در حال حاضر گفته می‌شود که بدهی مراکز دولتی به تولیدکنندگان بخش خصوصی تجهیزات پزشکی به حدود ۹هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقم به نسبت بزرگی که اگر در دست تولیدکنندگان قرار بگیرد، می‌تواند تحولی بزرگ را در رشد تولید و تحقیق و توسعه رقم بزند. با این حال تولیدکنندگان صنف تجهیزات پزشکی لنگ پرداخت عیدی و سنوات شب عید کارکنان خود مانده‌اند و اکنون نیز کمرشان زیر بار نوسانات ارزی خم شده است.

نگرانی از تعطیلی چراغ تولید تجهیزات پزشکی

درخصوص مشکلات این حوزه مریم قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی و آزمایشگاهی و ملزومات دارویی کشور به بازار گفت: درباره چالش‌های موجود در حوزه صنعت تجهیزات پزشکی، اولین مشکلی که بارها اعلام شده همان مساله نقدینگی شرکت‌ها و مطالبات آنها از مراکز درمانی است. وی افزود: موضوع کمبود نقدینگی بسیار بغرنج شده و بارها از بیمه‌ها، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و تمام نهادهای مسوول درخواست کرده‌ایم که به جد به این موضوع ورود و رسیدگی کنند؛ چراکه وقتی شما، منابع نقدینگی را از یک شرکت تولیدکننده و تامین‌کننده می‌گیرید، دیگر نباید هیچ انتظاری برای ادامه مسیر، توسعه و تحقیق و توسعه داشته باشید.

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی ادامه داد: الان بقای شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی به خطر افتاده، چه برسد به اینکه بر سر ارتقای کیفی یا تحقیق و توسعه فکر کنند؛ کما اینکه همه واحدهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی مجهز به یک واحد پویا و فعال هستند؛ چراکه نمی‌توانیم واحد تحقیق و توسعه را حذف کنیم و ارتقای کیفی هم نداشته باشیم. قاسمی اضافه کرد: تمامی اینها فشار را بر شرکت‌های تولیدکننده مضاعف می‌کند و نگرانیم که این موضوع بتواند منجر به این شود که اشتغال‌زایی به خطر بیفتد؛ همچنین بسترهای تولیدی که ایجاد شده است، به خطر بیفتد و اینها را باید نهادهای مسوول در یک تعامل بین دستگاهی نسبت به رفع مطالبات معوق اقدام کنند.

نابودی صنعت با قیمت‌گذاری دستوری و ارز چند‌نرخی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی و آزمایشگاهی و ملزومات دارویی کشور با اشاره به آفت قیمت‌گذاری دستوری برای تولید بیان کرد: بحث قیمت‌گذاری دستوری که بارها به آن اشاره شده و یکی از سیاست‌های اشتباه نیز نرخ‌گذاری چند‌نرخی ارز است همگی باید به‌طور جدی و فوری برطرف شوند. وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای جایگزینی قیمت‌گذاری دستوری برای حمایت از مصرف‌کننده دارد، افزود: بارها پیشنهادهای خود را اعلام کرده‌ایم و متاسفانه مسوولان در پی یک سیاست غلط که چندنرخی شدن ارز است، یک سیاست غلط دیگر یعنی قیمت‌گذاری دستوری را پایه‌گذاری می‌کنند که همگی عواقب و پیامدهای منفی‌اش برای تولیدکنندگان، صنعت و کشورمان خواهد بود و باعث نابود شدن بسترهای تولیدی می‌شود. قاسمی ادامه داد: این موارد که در تعامل بین دستگاهی و خارج از یک سازمان و دستگاه است، به جد توصیه می‌شود در تعامل بین دستگاهی و با نظر بخش خصوصی به بحث و بررسی جدی گذاشته شود تا بتوانیم در کوتاه‌مدت حداقل تسکین‌ها و تجویزهایی در بلندمدت برای درمان ریشه‌ای این موارد داشته باشیم.

ضرورت تقویت بیمه‌ها برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی در پاسخ به این سوال که نوسانات ارزی اخیر که زمزمه ادامه صعودی بودن آن نیز به گوش می‌رسد چه تاثیری بر امروز صنعت تجهیزات پزشکی کشور از خود بر جای می‌گذارد، گفت: در بحث ارز، خواهان این هستیم که ارز در کشور تک‌نرخی باشد. شاید عنوان‌هایی چون کمبود بودجه و اینکه آخر مصرف‌کننده و زنجیره آسیب می‌بیند یا به خاطر این است که قیمت‌ها افزایش چشمگیر نداشته باشند از نرخ‌گذاری چندگانه ارز استفاده می‌کنند، اما اینها تسکین‌های موقتی هستند که آسیب‌های بلندمدتی می‌زنند. قاسمی افزود: بنابراین باید بیایند بودجه را اصلاح و مطالبات معوق را پرداخت کنند و وجه کالایی را که از شرکت‌ها خریداری ‌شده است، بپردازند و اجازه دهند که بازار با قیمت‌های واقعی روبه رو شود و اجازه دهند این چرخه خود را به‌طور کامل نشان دهد؛ چراکه این فشرده کردن بالاخره یک جایی عوارض و پیامدهای شدیدتری از خود بروز می‌دهد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی و آزمایشگاهی و ملزومات دارویی کشور ادامه داد: درخواست بنده این است که بیاییم واقعیت‌ها را تعریف کنیم و برای مشکلات واقعی که وجود دارد، راهکار اساسی و ریشه‌ای و واقعی پیدا کنیم. اگر مطالبات معوق شرکت‌ها را بدهند و نسبت به پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و در دسترس به تولیدکنندگان اقدام کنند. اگر منابع نقدینگی تولیدکنندگان را تامین کنند، نیازی نیست که نگران واقعی شدن قیمت‌ها باشند. وی با ارائه راهکاری برای جلوگیری از فشار مضاعف به مردم تاکید کرد: همچنین اگر مراکز درمانی و مراکز خریدار را با تقویت تعرفه‌ها و با پرداخت بیمه‌ای تقویت کنند، دیگر نباید نگران واقعی شدن قیمت‌ها برای مراکز خرید باشند و این چرخه را به شکل درست‌تری می‌شود اصلاح کرد. خواهش ما این است که مسائل را به‌صورت واقعی و بنیان و چالش‌ها را به صورت ریشه‌ای و اساسی برطرف کنند.