پنج ماده غذایی با بیشترین پربیوتیک برای حمایت از سلامت روده

بر اساس مطالعه جدیدی که در NUTRITION ۲۰۲۳، نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا ارائه شد، سبزیجات گل قاصدک، کنگر فرنگی، سیر، تره‌فرنگی و پیاز، موادغذایی حاوی بیشترین پروبیوتیک‌‌‌ها هستند که افراد می‌توانند بخورند. نه‌تنها پروبیوتیک‌‌‌ها به سلامت روده کمک می‌کنند، بلکه غذاهای غنی از پربیوتیک حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند، یک ماده مغذی ضروری که اکثر افراد به اندازه کافی آن را دریافت نمی‌‌‌کنند.

کاساندرا بوید، یکی از نویسندگان این مطالعه، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ایالتی سن‌خوزه، در یک بیانیه خبری اظهار کرد: تحقیقات قبلی نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی پربیوتیک برای سلامتی مفید است. خوردن غذا به گونه‌ای که سلامتی میکروبیوم‌‌‌های بدن را تقویت کند در حالی که فیبر بیشتری نیز دریافت کنید، ممکن است دست‌یافتنی‌تر و قابل دسترس‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌‌‌کنید. در ادامه آنچه باید در مورد این غذاهای غنی از پربیوتیک بدانید، نحوه عملکرد پربیوتیک‌‌‌ها برای حمایت از سلامت روده و سلامت کلی و نحوه اضافه کردن آسان پربیوتیک‌‌‌ها به رژیم غذایی آورده شده است.

پربیوتیک چیست؟

پربیوتیک‌‌‌ها و پروبیوتیک‌‌‌ها هر دو برای میکروبیوم بدن - جامعه ارگانیسم‌‌‌هایی که در درون همه ما زندگی می‌کنند - سودمند هستند، اما به روش‌های مختلف. در حالی که پروبیوتیک‌‌‌ها میکروارگانیسم‌‌‌های زنده هستند، پربیوتیک‌‌‌ها الیاف گیاهی ویژه هستند که می‌توانند به عنوان سوخت برای پروبیوتیک‌‌‌ها در نظر گرفته شوند. دبورا کوهن، دانشیار گروه علوم تغذیه بالینی و پیشگیرانه در دانشکده بهداشت دانشگاه راتگرز، می‌‌‌گوید: پربیوتیک‌‌‌ها می‌توانند به روشی مفید بر ترکیب میکروبیوتای روده تاثیر بگذارند.

به عنوان مثال، برخی مطالعات، مصرف بیشتر پربیوتیک را با مدیریت بهتر قند خون و جذب مواد معدنی ضروری و شواهدی از بهبود هضم و عملکرد ایمنی مرتبط دانسته‌اند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل اینکه چگونه پربیوتیک‌‌‌ها می‌توانند برای بدن مفید باشند، موردنیاز است. اسکات کیتلی، یکی از مالکان موسسه درمان تغذیه پزشکی کیتلی، می‌‌‌گوید: مزایای دقیق سلامتی و مکانیزم‌‌‌های اثر پربیوتیک‌‌‌ها هنوز موضوع تحقیقات مداوم دانشمندان است. برای درک بهتر این موضوعات نیاز به مطالعات با کیفیت بالا و مبتنی بر انسان وجود دارد.

غذاهای رایج، مصرف بیشتر پربیوتیک‌‌‌ها را آسان می‌کند. برای مطالعه جدید، بوید به همراه همکارش، جان گینگ، دکترا و استادیار علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی سن‌‌‌خوزه، از یافته‌‌‌های قبلی برای تجزیه و تحلیل محتوای پربیوتیک حدود ۸۶۹۰ نوع غذا در پایگاه داده‌‌‌های غذا و مواد مغذی برای مطالعات رژیم غذایی استفاده کردند. از این غذاها، ۳۷‌درصد حاوی پربیوتیک بودند که سبزی گل قاصدک، کنگر فرنگی، سیر، تره‌‌‌فرنگی و پیاز حاوی بیشترین مقدار (۱۰۰ تا ۲۴۰ میلی گرم پربیوتیک در هر گرم) بودند. همچنین بر اساس این مطالعه سایر غذاهایی که مقادیر مناسبی از پربیوتیک دارند عبارتند از: حلقه‌‌‌های پیاز، پیاز خامه‌‌‌ای، لوبیا چشم بلبلی، مارچوبه و غلات سبوس‌دار.

به گفته محققان، پیاز دارای ویژگی‌‌‌های شگفت‌‌‌انگیز بود. بوید در بیانیه‌‌‌ای خاطرنشان کرد: شکل‌‌‌های مختلف پیاز در انواع غذاها به عنوان طعم‌‌‌دهنده و مواد اصلی ظاهر می‌‌‌شوند. این غذاها معمولا توسط بسیاری مصرف می‌‌‌شوند و بنابراین هدفی عملی برای مردم خواهد بود تا مصرف پر‌‌‌بیوتیک خود را افزایش دهند. غذاهایی که دارای پربیوتیک کمتر یا بدون پر‌بیوتیک بودند شامل محصولات حاوی گندم و همچنین محصولات لبنی، تخم‌مرغ، روغن و گوشت بودند.

افزودن غذاهای غنی از پرو‌بیوتیک به رژیم غذایی

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه پربیوتیک‌‌‌ها می‌توانند برای سلامت کلی مفید باشند موردنیاز است، اما بدون شک غذاهای حاوی پربیوتیک هنوز منبع خوبی از فیبر هستند و بنابراین بخش مهمی ‌‌‌از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به شمار می‌روند. در حال حاضر، تنها انجمن علمی ‌‌‌بین‌المللی پروبیوتیک‌‌‌ها و پر‌‌‌بیوتیک‌‌‌ها میزان مصرف روزانه توصیه شده برای پر‌‌‌بیوتیک‌‌‌ها را اعلام کرده که شامل ۵ گرم در روز است. به گفته بوید، خوردن نصف پیاز کوچک این توصیه را برآورده می‌کند.

محققان این مطالعه جدید گفتند که امیدوارند یافته‌‌‌های آنها به تحقیقات آینده در مورد مزایای پربیوتیک‌‌‌ها کمک کند و احتمالا دستورالعمل‌‌‌های رژیم غذایی آینده را نیز ارائه دهد. کیتلی می‌‌‌گوید: محققان می‌توانند برای درک مقادیر و انواع بهینه پر‌‌‌بیوتیک‌‌‌ها برای گروه‌‌‌های مختلف مردم، مانند افراد دارای شرایط سلامت خاص، افراد مسن و کودکان، کارهای بیشتری انجام دهند. وی افزود: همچنین نیاز به مطالعات بیشتری در مورد تعاملات بین پربیوتیک‌‌‌ها و سایر اجزای رژیم غذایی وجود دارد و فواید سلامت انواع مختلف پربیوتیک‌‌‌ها و خطرات و مزایای بالقوه مکمل‌‌‌های آنها باید بررسی شود. در حال حاضر، متخصصان توصیه می‌کنند هر کاری که می‌توانید برای دریافت فیبر بیشتر در رژیم غذایی خود انجام دهید. کیتلی گفت: سعی کنید روزانه ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر در رژیم غذایی خود دریافت کنید این در حالی است که میانگین مصرف روزانه آمریکایی‌‌‌ها حدود ۱۵ گرم است. به آرامی‌‌‌ مجموع فیبر دریافتی خود را بالا ببرید؛ با این کار ممکن است از اینکه چقدر احساس، ظاهر و عملکرد دستگاه گوارش خود را بهتر می‌‌‌کنید شگفت‌زده شوید.