از جمله جاهایی که در سفرنامه‌های این دوره توصیف می‌گردید، تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر بود. تماشاچیان تماشاخانه‌های غرب، مشاهدات و برداشت‌های خود را از طریق نگارش در سفرنامه و سپس نقل در مجامع، به متفکران و روشنفکران منتقل می‌کردند. بدین ترتیب زمینه‌هایی برای تاسیس تماشاخانه‌هایی به سبک و سیاق اروپایی پدید آمد و در پی آن ترجمه آثار نویسندگان غربی برای اجرای نمایش‌های گوناگون. سفرنامه‌های ناصرالدین شاه و عبدالصمد میرزا عزالدوله (برادر شاه) در ترویج این‌گونه نمایش تاثیر تمام داشت.

منبع: مصطفی لعل‌شاطری، «تاثیر روابط خارجی در عصر ناصری بر هنر نمایش در ایران»، تاریخ روابط خارجی، ۱۲۹۴.