روزنامه‌نگار استرالیایی موسس جایزه هنری آرچیبالد

آرچیبالد در ۱۴ ژانویه ۱۸۵۶ در یک خانواده کاتولیک ایرلندی در کیلدر استرالیا-که اکنون گیلانگ وست نامیده می‌شود- به دنیا آمد. او با نام جان فلتهام غسل تعمید دید اما با توجه به علاقه شدیدش به «هر چیزی که رنگ و بوی فرانسوی داشت» بعدتر نام خود را به ژول‌فرانسوا آرچیبالد تغییر داد. معاصرانش او را «آرچی» لقب داده بودند و سبک روزنامه‌نگاری، فراست ادبی و استعداد او در زمینه آشپزی را سخت می‌ستودند.

آرچیبالد در زندگی خود به‌عنوان حسابدار، روزنامه‌نگار (در همکاری با روزنامه دیلی تلگراف ملبورن)، فعال اجتماعی و معدن‌دار در کوئینزلند و ویکتوریا فعالیت داشت. او در ۱۸۷۸ به سیدنی رفت و در آنجا با جان هینز و ویلیام مک لود شریک شد. در ژانویه ۱۸۸۰ این سه تن مجله هفتگی بولتن را در حوزه اخبار سیاسی، تجاری و ادبی تاسیس کردند. دو سال بعد، ویلیام هنری تریل نیز به آنان پیوست و سال بعد آرچیبالد روانه لندن شد و دو سال آنجا ماند. اما وقتی بازگشت، مجله با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو شده بود و او سهام سایر شرکا را خرید.

در دورانی که او به تنهایی مسوولیت این نشریه را عهده دار بود و ای. جی. استیونز ویراستار ادبی آن بود، بولتن برای شاعران، کارتونیست‌ها، قصه نویسان و طنزپردازان استرالیایی، نشریه‌ای پیشرو به شمار می‌رفت که با آن همکاری می‌کردند. آرچیبالد تمام وقت خود را صرف نشریه می‌کرد و این تصمیم او بود که از خوانندگان خواسته شد تا مطالب خود را برای مجله بفرستند. رویکرد سیاسی رادیکال و جمهوریخواهانه وی طی شانزده سالی که کنترل مجله را در دست داشت، در محتوای آن بازتاب یافته است.

در ۱۹۰۲ وضع سلامت آرچیبالد با مشکل روبه‌رو شد و او از سردبیری نشریه کناره گرفت هر چند کنترل کلی آن را همچنان در دست داشت. او که نمی‌توانست فعالیت مجله را به شکل سابق حفظ کند، مجله‌ای ماهانه با نام «لون هَند» راه‌اندازی کرد. اما اندک زمانی پس از آن وضع روحی وی رو به وخامت نهاد و چند سال را در یک بیمارستان روانی گذراند. اما در آنجا نیز دست از نوشتن برنداشت و در ۱۹۰۷ «پیدایش بولتن» را درباره تاریخچه بولتن نوشت.  وضع سلامت آرچیبالد هرگز رو به بهبود ننهاد و در ۱۹۱۴ وی سهام خود رد بولتن را فروخت. او در ۱۰ سپتامبر ۱۹۱۹ در سیدنی درگذشت و در گورستان ویورلی به خاک سپرده شد.