دولتمرد و بازرگان فرانسوی در قرن پانزدهم با ثروتی افسانه‌ای

ژاک کور در سال ۱۳۹۵ میلادی در بورژ به دنیا آمد؛ جایی که پدرش تاجری ثروتمند بود. کور از سال ۱۴۳۲ داد و ستد با دمشق را آغاز کرد و از آنجا پشم، پارچه‌های ابریشمی، پشم بز، پارچه‌های زربفت و قالی به فرانسه می‌برد.

در همین سال در مون پلیه ساکن شد و توانست با تاجران ونیزی، جنوایی و کاتالونیایی به خوبی رقابت کند. در سال ۱۴۳۷ شارل هفتم وی را به پاریس فراخواند و او را به ریاست ضرابخانه سلطنتی منصوب کرد و اندکی بعد وی سرپرست درآمد و هزینه‌های دولتی شد. در دوران وی درآمد خزانه دولت فرانسه افزایش زیادی یافت و دولت فرانسه مالیات‌هایی را که پیش از این رعایا به فئودال‌ها می‌دادند، خود دریافت داشت. این‌گونه سیستم مالیاتی هزینه‌های جنگ در برابر انگلستان را تامین می‌کرد.

در سال ۱۴۴۵ کارگزاران تجاری کور در شرق مذاکراتی را با سلطان مصر و نجبای جزیره رودز آغاز کردند؛ مذاکراتی که در نهایت به تحکیم جایگاه فرانسه در آن منطقه انجامید. در این دوران، شکوه کور در اوج خود بود؛ او نماینده ویژه فرانسه نزد سه دولت بود و در بازپس‌گیری نورماندی، از پادشاه حمایت مالی مهمی انجام داد.

او ۳۰۰ فرد را در استخدام خود داشت و تجارت‌خانه‌هایی را در شهرهای مهم فرانسه تاسیس کرد. وی کاخ مجلل ژاک کور را در بورژ ساخت؛ از جمله بناهای تاریخی زیبا و به جای مانده از قرون وسطی.

اما انحصارات تجاری کور و حوزه کاری وسیع وی در زمینه‌هایی مانند پول و سلاح، جواهر، منسوجات، بانکداری، کشاورزی و... سرانجام به توطئه رقبا علیه وی و سقوط وی انجامید. در فوریه ۱۴۵۰ اگنس سورل، محبوبه پادشاه به نحو مشکوکی درگذشت و ۱۸ ماه پس از آن یکی از بانوان دربار که به ژاک کور بدهکار بود و یک نفر ایتالیایی رسما ژاک کور را به مسموم کردن سورل متهم کردند. به دستور پادشاه در جولای ۱۴۵۱ بازداشت شد و همه اموالش به نفع دولت مصادره شد. ژاک کور به رم گریخت و دریاسالار ناوگان پاپ شد. او در نهایت در ۲۵ نوامبر ۱۴۵۶ پس از یک دوره بیماری در کیوس درگذشت.