تولیدکنندگان خسته از بوروکراسی‌های دست و پاگیر اداری

 به عنوان یک تولیدکننده و دبیر انجمن تجهیزات پزشکی کشور بفرمایید در حال حاضر تولیدکنندگان این صنف از چه مشکلاتی در مسیر فعالیت خود رنج می‌برند که قابل رفع است؟

چالش‌های بسیاری پیش روی تولیدکنندگان صنعت تجهیزات پزشکی قرار دارد با این حال یکی از مهم‌ترین و اولین مشکلاتی که می‌توان به آن اشاره کرد بحث تامین مواد اولیه است؛ معضل بسیار بزرگی که در حوزه تجهیزات پزشکی به چشم می‌خورد و همان‌طور که می‌دانید پروسه تامین مواد اولیه یک موضوع و تولید بعد از دریافت مواد اولیه نیز چالشی دیگر پیش روی تولیدکنندگان این صنف است. البته هر چقدر چالش‌های بین‌المللی پیش روی تولیدکنندگان جدی است و برای آن مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما باز هم طی سال‌های اخیر تولیدکنندگان توانسته‌اند از آنها عبور کنند اما مشکلات از زمانی تشدید می‌شود که این مواد اولیه به کشور می‌رسد و تولیدکننده می‌خواهد دست به تولید بزند. بنابراین تازه آنها با چالش‌های تحریم‌های داخلی روبه‌رو خواهند شد که گره اصلی تولید هم همین جاست. برای مثال تامین ارز، ارسال پول، حواله‌ها و حتی حمل‌ونقل به کشور همگی انجام می‌شود اما همین که مواد اولیه به گمرک می‌رسد دچار توقف می‌شویم.

 با این تفاسیر بیش از اینکه تحریم‌های خارجی برای تولیدکنندگان چالش‌زا باشد این تحریم‌های داخلی و پروسه طولانی ترخیص کالا از گمرک آزار‌دهنده و مخل تولید است؟

بله، برای ترخیص مواد اولیه از گمرک باید زمان زیادی را صرف کنیم. بنابراین اگر مسوولان می‌خواستند صدای تولیدکنندگان را بشنوند شاید اگر می‌پرسیدند چطور قدری از مشکلات تولید بکاهند پاسخ بنده این بود که اگر بانک مرکزی قدری بهتر از اکنون عمل می‌کرد خیلی از مسائل و مشکلات این حوزه برطرف می‌شد؛ چرا که همان‌طور که گفتم تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی مانع تولید شده است. به ویژه که بانک مرکزی در تخصیص ارز و در بخشنامه‌‌‌‌هایی که به گمرکات ابلاغ می‌شود نقش بسیار تاثیرگذاری دارد و اگر این تصمیمات با هماهنگی بخش خصوصی و تشکل‌های بخش خصوصی گرفته شود بخش مهمی از مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی کنار می‌رود.

 خیلی اوقات از فعالان صنایع مختلف می‌شنویم که تصمیمات شبانه مسوولان باعث برهم خوردن روند تولید می‌شود، بفرمایید چقدر چنین تصمیماتی را در صنعت تجهیزات پزشکی شاهد هستید و چقدر روی فعالیت شما تاثیرگذار است؟

ما امروز هم در بحث تخصیص ارز، هم در بحث حواله، هم در بحث ترخیص از گمرکات، هم در بحث ما‌به‌التفاوت‌‌‌هایی که در واقع به ترخیص از گمرکات به مواد اولیه و اجزا و قطعات می‌خورد بخشنامه‌‌‌هایی داریم که به طور پیوسته تغییر می‌کنند و تولیدکننده هر روز باید با یکسری بخشنامه‌‌‌ جدید مواجه شود که ممکن است کل روند تولید را تغییر دهد. همین موضوع لطمه زیادی به صنعت وارد و تولیدکننده را اسیر یک سردرگمی بزرگ می‌کند. بخشنامه‌هایی که هر روز مسوولان دولتی برای تولید می‌نویسند به عنوان یکی از عوامل مخل تولید شناخته می‌شود. این بخشنامه‌ها هم در یک محدوده کوچک نیستند و در همه بخش‌ها شاهد آنها هستیم. برای مثال سایه چنین بخشنامه‌‌‌‌هایی را  در تصمیماتی که در بانک مرکزی گرفته می‌شود می‌بینیم و دامنه آن تا گمرک که می‌خواهیم کالا را از آن ترخیص کنیم می‌رسد. بنابراین همواره درگیر بحث‌‌‌‌های داخلی بر سر تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌‌‌‌های پیش روی تولید هستیم.

 به نظرتان ادامه چالش‌های صنعت تجهیزات پزشکی و اقدام دیرهنگام مسوولان برای رفع آنها چه مشکلاتی را در آینده ایجاد می‌کند؟

اگر مسائل و مشکلات امروز صنعت تجهیزات پزشکی با فوریت حل نشود به طور حتم در زمینه‌‌‌ تولید و تامین دچار مشکل جدی خواهیم شد؛ این هشدار به شکل جدی‌‌‌تر برای سال ۱۴۰۲ است.

 با این تفاسیر چه خواسته‌ای از مسوولان برای بهبود شرایط تولید دارید؟

تنها خواسته‌ای که از مسوولان داریم این است که حداقل یک نشست مشترک با مسوولان وزارت بهداشت، وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک، استاندارد و بخش خصوصی برگزار شود تا بتوانیم صدای خود را به آنها برسانیم تا وضعیت تامین در این سال جدید دچار مشکل نشود. همچنین برگزاری چنین جلسه مشترکی ضروری است تا شرایط برای تولیدکنندگان قدری نسبت به ۱۴۰۱ بهبود یابد و این بحران تامین مواد اولیه که حتی کل دنیا هم با آن دست و پنجه نرم می‌کند با بحران‌های داخلی ادغام نشود و تولیدکنندگان را زمین‌گیر نکند. بنابراین به اعتقاد بنده اولین گام برای بهبود وضعیت همین است که مسوولان این بخش‌های تاثیر‌گذار صدای تولیدکنندگان را بشنوند.