ریچارد ویت، موسس شرکت‌های کشتی‌سازی هارتیگروتن

برنهارد در ۱۸ سپتامبر ۱۸۴۶ در ترامسوی نروژ زاده شد؛ پدرش که تباری هلندی داشت از پیشگامان کشتی‌سازی در آن ناحیه بود. میت در ۱۸۶۴ پس از موفقیت در آزمون کمک ناخدایی هشت سال در دریا گذراند. در ۱۸۷۳ به‌عنوان بازرگان در ریسویهامن اقامت گزید و در همان‌جا  ازدواج کرد.

ریچارد ویت به نیاز فزاینده به حمل‌ونقل در منطقه به‌ویژه در پی افزایش صید شاه ماهی پی برد و در ۱۸۸۱ خدمات باربری فری با نام Vesteraalens Dampskibsselskab را تاسیس کرد. در دهه هشتاد این شرکت دو کشتی جدید به دست آورد. مسیرهای تجارت بین لوفوتن، وسترالن و سنجا در شمال و برگن در جنوب برقرار شده بود.

در ۱۸۹۱ ویت ایده مسیر سفر سالانه در امتداد ساحل نروژ را بررسی کرد و در ۱۸۹۳ پارلمان آن کشور با پیشنهاد دولت برای تعیین بودجه این مسیر-هارتیگروتن-به میزان هفتاد هزار کرون موافقت کرد. این مسیر به‌صورت هفتگی راه‌اندازی شد و کشتی شرکت ویت نخستین کشتی بود که در جولای همان سال راهی آن شد.

در ۱۸۹۴ ویت از ناخدایی کناره‌گیری کرد و مدیرعامل شرکت Vesteraalens Dampskibsselskab شد؛ سمتی که تا ۱۹۰۹ آن را حفظ کرد. در ۱۹۰۸ ویت در صدد ایجاد خط کشتیرانی بین آمریکا و نروژ برآمد و با تاسیس این خط در سال ۱۹۱۰، او به معاونت هیات‌مدیره آن درآمد.

ویت در فعالیت‌های سیاسی محلی مشارکت می‌کرد و از ۱۹۱۰ به مدت دو سال عضو پارلمان نروژ بود. سپس در اسلو رحل اقامت افکند و تا زمان مرگش در ۹ فوریه ۱۹۳۰ همان‌جا ماند. در ۱۹۰۹ و ۱۹۹۳ نام او بر دو کشتی در هارتیگروتن گذاشته شد. در ترامسو مجسمه‌ای از او نصب شده است و چند جاده در نروژ به افتخار وی نام‌گذاری شده است.