کند. اما در مورد تصفیه هم هدف این است که تصفیه‌خانه در ایران تاسیس شود چون ایران مایل نیست که تصفیه‌خانه این نوع شرکت‌ها در کشورهای دیگر دائر شود چنانکه در مورد ژاپن هم به همین نحو عمل کرد.در مورد حمل و نقل و توزیع در داخل آلمان، کمک اصلی به عهده آلمانی‌ها است. آلمانی‌ها از نظر تامین کشتی نفت‌کش قادر به کمک هستند و همچنین توزیع در داخل آلمان تا پای پمپ بنزین آلمانی‌ها باید تسهیلاتی فراهم سازند.

۱۸ اسفند ۱۳۶۰

  برق مشترکان پرمصرف قطع می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به قطع برق گفت: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌ اساسی قطع برق در کشور کاهش یابد. از جمله این اقدامات آماده کردن یک واحد ۳۲۰ مگاواتی از نیروگاه اصفهان است که مدتی برای تعمیر از مدار خارج شده بود و اکنون با ورود مجدد به مدار تا حدودی قطع برق کاهش می‌یابد. دکتر حسن غفوری افزود: خاموشی‌هایی که به هر منطقه داده می‌شود بین ۲ تا ۴ ساعت به طول می‌انجامد و بخشی از این خاموشی‌ها برای ذخیره‌سازی آب پشت سدها برای شرب و کشاورزی در تابستان است تا مانند سال‌های گذشته با کمبود آب مواجه نباشیم.وی از کلیه هموطنان متعهد خواست تا در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، در غیر این صورت برق مشترکان پرمصرف قطع خواهد شد.

۱۸ اسفند ۱۳۷۰

  تولید آزمایشگاهی روغن کبد ماهی

با انجام یک دوره تحقیقات سه ساله، توسط گروه شیمی و صنایع غذایی مرکز آموزش و تحقیقات جهاد سازندگی خراسان، تولید و پالایش آزمایشگاهی روغن کبد ماهی، برای نخستین‌بار در کشور انجام شد.وجود اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین‌های آ، دی و ای در روغن کبد ماهی سبب افزایش زیاد این ماده از نظر بیولوژیکی است که به همین جهت خواص دارویی آن در درمان و پیشگیری برخی بیماری‌ها نظیر شب‌کوری، نرمی استخوان، تسهیل زایمان، مقاومت دندان‌ها، ضایعات پوستی و افزایش دفاع بدن در مقابل بیماری‌ها بسیار مفید است.طبق آزمایش‌ها، کنترل کیفی روغن کبد ماهی تولیدی در این واحد از نظر رنگ، بو، طعم و اندیس‌ها مثل اسیدیته، پراکسید و ید قابل رقابت با مشابه خارجی است.

۱۸ اسفند ۱۳۸۰

  چاپ اسکناس ۱۰ هزار تومانی به هیچ‌وجه در دستور کار نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طرح چاپ اسکناس با ارزش بالاتر، در حال مطالعه است و احتمالا به زودی این طرح با چاپ اسکناس ۲ هزار تومانی شروع خواهد شد و چاپ اسکناس‌های ۵ هزار تومانی در صورت نیاز در مرحله بعد اجرا خواهد شد، ضمن آنکه در برنامه سال آینده، چاپ اسکناس ۱۰ هزار تومانی به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد. طهماسب مظاهری در مورد قانون جدید چک نیز توضیح داد: گزارش کمیسیون مربوطه در مجلس، اصلاحات معمول، متعادل و بهینه‌ای را در قانون چک گنجانده است که براساس آن چک در جایگاه واقعی خود به‌عنوان ابزار کارآمد، قرار خواهد گرفت. طهماسب مظاهری افزود: چنانچه قانون در مورد عطف‌بماسبق شدن قانون چک تصریح نداشته باشد، این قانون در مورد مجازات‌های متخلفان قبلی نیز عطف‌بماسبق نخواهد شد.

  دولت به متقاضیان احداث نیروگاه تا ۸۵ درصد وام می‌دهد

p26 (1)

وزیر نیرو از کلیه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت کرد با احداث نیروگاه در سراسر کشور از 85 درصد تسهیلات اعطایی دولت استفاده کرده و برق تولیدی خود را نیز به قیمت تضمینی به فروش برسانند.مهندس حبیب‌الله بیطرف با اشاره به بند ب ماده 122 قانون برنامه سوم توسعه اظهار کرد: وزارت نیرو اجازه دارد که از بخش‌های خصوصی و تعاونی برای سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه دعوت به عمل آورده و از مشارکت بخش غیردولتی بهره‌برداری کند. وزیر نیرو در تشریح موقعیت جدید و مناسبی که در این زمینه برای سرمایه‌گذاران پدیدار شده است، توضیح داد: سرمایه گذاران می‌توانند مستقل یا با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های نیروگاهی مصوب که قرار است اجرا شوند، سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه خودشان پیشنهاد مستقل دیگری داشته باشند. مهندس بیطرف در زمینه تسهیلات شرکای خارجی احداث نیروگاه گفت: در این شرایط وزارت نیرو تسهیلات بیشتری در اختیار می‌گذارد یعنی با حمایت از تبدیل درآمد سرمایه‌گذار به ارز و خروج ارز از کشور آنان را پشتیبانی می‌کند. وزیر نیرو در مورد تعیین قیمت برق تولیدی توضیح داد که دولت برق تولیدی بخش خصوصی را به  روش‌های مختلف خریداری می‌کند و در مواردی که اختلاف قیمتی وجود داشته باشد، با پرداخت یارانه برق حاصله را به قیمت یکسان در سراسر کشور در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

منبع: روزنامه اطلاعات و سایت اقتصاد نیوز